وضعيت بانك‌ها در بورس بعد از سوءاستفاده مالي

وضعيت بانك‌ها در بورس بعد از سوءاستفاده مالي
افزايش تعداد بانک‌هاي حاضر در بورس از پايان سال 87 و با واگذاري بانک ملت به عنوان اولين بانک دولتي آغاز شد و با ورود بانک‌هاي خصوصي به بورس و فرابورس در سال 89 و90 قوت گرفت به طوري که در حال حاضر 16بانك در بازار سرمايه حضور دارند كه در اين ميان بانك‌هاي اقتصاد نوين، سينا، كارآفرين، پست بانك، پارسيان، تجارت، ملت، صادرات و بانک‌هاي تازه وارد پاسارگاد، انصار در بورس و بانك تات، سرمايه، دي، گردشگري و بانك الكترونيكي آرين و بانك ايران زمين در فرابورس فعال هستند
افزايش تعداد بانک‌هاي حاضر در بورس از پايان سال 87 و با واگذاري بانک ملت به عنوان اولين بانک دولتي آغاز شد و با ورود بانک‌هاي خصوصي به بورس و فرابورس در سال 89 و90 قوت گرفت به طوري که در حال حاضر 16بانك در بازار سرمايه حضور دارند كه در اين ميان بانك‌هاي اقتصاد نوين، سينا، كارآفرين، پست بانك، پارسيان، تجارت، ملت، صادرات و بانک‌هاي تازه وارد پاسارگاد، انصار در بورس و بانك تات، سرمايه، دي، گردشگري و بانك الكترونيكي آرين و بانك ايران زمين در فرابورس فعال هستند. در اين ميان بانك‌هاي سامان و حكمت ايرانيان نيز در فرابورس پذيرفته شده‌اند و بانك شهر نيز نزد سازمان بورس به ثبت رسيده است.
طي سال هاي 82 تا90 تعداد 16 بانک دولتي و خصوصي به بورس و فرابورس راه يافتند و در حال حاضر اين صنعت بيش از 222 هزار نفر سهامدار دارد. به اين ترتيب صنعت بانكداري با اختيار داشتن 24.2 درصد از ارزش بازار سرمايه، بزرگترين صنعت اين بازار است. اين در حالي است كه تعداد 10 بانك در بورس با ارزش تقريبي 27 هزار و 300 ميليارد تومان و شش بانك در فرابورس با ارزش تقريبي 3850 ميليارد تومان در حال معامله هستند.
بانك پارسيان با حدود 72 هزار سهامدار بيشترين تعداد سهامدار را به خود اختصاص داده است و پاسارگاد با 50 هزار نفر در جايگاه بعدي قرار دارد.سرمايه بانك‌هاي حاضر در بازار سرمايه از 56 ميليارد تومان (پست بانك) تا 2725 ميليارد تومان (بانك پاسارگاد) است.
جزئيات تعداد سهامداران بانكي نشان مي‌دهد که 10 بانک فعال در بورس مجموعا 221 هزار و 633 سهامدار دارند که در مرداد ماه و با عرضه بانک پاسارگاد 49 هزار و 661 سهامدار جديد به اين اضافه شده است. اين در حالي است که بانک پارسيان از ميان شرکت‌هاي بانکي بيشترين سهامدار را به خود اختصاص داده و با 71 هزار و 960 نفر در صدر جدول ايستاده است. پاسارگاد با 49 هزار و 954 نفر در جايگاه بعدي قرار گرفته و اولين بانک دولتي واگذار شده يعني بانک ملت 39 هزار و 342 سهامدار دارد.
اين در حالي است كه بانک تجارت با 29 هزار و 600 سهامدار، اقتصاد نوين با هشت هزار و 832 سهامدار، کارآفرين با هشت هزار و204 سهامدار، صادرات با هفت هزار و 281 سهامدار، سينا با سه هزار و 543 و پست بانک با دو هزار و 917 نفر سهامدار در رتبه‌هاي بعدي ايستاده‌اند که با اين ميزان در انتهاي جدول قرار گرفته است و در ماه گذشته 100 نفر نيز از آن خارج شدند. تعداد اندک سهامداران در آخرين بانک دولتي واگذار شده به دليل مشکلات واگذاري عرضه، بالارفتن غير واقعي سهم و آينده پر ابهام آن است.
سرمايه بانک‌هاي حاضر در بورس نشان مي‌دهد که بيشترين سرمايه به مبلغ 2725 ميليارد تومان است كه به بانك پاسارگاد تعلق دارد. پس از پاسارگاد، بانك‌هاي صادرات و ملت با سرمايه‌هايي معادل 2016 ميليارد تومان و 1600ميليارد تومان در جايگاه بعدي قرار گرفتند. كمترين سرمايه اين صنعت 56 ميليارد تومان است كه به پست بانك تعلق دارد و همچنان موضوع افزايش سرمايه و برگزاري مجمع در هاله‌اي از ابهام است.
روند قيمتي سهام بانک‌هاي فعال بورس نشان مي دهد که بيشترين قيمت و P/E به پست بانک تعلق دارد و اين بانک با 675 تومان و P/E نوزده گران‌ترين سهم اين گروه باشد. پس از پست بانك سهام بانك‌هاي اقتصادنوين و سينا به ترتيب با قيمت‌هاي 447 و337 گران ترين سهام اين گروه هستند.
متوسط P/E بانک‌ها معادل 6،78 مرتبه است و مقايسه P/E بانکها حاكي از آن است که پارسيان و صادرات با P/E هايي برابر6 مرتبه کمترين ميزان P/E را به خود اختصاص دادند و بالاترين P/E در اين گروه معادل 21،5 مربوط به بانك آرين است.
** كاهش قيمت سهام بانك‌ها
حال اين صنعت بزرگ بورس كه بيشترين وزن بورس را به خود اختصاص داده و مجموع ارزش بازار آن بالغ بر 28 هزار ميليارد تومان است و بيش از 24 درصد مجموع كل ارزش بورس و فرابورس را تشكيل مي‌دهد، بعد از انتشار خبر اختلاس در شبكه بانكي با فراز و نشيب‌هايي مواجه شده است كه نگراني سهامداران را از آينده اين صنعت مهم به همراه داشته است.
به اين ترتيب پس از انتشار خبر اختلاس سه هزار ميليارد توماني در بانک صادرات که معادل کل ارزش سهام اين شرکت در بورس است، بزرگترين صنعت بورس با کاهش ارزش سهام‌ مواجه شد و بسياري از سرمايه‌گذاران را نگران آينده سهم‌هاي خود در راستاي افزايش ابعاد اين اختلاس به ديگر بانک‌ها قرار داد.
اين در حالي بود که پيش از منتشر شدن خبراختلاس، سهام بانک‌ها در کانون توجه بازار سرمايه قرار داشت اما انتشار اين خبر مهم تاثير زيادي در سهام بانك‌ها داشت و باعث کاهش زياد ارزش سهام اين گروه در بورس شد.
نمودار قيمتي بانك‌هاي حاضر در بورس نشان مي دهد كه در حال حاضر و به دليل نگراني هاي موجود و ابهامات فراوان سهام اين گروه به جز بانك اقتصاد نوين در محدوده منفي حركت مي كند و روزانه از ارزش سهام آنها كاسته مي شود.
به اين ترتيب سهام بانك‌هاي حاضر در بورس به خصوص بانك‌ها صادرات، ملت و تجارت كه در روز 16 شهريور ماه در اوج قيمتي قرار داشتند به يكباره روند نزولي خود را آغاز كردند به طوري كه بانك صادرات از بالاترين قيمت خود يعني 177 تومان به قيمت 145 تومان رسيد و در همين سطح حركت كرد. اين بانك كه بدون توقف نماد به فعاليت خود ادامه داد با انتشار اطلاعيه هيات مديره مبني بر عدم تغيير پيش بيني سود 90، روند با احتياط رشد خود را آغاز كرد و اكنون در محدوده 149 تومان در حال معامله است.
بانك ملت نيز كه در روز 16 شهريور قيمت 250 توماني را براي اولين بار تجربه كرده بود، پس از اين روز حركت منفي خود را آغاز كرد و پس از افت و خيز فراوان در حال حاضر با قيمت 237 تومان و p/e هفت مرتبه در حال معامله است.
سهام بانك تجارت نيز كه در شهريور ماه در حال بهبود و رشد بود، از 16 شهريور ماه روند نزولي خود را آغاز كرد به طوري كه قيمت سهام اين شركت كه تا 222 تومان و بالاترين سطح خود پيش رفته بود اكنون با قيمت 178 تومان و P/E پنج مرتبه معامله مي شود.
بانك پارسيان نيز كه در روز 16 شهريور ماه در اوج قيمتي قرار داشت و تا قيمت 357 تومان پيش رفته بود،پس از اين روز افت خود را آغاز كرد و در حال حاضر با قيمت 335 تومان در حال داد و ستد قرار دارد و P/E آن شش مرتبه است.
بانك پاسارگاد كه در نيمه شهريور ماه به بالاترين قيمت يعني 237 تومان رسيده بود در حال حاضر در كمترين سطح قرار داشته و در قيمت 206 تومان و P/E هفت مرتبه معامله مي شود.بانك انصار نيز كه در ابتداي مهر ماه به بالاترين سطح خود رسيده بود و به قيمت 302 تومان معامله مي شد، با نوسانات زيادي مواجه شد و اكنون با قيمت 299 تومان و P/E ده مرتبه خريد و فروش مي شود.
در اين ميان بانك هاي خصوصي همچون اقتصاد نوين نيز كه در ابتداي مهر ماه درقيمت 491 تومان قرار داشت روند كاهشي را تجربه كرد و در حال حاضر به قيمت 404 تومان در حال معامله است. نكته جالب توجه اين است كه در حال حاضر سهام بانک‌هايي که به صورت خصوصي تاسيس شده‌اند در کانون توجه بازار قرار گرفت به طوري كه بانك كارآفرين و سينا با افزايش قيمت سهم مواجه شدند.
به اين ترتيب از زمان افشاي فساد مالي اخير در شبکه بانکي، سهام بانک‌ها در بورس با فراز و نشيب‌هاي جدي مواجه شده‌اند و غير از سهامداران بزرگ كه سهام خود را به پول تبديل کرده‌اند؛ 222 هزار سهامدار خرد و کوچک بانک‌ها با نگراني به آينده سهامشان مي‌نگرند و در انتظار بهبود اوضاع و رشد مجدد اين گروه هستند بعد از روشن شدن ابهامات و گزارش هاي شفاف‌سازي شركت‌ها هستند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۲۲ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد