پایان رونق طلا؟

پایان رونق طلا؟
برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا تا 2 سال آینده تحت‌تاثیر سیاست‌ها، نوسانات مختلفی را تجربه خواهد کرد که اکثر این سیاست‌ها بر قیمت طلا اثر منفی و برخی از سیاست‌ها بر قیمت طلا اثری مثبت خواهند داشت.

برآیند تمام اثرات مثبت و منفی چشم‌انداز روشنی را برای طلا طی دو سال آتی نشان نمی‌دهد. در زیر به مهم‌ترین رویدادهای موثر بر طلا در سال آینده پرداخته‌ایم:

سیاست‌های ترامپ

به‌طور کلی چشم‌انداز دوساله این فلز اقتصادی و مالی با نوسانات زیادی روبه‌رو می‌شود و احتمالا با افت بیشتری همراه خواهد بود. قیمت طلا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا با افت شدیدی روبه‌رو شده و به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی این روند نزولی طی دو سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. براساس این گزارش گرچه سیاست‌های اقتصادی ترامپ هنوز به درستی مشخص نیست، ولی وی اخیرا قول داده است طی 10 سال آینده هزار میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های زیربنایی هزینه خواهد کرد. ترامپ قصد دارد هزار میلیارد دلار برای ساخت و توسعه بزرگراه‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها هزینه کند. در واقع بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی آمریکا از اولویت‌های برنامه ترامپ به‌شمار می‌رود.

فلزات صنعتی جایگزین طلا

تحلیلگران موسسه مالی ناتیکسیس در این‌باره تاکید کردند: اگر طرح جدید ترامپ عملی شود، قیمت طلا حداقل تا دو سال آینده کاهش خواهد یافت. به‌نظر من طی دو سال آینده عملکرد قیمتی فلزات صنعتی بهتر از فلزات گرانبها خواهد بود. به‌نظر می‌رسد ترامپ حداقل یک سال بعد از ورود به کاخ سفید برنامه‌های جدید اقتصادی خود را آغاز خواهد کرد.افزایش هزینه‌های عمرانی موجب بهبود رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد و این مساله به ضرر اونس طلا خواهد بود. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ریسک تکرار سناریوی 2015 میلادی برای قیمت طلا و افت شدید قیمت این فلز زرد طی ماه‌های آینده وجود دارد. قیمت جهانی طلا در ماه نوامبر با بیشترین کاهش در 3 سال اخیر روبه‌رو شد و در دسامبر نیز نوسانات زیادی را تاکنون تجربه کرده است. برخی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال افت شدید قیمت طلا طی ماه‌های آینده و تکرار قیمت‌های پایین 2015 میلادی مجددا وجود دارد و سرمایه‌گذاران باید نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلا کاملا احتیاط کنند.

افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو و ارزش دلار

افزایش ارزش دلار آمریکا، بالا رفتن نرخ بهره اوراق قرضه و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا در هفته‌های اخیر داشته است. جیم وایکوف، تحلیلگر ارشد اقتصادی کیتکو تاکید کرد: شکسته شدن متوالی سطوح حمایتی قیمت طلا نشان می‌دهد که احتمال افت بیشتر قیمت تا 1110 دلار وجود خواهد داشت. به‌نظر من اگر سطح حمایتی 1110 دلاری شکسته شود سطح حمایتی بعدی قیمت طلا 1049 دلار خواهد بود. کارن جونز از کامرزبانک آلمان نیز گفت: به احتمال 80 درصد قیمت طلا روند صعودی خود را تا شش ماه نخست 2017 میلادی از دست خواهد داد و در نهایت بین 1000 تا 1050دلار تثبیت خواهد شد. البته بعید می‌دانم که قیمت طلا در بلندمدت به کمتر از 1000 دلار برسد. دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد موسسه دی‌تی‌ان تاکید کرد: به احتمال 75 درصد روند نزولی قیمت طلا تا انتهای ماه دسامبر نیز ادامه خواهد یافت. اگر قیمت طلا طی ماه‌های آینده به کمتر از 1050 دلار در هر اونس کاهش یابد، بهترین فرصت ممکن برای خرید و سرمایه‌گذاری خواهد بود.

تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری سیتی ایندکس نیز اعلام کردند که اگر سطح حمایتی 1120 تا 1115 دلاری شکسته شود، تقاضای فیزیکی در بازارهای بین‌المللی با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. فدرال‌رزرو آمریکا در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش داد و این مساله فشار بیشتری را بر قیمت جهانی طلا وارد خواهد کرد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. در‌حالی‌که قیمت جهانی طلا در 6 ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد و به‌نظر می‌رسید که سال ۲۰۱۶ می‌تواند سال درخشانی برای طلا و سایر فلزات گرانبها پس از ۳ سال کاهش متوالی قیمت باشد ولی این روند از انتخابات آمریکا تغییر کرد. البته قیمت طلا هنوز در سال 2016 میلادی با رشد 10 درصدی روبه‌رو شده و همچنان یکی از بهترین عملکردها را در بین دارایی‌های مختلف داشته است.در نظرسنجی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی مشخص شده است که اونس طلا در سال 2017 میلادی بین 1100 تا 1400 دلار در نوسان خواهد بود.

تنش بین آمریکا و چین

استراتژیست ارشد موسسه آر جی او فیوچرز تاکید کرد که تشدید تنش بین آمریکا و چین موجب افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد شد. چندی پیش یک کشتی چینی اقدام به توقیف یک فروند زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی در دریای جنوبی چین کرد. پنتاگون خواستار بازگرداندن سریع این زیردریایی توسط چین شده است. این مساله می‌تواند موجب تشدید تنش در روابط پکن و واشنگتن شود.برخی کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های مالی و اقتصادی ترامپ در نهایت منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود.باب‌هابرکورن، استراتژیست ارشد موسسه آر جی او فیوچرز تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بین‌المللی تحولات سیاسی را زیر نظر دارند. خطرات ژئوپلیتیک می‌تواند آغازی برای افزایش مجدد قیمت طلا باشد. وی افزود: البته در شرایط کنونی همه نگاه‌ها متوجه سیاست‌های آینده پولی فدرال‌رزرو آمریکا است. جفری لاکر، رئیس فدرال‌رزرو ریچموند تاکید کرد که فدرال‌رزرو آمریکا احتمالا سال آینده 3 بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۶:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد