زهكشي اسيدي معادن طلا

زهكشي اسيدي معادن طلا
پديده‌ي زهكشي معادن كه به اختصار AMD نام گرفته است، بوسيله‌ي معدن‌كاري امروزي يا قديمي، از اكسايش كاني‌هاي ...

- زهكشي اسيدي معادن

پديده‌ي زهكشي معادن كه به اختصار AMD نام گرفته است، بوسيله‌ي معدن‌كاري امروزي يا قديمي، از اكسايش كاني‌هاي سولفيدي، به‌ويژه پيريت در حضور هوا، آب و باكتري‌ها بوجود مي‌آيد. بنابراين اين آب‌ها علاوه بر ميدان‌هاي معدني فلزي، در ميدان‌هاي زغال سنگي نيز تشكيل مي‌شوند. محصول نهايي اين واكنش شيميايي اسيد سولفوريك و هيدروكسيد آهن است.

محصولات AMD به ميزان زياد خطر آلودگي اسيدي منابع آبي را تهديد مي‌كند و سبب ايجاد پوشش هيدروكسيد آهن دركف رودخانه‌ها مي‌شود. اسيد بر كاني‌ها تاثير ‌گذاشته و محلول‌هايي را به‌وجود مي‌آورد كه ممكن است عناصر سمي مانند كادميم، آرسنيك و جيوه را وارد محيط زيست كند. توليد آب اسيدي ممكن است در حين اكتشاف، بهره‌برداري و مراحل بسته شدن يك معدن رخ دهد. اين آب‌ها ممكن است از سه منبع اصلي حاصل شوند: سيستم آبگيري معدن، تسهيلات دفن زباله‌ها و كپه‌هاي باطله.

در برخي از مناطق معدني، سازندهاي كربناته به عنوان سدي در برابر زهكشي اسيدي عمل كرده و آنرا خنثي مي‌كند. براين اساس، دپارتمان حفاظت زيست محيطي ايالات متحده صاحبان معادن را موظف ساخته تا ميزان پيريت در برابر خنثي‌كننده‌هاي موجود در محيط را محاسبه نمايند و آنرا ضميمه‌ي گزارش زيست محيطي معدن كنند. در حال حاضر اين سازمان تحت هيچ شرايطي اجازه انجام عمليات معدني در مناطقي كه احتمال توليد آب‌هاي اسيدي مي رود را نخواهد داد.آبهاي مسموم :

معادن طلا اثرات مخربي بر روي منابع آبي نزديك خود دارند . يكي از اثرات بلند مدت وجود معادن طلا نفوذ اسيدهاي موجود در معدن به آب رودخانه ها و درياچه ها است كه باعث بالا رفتن مقدار اسيد در اين آبها شده،كه براي حياط وحش و انسان‌ها مضر مي‌باشد .

بعضي از معادن مرتبا" مواد سمي را وارد آب رودخانه‌ها –درياچه‌ها و اقيانوس‌ها مي كنند،بقيه معادن نيز مايعات فاضلاب معدني خود را در سدهاي مخزني ذخيره مي كنند كه امكان نشت و يا ترك خوردن اين مخازن وجود دارد .

سيانيدي كه براي شستشو و جداسازي طلا از سنگ معدن استفاده مي شود مي‌تواند منابع آبلي را آلوده كرده و باعث مرگ موجودات زنده و بخصوص ماهيها شود.

دوزي به اندازه يك دانه برنج مي تواند براي انسان كشنده باشد و مقدار يك ميكرو گرم در هر ليتر آب نيز براي ماهيها كشنده است .

زباله ‌هاي معدني شامل توليدات خود معدن از قبيل جيوه و فلزات سنگين نيز مي شود كه مي توانند وارد زنجيره غذايي شده و باعث بيماري انسان‌ها و حيوانات شوند .

ناتواني سدهاي پس ماند:

در سال 1995 يكي از سدهاي ذخيره كننده فاضلاب معدني در معدن طلاي اومايي در گويانا(يكي از بزرگترين معادن روباز جهان) شكست و باعث آزاد شدن در حدود3 بيليون متر مكعب از سيانيد ذخيره شده در سد مذكور و ورود آن به رودخانه‌هاي اطراف معدن شد.سازمان محيط زيست آمريكا اعلام نمود ،اين حادثه باعث از بين رفتن نمام آبزيان رودخانه اومايي شده است .

- آلودگي آب‌ها توسط جيوه:

در قرن نوزدهم جويندگان طلا در كاليفرنيا براي بالا بردن خلوص طلا و جدا سازي آن از باطله از جيوه استفاده مي‌كردند. تخمين زده شد در حدود4 هزار تن جيوه در طول اين مدت وارد رو دخانه‌ها و جويبار‌ها شده است.

آثار بالا رفتن مقدار جيوه در رودخانه ساكرامنتو و سواحل سان‌فرانسيسكو هنوز در بدن ماهي‌ها مشاهده مي شود.

دانشمندان تخمين زده‌اند مواد سمي صدها معدن در اين ايالت هنوز در آبها نفوذ مي‌كنند و در آينده بيليونها دلارصرف پاكسازي اين آبها خواهد شد. مضرات جيوه: جيوه سمي‌ترين فلز است كه از راههاي مختلف وارد محيط مي‌شود، تركيبات جيوه در آبها به وسيله ميكروارگانيزمها تبديل به متيل مركوري مي‌شود كه 1 ميلي‌گرم در تن آن سمي مي‌باشد و در آبهاي سطحي 50 ميلي‌گرم در تن آن تمام گياهان آبزي را از بين مي‌برد. مقدار بخارات جيوه در محيط كار نبايد از 0.1 ميلي‌گرم در متر مكعب تجاوز كند.

علائم مسموميت بوسيله جيوه عبارتست از: فراموشي، سردردهاي متداول، اختلال در سيستم عصبي و يكي از معروفترين آنها، مرض ميني‌ماتا كه علائم آن عبارتست از تاثير برروي سلسله اعصاب، ماهيچه‌ها، از بين رفتن حس لامسه، كوچك شدن گردي صورت كه با مرگ همراه است.

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱:۱۵:۳۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد