استارت میلادی دلار جهانی

استارت میلادی دلار جهانی
سال جدید بازارهای جهانی روز سه‌شنبه آغاز شد. روز گذشته که سومین روز سال 2017 بود، نخستین روز فعالیت بازارهای مالی و کالایی بود تا نخستین رفتارهای معامله‌گران در سال جدید میلادی قابل رصد باشد.

شاخص دلار که در آخرین هفته‌های سال 2016 به شدت تقویت شده بود، در اولین دقایق سال افت کرد، اما خیلی زود دوباره افزایشی شد. بهای اونس طلا، وارونه این روند را تجربه کرد، گرچه رشد بهای نفت خام، فشار دلار را تعدیل کرد. شاخص‌های سهام هم مانند هفته‌های قبل به رشد خود ادامه دادند. هفته جاری، هفته‌ای است که بخشی از معامله‌گران هنوز در بازار حاضر نیستند و از این رو، روند هفته‌ای که از دوشنبه آینده آغاز خواهد شد، بااهمیت تر است. با این همه، روند این روزها نیز اطلاعاتی از نوع نگرش حاضران و ناظران بازار به دست می‌دهد. آنچه فعلا قطعی است، ادامه فشار دلار بر طلا و دیگر کالاها و همچنین ادامه خوش‌بینی بورسی‌هاست.شاخص دلار که در آخرین روز کاری سال 2016 روی عدد 21/ 102 واحد ایستاده بود، در روزهای اول و دوم ژانویه در بازارهای فعال رشد کرد، اما در نخستین روز کاری جدی که در آن همه بازارها باز بودند، از مرز 103 واحد گذشت. اونس طلا هم که سال قبل روی قیمت 1151 دلار ایستاده بود، تا ساعت 20سه‌شنبه به وقت تهران به قیمت 1157 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری سال 2017 رقم خورده باشد.

جیانگ شو، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه «شاندونگ گلد» می‌گوید: «رشد تقاضا در نخستین روز مبادلات در بازارهای بین‌المللی پس از تعطیلات کریسمس، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. بازار منتظر انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در ماه دسامبر است که قرار است روز جمعه اعلام شود. اگر آمارهای اشتغال آمریکا کمتر از انتظارات باشد، این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود» او می‌افزاید: «البته گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند. هر گونه افزایش قیمت طلا در سه ماه نخست امسال می‌تواند موقتی و زودگذر باشد.»تازه ترین تحلیل فنی که صبح سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه مدت در دامنه 20 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، تحلیل تکنیکال نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1160 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1162 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1150 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1142 دلار کاهش می‌یابد.

تازه ترین تحلیل اینوستینگ نیز نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در نخستین هفته مبادلات سال 2017 میلادی تحت تاثیر انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در ماه دسامبر و انتشار متن مذاکرات نشست دسامبر فدرال رزرو آمریکا قرار خواهد داشت. امروز چهارشنبه بریتانیا آمارهای بخش مسکن را منتشر می‌کند. منطقه یورو وضعیت نرخ تورم را اعلام می‌کند. فدرال رزرو نیز متن مذاکرات نشست دسامبر را منتشر خواهد کرد. پنح‌شنبه نیز بریتانیا آمارهای مربوط به فعالیت‌های بخش خدمات را منتشر می‌کند. موسسه «ای دی پی» آمارهای اشتغال بخش خصوصی آمریکا در ماه دسامبر را اعلام خواهد کرد. روز جمعه آلمان گزارش مربوط به سفارش کالاهای صنعتی را اعلام می‌کند. گزارش اشتغالزایی آمریکا در دسامبر 2016 هم که مهم‌ترین داده ژانویه است، جمعه منتشر می‌شود. تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ بر این باورند که قیمت جهانی کالاهای مختلف به‌جز نفت در سال جدید میلادی با افزایش نسبی روبه‌رو خواهد شد که علت اصلی آن امیدواری‌های مربوط به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و چین خواهد بود. در حالی که آمریکا و چین قصد دارند طی سال 2017 میلادی با افزایش هزینه‌های مالی، رشد اقتصادی خود را تقویت کنند، این سیاست‌ها احتمالا در نهایت موجب افزایش قیمت جهانی کالاهای مختلف خواهد شد. قیمت فلزات اصلی و اساسی مثل مس و آلومینیوم نیز احتمالا تحت تاثیر اجرای سیاست‌های دونالد ترامپ با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۷:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد