آیا نیروی حرکت صعودی طلا قدرت خواهد گرفت؟

آیا نیروی حرکت صعودی طلا قدرت خواهد گرفت؟
طلا روز جمعه در واکنش به قوی شدن دلار آمریکا، در محدود منفی ایستاد با اینهمه برای کل هفته حدود دو درصد رشد داشت که بهترین عملکرد هفتگی در دو ماه گذشته بود.

هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار کامکس نیویورک آخرین بار حدود 8 دلار کاهش نشان داد و در 1173.40 دلار بسته شد. دلار که اوایل هفته تصحیح کاهشی پیدا کرده بود، روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا برای دسامبر در برابر سبدی از ارزهای بزرگ تحکیم شد. این گزارش نشان داد اقتصاد آمریکا 156 هزار شغل در ماه گذشته ایجاد کرده که کمتر از رقم 178 هزار شغل مورد پیش بینی اقتصاددانان بود با اینهمه بخشهای دیگر گزارش مذکور تایید کرد اقتصاد آمریکا همچنان در حال بهبود است که برای بالا بردن نرخهای بهره از سوی فدرال رزرو دلیل کافی فراهم می کند. بانک مرکزی آمریکا تصمیم دارد نرخهای بهره را سه دور در سال 2017 افزایش دهد. نرخهای بهره بالاتر باعث افزایش جذابیت دلار برای سرمایه گذاران می شود. شاخص دلار آمریکا در معاملات روز جمعه در برابر سبدی از شش ارز بزرگ 0.77 درصد جهش یافت و به 102.17 واحد رسید. این شاخص روز سه شنبه به 103.82 واحد صعود کرد که بالاترین سطح در 14 سال اخیر بود اما در دو روز بعد دچار کاهش شد. دلار قوی و نرخهای بهره بالاتر معمولا برای طلا که به دلار معامله می شود، منفی هستند. احیای نیروی حرکت صعودی کمک کرد قیمت طلا به بالای سطح حمایتی کلیدی در 1173 دلار بازگردد. به گفته بعضی از تحلیلگران،  این نخستین سطح قیمتی است که  بازار طلا می تواند در آن پول جدید جذب کند. با اینهمه از نظر بسیاری از تحلیلگران، طلا در یک روند صعودی کوتاه مدت قرار گرفته مگر اینکه پایین سطح 1150 دلار شکسته شود. به گفته کالین سیژنسکی، تحلیلگر ارشد بازار در "سی ام سی مارکتس"، اگر این سطح حمایتی سقوط کند ممکن است نشانه بازگشت طلا به رکورد پایین دسامبر سال 2016 و حتی رکورد پایین دسامبر سال 2015 باشد. از سوی دیگر اگر طلا به محدوده 1200 تا 1205 دلار صعود کند، می تواند علاقه خرید جدیدی را جذب کند.

از نقطه نظر تکنیکال، بازار طلا هفته گذشته صعود کرد و از سطح 1150 دلار عبور کرد و حتی بالای سطح 1175 دلار را شکست. با اینهمه مقاومت زیادی نزدیک سطح 1200 دلار وجود دارد که در نمودار هفتگی مشخص شده است. به نظر می رسد که بازار در محدوده مذکور که در گذشته بسیار حمایتی خواهد بود، فروش گسترده را آغاز می کند. تحلیلگران فنی می گویند تشکیل کندلی که ضعف حرکت صعودی را نشان دهد، فرصت خوبی برای آغاز فروش خواهد بود. در مجموع این بازار در بلندمدت به سوی سطح 1100 دلار حرکت می کند. فروشندگان طلا همچنان از برتری فنی کوتاه مدت برخوردارند اما خریداران این فلز هفته خوبی را شاهد بودند. برای خریداران طلا قیمت کوتاه مدت بعدی که باید شکسته شود، بالای سطح مقاومت فنی قدرتمند 1200 دلار است. برای فروشندگان طلا قیمت کوتاه مدت بعدی که باید شکسته شود، پایین سطح حمایت فنی قوی 1124.30 دلار است. نخستین مقاومت طلا در سطح 1185.90 دلار که بالاترین قیمت روز پنج شنبه است و مقاومت دوم این فلز در سطح 1190 دلار  قرار دارد. نخستین حمایت طلا در سطح 1175 دلار و دومین حمایت این فلز در سطح 1163.60 دلارکه پایین‌ترین قیمت روز پنج شنبه است، دیده می شود.

منبع خبر: 
  ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد