چرا قیمت طلا در برابر کاهش ایستادگی کرد؟

چرا قیمت طلا در برابر کاهش ایستادگی کرد؟
قیمت طلا روز سه شنبه عمده رشدش را تحت تاثیر قویتر شدن دلار آمریکا از دست داد اما ابهاماتی که در آستانه کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه دونالد ترامپ در بازارها و همچنین روند افزایش نرخهای بهره آمریکا وجود داشت، کمک کرد طلا در بالاترین سطح شش هفته اخیر قرار گیرد.

بازارها منتظر شنیدن برنامه های اقتصادی دولت آینده آمریکا هستند و روز چهارشنبه نخستین کنفرانس مطبوعاتی رسمی ترامپ از ژوییه خواهد بود و این رویداد نوسان بیشتری را به معاملات دلار و فلزات ارزشمند تزریق کرده و باعث شده ارزش معاملات سهام تنها اندکی افزایش پیدا کند. همچنین ابهام در روند افزایش نرخهای بهره توسط فدرال رزرو، از طلا حمایت کرده است زیرا عدم افزایش بیشتر نرخهای بهره برای طلا که سوددهی ندارد، مثبت است. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار نیویورک 60 سنت یا کمتر از 0.1 درصد افزایش یافت و در 1185.50 دلار بسته شد که بالاترین قیمت نهایی از 29 نوامبر بود. قیمت طلا در اواسط معاملات تا بالای 1190 دلار پیشروی کرد. نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در "تینک مارکتس" به مارکت واچ گفت ضعف دلار در معاملات سه شنبه عامل مهمی بود زیرا معامله گران در آستانه کنفرانس ترامپ نگران هستند. وی چند کشور را به دستکاری ارزی متهم کرده و سرمایه گذاران می خواهند بدانند رییس جمهور جدید آمریکا چگونه با این مسئله مقابله خواهد کرد.

دلار از زمان انتخابات با این امید که سیاستهای مالی دولت جدید به رونق اقتصادی کمک خواهد کرد، افزایش یافته و در مقابل طلا ضرر کرده اما بعضی از تحلیلگران بر این باورند که رشد دلار بیش از حد بوده است. شاخص دلار روز سه شنبه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ 0.1 درصد رشد کرد و در 102.02 واحد قرار گرفت اما از ابتدای هفته جاری تاکنون 0.2 درصد اُفت داشته است. دولت ترامپ به دلیل برنامه هایش برای سخت گیری در قبال شرکتهایی که محصولاتشان را در چین تولید می کنند، مایه تشویش خاطر سیلیکون والی شده  اما همه سیاستهای پیشنهادی ترامپ ممکن است تاثیر منفی بر بخش فناوری نداشته باشد. با این همه اضطراب سرمایه گذاران را فرا گرفته و از تقاضا برای طلا به عنوان دارایی مطمئن حمایت کرده است. اما بایستی به خاطر داشت که اقتصاد آمریکا در موقعیت مستحکمی قرار دارد و تورم بالاتر می رود. این مسئله اوضاع را برای فدرال رزرو دشوارتر می کند و مقامات این بانک باید به مسیر افزایش نرخهای بهره ادامه دهند. اریک روزنگرن، رییس بانک فدرال بوستون روز دوشنبه در یک سخنرانی اظهار کرد شرایط اقتصادی احتمالا روند تدریجی اما مستمر افزایش نرخ صندوقهای فدرال را امکان پذیر می کند. در این بین دنیس لاکهارت، رییس بانک فدرال آتلانتا اظهار کرد به نظر می رسد اقتصاد قویترشده است اما احتمالا با روند ملایمتری رشد می کند. نرخهای بهره بالاتر برای دلار مثبت است و تقاضا برای فلزات ارزشمند را کمتر می کند. تحلیلگران کومرس بانک روز سه شنبه در یادداشتی نوشتند: آمار اخیر از سوی کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا نشان داد سفته بازان معاملات خرید طلا در بازار کامکس را در هفته منتهی به سوم ژانویه به میزان 16 درصد کاهش داده و به 36600 قرارداد رساندند که پایینترین سطح از ابتدای فوریه بود. خروج سرمایه گذارانی که معاملات سفته ای داشتند تا مدتها مانع از بهبود قیمت طلا شده بود اما قیمت این فلز هفته گذشته به بهبود ادامه داد بنابراین به نظر می رسد که موانع مربوط به این گروه از سرمایه گذاران فعلا رفع شده اند.

منبع خبر: 
  ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۸:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد