قطع صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی

قطع صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی
صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی را که موضع خصمانه با ایران دارند، پیش از مهلت 6 ماهه اتحادیه اروپا قطع کرده و صادرات نفت به مابقی کشورهای اروپایی را در دست بررسی داریم که به موقع نتايج آن را اعلام می‌کنیم.
تهران با تحریم‌های اروپا مقابله به مثل می‌کند. قطع صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی خبری است که وزیر نفت آن را اعلام کرده و می‌گوید: صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی را که موضع خصمانه با ایران دارند، پیش از مهلت 6 ماهه اتحادیه اروپا قطع کرده و صادرات نفت به مابقی کشورهای اروپایی را در دست بررسی داریم که به موقع نتايج آن را اعلام می‌کنیم.
با گذشت نزدیک به دو هفته از تصمیم 27کشور عضو اتحادیه اروپا مبنی بر توقف خرید و واردات نفت از ایران، مقامات مسوول در نفت اعلام می‌کنند که نگران فروش این کالای استراتژیک نيستند. در این میان، در حالی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای توقف قراردادهای جاری خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی مهلت 6ماهه را برای شرکت‌های اروپايي در نظر گرفته‌اند که وزارت نفت قطع صادرات زودهنگام نفت به اين كشورها را در دست بررسی دارد.رستم قاسمی در نشست خبری که روز گذشته با حضور پررنگ خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، به طور رسمی موضع ایران را در قبال تحریم‌های اروپا اعلام کرد.
عقب‌نشینی نمی‌کنیم
وی با بیان اینکه ایران از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند، گفت: خواسته‌های ما روشن است؛ بنابراین امیدواریم که کشورهای اروپایی به جای اینکه محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند، به تعامل با ما بينديشند. وزیر نفت با بیان اینکه مردم اروپا با تحریم نفت ایران بهای زیادی را متحمل می‌شوند، اظهار کرد: ما امروز نگرانی از بابت فروش نفت نداریم و کسانی که تمایل به قطع صادرات نفت دارند ما پیش از مهلت 6 ماهه صادرات نفت به آنها را متوقف می‌کنیم، اما اگر کشورهای اروپایی بخواهند نفت ایران را کلا از بازار حذف کنند، قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد که هزینه آن را خودشان باید پرداخت کنند.
به دنبال تشنج نیستیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت اجرایی شدن تحریم‌های اروپا، ایران برنامه بستن تنگه هرمز را دنبال می‌کند يا نه، گفت: بحث تنگه هرمز یک موضوع سیاسی است، اما به نظر نمی‌رسد که ایران به دنبال تشنج در منطقه باشد.
وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری که اگر تحریم‌ها اجرایی شود، ایران چه گزینه‌هایی را در نظر خواهد گرفت، اظهار کرد: از کل صادرات نفت ایران، سهم اروپا 18 درصد است که برای همین میزان مشتریان زیادی داریم که قراردادهای آن در حال انعقاد است.
اروپا بدهی ندارد
قاسمی همچنین در مورد اینکه با توجه به برنامه اروپا برای توقف واردات نفت از ایران، بدهی‌های نفتی آنها چگونه پرداخت خواهد شد، گفت: شرکت‌های اروپایی به ما بدهی ندارند و در فاصله کوتاهی بعد از واردات نفت با شرکت ملی نفت تسویه می‌کنند.
تخفیفی به هیچ کشوري ندادیم
قاسمی در ادامه در مورد احتمال تخفیف قیمتی برای نفت در صورت اعمال تحریم‌ها نیز تاکید کرد: ما تاکنون هیچ تخفیفي را در مورد قیمت نفت به هیچ کشوری نداده‌ایم و نفت را به قیمت روز دنیا به فروش می‌رسانیم.
وی اضافه کرد: با بسیاری از کشورها تهاتر داریم، اما تاکنون پول نفت را به طور کامل از همه کشورها گرفته و پول کالای آنها را پرداخته‌ایم. اگرچه اگر بخواهیم تهاتر کالا به کالا نیز داشته باشیم این کار چندان پیچیده نخواهد بود.قاسمی با بیان اینکه فعلا مراودات نفتی ما با چین به وسیله دلار و یورو انجام می‌شود، اما تغییر آن به دیگر ارزها نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اظهار کرد: ما مراودات اقتصادی زیادی با کره، چین و هند داریم که دوطرفه است و تصور نمی‌کنیم این مراودات تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد؛ چرا که آنها نیز به دنبال حفظ منافع خود در مراودات اقتصادی با ایران هستند.
عربستان همراهی کند
قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد محور نامه وی به رییس اوپک نیز توضیح داد: با توجه به اینکه اخیرا وزیر نفت عراق رییس اوپک شده است، نامه‌ای به وی ارسال کرده‌ام و در آن خواستار این موضوع شده‌ام که اعضای اوپک حق یکدیگر را در تجارت نفت رعایت کنند.
وی در مورد برنامه عربستان برای افزایش تولید و جبران نفت ایران در صورت اعمال تحریم‌ها گفت: اساسنامه اوپک یک اساسنامه توسعه‌ای است که در جهت افزایش تعامل باید کشورهای عضو منافع همدیگر را حفظ کنند. در این بین ما امیدواریم که عربستان این موضوع را در نظر داشته باشد؛ اما مانع قانونی در رابطه با افزایش تولید نفت عربستان وجود ندارد.
دبیر کلی عربستان قطعی نیست
وزیر نفت در ادامه در مورد برنامه عربستان برای دبیر کلی اوپک نیز اظهار کرد: دبیر کل اوپک با توافق همه اعضای اوپک انتخاب می‌شود و هنوز هم پیشنهاد رسمی از سوی عربستان اعلام نشده است. وی در مورد معرفی نامزد از سوی ایران برای دبیر کلی اوپک گفت: هنوز تا زمان انتخاب دبیر کل فرصت داریم و لازم است بررسی شود. قاسمی در‌خصوص آخرین وضعیت قرارداد صادرات گاز طبیعی به شرکت «یی.جی.ال» سوئیس نیز گفت: در حال حاضر مذاکرات با این شرکت سوئیسی در خصوص میزان فروش گاز و قیمت فروش این حامل انرژی ادامه دارد. وزیر نفت با تاکید بر اینکه مذاکرات بین دو طرف هنوز نهایی نشده است، تصریح کرد: تاکنون این شرکت سوئیسی درخواستی برای لغو قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران ارائه نکرده است.
مذاكره با بانک مرکزی
وزیر نفت در ادامه این نشست خبری با اشاره به آغاز انتشار اوراق مشارکت پارس جنوبی با سود 20درصد اعلام کرد: در پي مذاکراتی که با بانک مرکزی داشته‌ایم کسانی که پیش از این اوراق مشارکت نفت را با سود 16 و 17 درصد خریداری کرده‌اند، سود اوراق آنها به 20درصد افزایش می‌یابد.
اعلام ذخایر قطعی یک ماه دیگر
وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه با توجه به اتمام سال 2011 ذخایر قطعی نفت و گاز ایران چه میزان است و چه عددی به دبیرخانه اوپک اعلام شده است، گفت: در سال‌جاری میادین جدید از جمله در حوزه دریای خزر کشف شده است، اما چون آمار آن قطعی نشده آن را اعلام نکرده‌ایم؛ اما در یک ماه آینده میزان دقیق این ذخایر مشخص خواهد شد و گزارش آن را به اوپک ارائه می‌کنیم.
گاز ارزان نمی‌فروشیم
قاسمی همچنین در خصوص درخواست اخیر وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه برای کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد ترکیه از قیمت فعلی گاز وارداتی از ایران راضی نبوده و این کشور به دنبال تخفیف در خرید گاز طبیعی از ایران است؛ اما ایران قطعا نمی‌تواند قیمت گاز صادراتی خود را به ترکیه بدون مجوزهای قانونی کاهش دهد.
نفت در بودجه 91
وی در پایان در مورد سهم وزارت نفت در بودجه سال 91 نیز گفت: در بودجه سال 91 تغییری زیادی نسبت به سال‌جاری داده نشده است؛ اما با دولت توافق کردیم به هر میزان از رقم ذکر شده در بودجه 91 تولید بیشتری داشته باشیم، 15 درصد آن به وزارت نفت تعلق بگیرد که در توسعه میادین به كار گرفته خواهد شد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۶:۲۷:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد