پیش‌فروش سکه و تصمیمات بانک مرکزی

پیش‌فروش سکه و تصمیمات بانک مرکزی
معاملات سکه و ارز در بازارهای داخلی در هفته سپری شده تا حدودی متاثر از بازارهای جهانی حرکت کرد. ادامه کنترل دولت و برخورد انتظامی با دادوستد غیر‌قانونی دلار باعث شد روند مبادلات در هفته گذشته با نوسان رو به بالایی اما به صورت ملایم و پلكاني همراه شود.
معاملات سکه و ارز در بازارهای داخلی در هفته سپری شده تا حدودی متاثر از بازارهای جهانی حرکت کرد. ادامه کنترل دولت و برخورد انتظامی با دادوستد غیر‌قانونی دلار باعث شد روند مبادلات در هفته گذشته با نوسان رو به بالایی اما به صورت ملایم و پلكاني همراه شود.
به تاثیر از رشد غیر‌رسمی دلار در بازار داخلی، قیمت سکه نیز با افزایش قابل توجهی همراه شد؛ به طوری که نرخ سکه نزدیک 850 هزار تومان هم شد، البته انتشار شایعات مربوط به طرح پیش‌فروش سکه و توافق سه جانبه محمود بهمنی رییس بانک مرکزی، شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی و حیدری رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در ابتدای هفته گذشته، وضعیت بازار را با افت و خیز همراه کرد.
این در حالی است که صحبت‌های وزیر اقتصاد و دارایی در رابطه با دلار: «اگر دلار آزاد 10 هزار تومان هم بشود تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد.» بازار را تا حدودی ملتهب کرد. در مجموع به نظر می‌رسد مبادلات هفته گذشته بیشتر متاثر از شایعات حرکت کرده است. براساس گفته کارشناسان، دادوستدهای هفته پیش رو بستگی به ادامه تصمیمات بانک مرکزی در قبال وضعیت بازار ارز و از سویی اعلام قیمت پیش‌فروش سکه از سوی بانک ملی دارد.
شایعات، آتی را رونق داد
بازار آتی نیز طی هفته گذشته بیشتر به جای اینکه متاثر از بازار نقدی حرکت کند از شایعات منتشر شده پیروی کرد. طرح پیش‌فروش سکه و از سویی چگونگی تحویل سکه‌ها با توجه به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گمانه‌زنی‌هايي پیرامون این قضیه ايجاد کرده است. البته بازار آتی در شرایطی روند مبادلات خود را به پایان رساند که هر لحظه شایعه ای منتشر می‌شد، بازار به صورت احساسی و به عنوان واکنش در برابر آن عمل می‌کرد.
این در حالی بود که نوسان بازار نقدی و از سویی افت و خیز قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی، دادوستدهای بازار آتی را هیجانی کرد. یکی از اساسی‌ترین موضوع‌هایی که هفته گذشته پیگیری شد این بود که براساس اعلان منتشر شده کانون کارگزاران قرار بر این شد به منظور تدوین آیین نامه‌ها و دستوالعمل‌های جدید بازار آتی تا روز 19 بهمن ماه سال‌جاری همه کارگزاران هر پیشنهادی در رابطه با قوانین جدید دارند اظهار کنند تا پس از بررسی در کانون کارگزاران و تدوین آن، به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شود و در پایان با تایید نهایی از سوی این سازمان، اجرای آن موکول به توافقات آینده شرکت بورس کالای ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار شود. این در شرایطی است که نظرات متفاوتی پیرامون این وضعیت وجود دارد؛ در حالی که برخی آن را مفید می‌دانند برخی دیگر آن را در آینده به ضرر خود شرکت‌هاي کارگزاری و بورس کالا تلقی می‌کنند.
به نظر می‌آید نفس هماهنگ‌سازی قوانین و شرایط فعلی بازار آتی متناسب با بازارهای جهانی (البته با در نظر گرفتن انطباق آن با شریعت) مطلوب تلقی شود، اما این تغییرات باید در جهت رضامندی مشتری و رعایت حقوق آنان و از سویی در نظر گرفتن سود و زیان شرکت‌های کارگزاری صورت گیرد.
اما در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته 52 هزار و 438 قرارداد به ارزش 4 تریلیون و 619 میلیارد و 290 میلیون و 430 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته از نظر حجم با افت 96/28 درصدی و از نظر ارزش با رشد 09/7 درصدی مواجه شد.
به نظر کارشناسان یکی از دلایل کاهش حجم مبادلات در بازار، افزایش وجه تضمین و کاهش تعداد بازیگران بازار بوده، این در حالی است که ارزش مبادلات به دلیل رشد قیمت‌ها با افزایش همراه شد.
برای سکه‌های اسفندماه 5 هزار و 800 قرارداد به ارزش 481 میلیارد و 509 میلیون و 80 هزار ریال، برای سکه‌های اردیبهشت ماه 12 هزار و 641 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 93 میلیارد و 340 میلیون و 880 هزار ریال و برای سکه‌های تیرماه نیز 33 هزار و 996 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 44 میلیارد و 440 میلیون و 470 هزار ریال معامله شد. به نظر می‌رسد دادوستدهای امروز به تاثیر از منفی بسته شدن قیمت طلای جهانی و وضعیت پیش‌فروش سکه حرکت کند؛ این در شرایطی است که شایعات پیرامون آینده بازار همچنان ادامه دارد.
البته در کنار حجم و ارزش مبادلات، روند قیمت‌ها در بازار در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه هفته گذشته با نوسان رو به بالایی مواجه شد؛ سکه اسفندماه با رشد 52 هزار و 66 تومان (افزایش 10/6 درصدی)، سکه اردیبهشت ماه با رشد 57 هزار و 594 تومان (افزایش 44/6 درصدی) و سکه تیرماه با رشد 64 هزار و 822 تومان (افزایش 01/7 درصدی) همراه بود. 





منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۷:۵۲:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد