ارزش فراگیر شدن بیمه بالاتر از درآمد مالیاتی

ارزش فراگیر شدن بیمه بالاتر از درآمد مالیاتی
با دریافت مالیات بر ارزش افزوده در خدمات بیمه تمایل اقشار ضعیف جامعه به خرید خدمات بیمه ای کاهش می یابد، در چنین وضعی بیمه شخص ثالث وضع ویژه ای می یابد و با کم شدن مشتریان این خدمت بیمه ای، فشار بر صندوق تامین خسارت دیدگان بیمه ای افزایش می یابد.

وزیر اقتصاد در بیست و دومین همایش بیمه که اواسط آذرماه سال جاری برگزارشد، در پاسخ به ابراز گلایه مدیران بیمه ای مبنی بر دریافتمالیات بر ارزش افزودهدر ارائه خدمات بیمه ای گفته بود که قرار است این موضوع در قالب یک لایحه به مجلس برود تا چنین مالیاتی از دوش پرداخت کننده حق بیمه کم شود. بر این اساس با توجه به کاهش حق بیمه برآورد می شود تا حدود 10 درصد از حق بیمه پرداختی کاهش یابد.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که چنین دریافت مالیاتی با قانون مالیات های مستقیم مغایرت دارد و در صنعت بیمه کالایی مبادله و تولید نمی شود و بیمه فعالیت خدماتی است. بنابراین دریافت مالیات برارزش افزوده در خدمات بیمه ای بی معنا خواهد بود.

در این خصوص احمد سازگار عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه کشور می گوید: اصلی ترین دغدغه ای که در موضوع بیمه هایی مثل بیمه شخص ثالث وجود دارد اجباری کردن آن است، به طوری که خدمات بیمه فراگیر شود. در حال حاضر تعهد بیمه شخص ثالث و پرداخت تعهد دیه باعث شده است که حق بیمه در این بخش برای اکثر قشرهای اجتماعی سنگین باشد. با کاهش حق بیمه ای که در حذف مالیات برارزش افزوده صورت می گیرد پرداخت حق بیمه راحت تر می شود و استقبال از بیمه های اجباری افزایش می یابد.

عضو بخش اتومبیل بیمه ملت، در خصوص اثر حذف مالیات بر ارزش افزوده در بخش بیمه ای بر صندوق تامین خسارت های زیان دیدگان افزود: در بیمه شخص ثالث یک تعهد عمومی وجود دارد که هر زیان دیده در صورتی که با خودروی فاقد بیمه تصادف کند، بیمه خسارت آن شخص را می پردازد. در شرایطی که حق بیمه بالا برای بسیاری از مالکان خودرو باعث شده است از بیمه کردن خودروی خود منصرف شوند و این موضوع فشار مضاعفی را به صندوق تامین خسارت دیدگان وارد کرده است، حذف مالیات بر ارزش افزوده در بیمه باعث کم شدن فشار بر این صندوق می شود.

عضو سندیکای بیمه گران کشور با قانونی خواندن دریافت مالیات در کشور به منظور توزیع مجدد درآمدها در کشور، خاطر نشان کرد: نهادهای قانونی و مجلس باید در این خصوص بررسی کنند تا تعارض ناشی از حذف چند صد میلیونی درآمد ناشی از حذف مالیات بر ارزش افزوده در بیمه برای کشور بهتر است یا اینکه پرداخت حق بیمه برای اکثر قشرهای اجتماعی تسهیل شود. بدون شک در هر دو این حالت ها برای کشور مزیت هایی ایجاد می شود که باید بر اساس قاعده نفع و ضرر بیشتر این موضوع مورد توجه تصمیم گیرندگان در کشور باشد.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد در خصوص معافیت های مالیاتی که در این چند سال در کشور ایجاد شده است، گفت: در بسیاری موارد دیده می شود که در خصوص موضوعاتی که موضوعات رفاهی برای افراد مطرح است دریافت مالیات با معافیت مواجه می شود، اما در خصوص بیمه شخص ثالث و بسیاری از خدمات بیمه ای که زندگی مردم در میان است این توجه لحاظ نشده است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۴:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد