تحلیل کارشناسان از ۸ ماهه شدن پیش فروش سکه بانک‌ها و تحویل یک ماهه در آتی

تحلیل کارشناسان از ۸ ماهه شدن پیش فروش سکه بانک‌ها و تحویل یک ماهه در آتی
فعالان بازار سکه امروز با دو تغییر مواجه شدند،نخست 8 ماهه شدن پیش فروش سکه با همان قیمت قبلی و یک ماهه شدن تحویل در معاملات آتی که فعالان بازار تحلیل‌های مختلفی از این دو اقدام دارند، اما در کنار این دو عامل داخلی برخی عوامل خارجی نیز وجود داشت که به رشد قیمت‌ها کمک کرد.
بورس کالا در اقدامی بی سابقه اقدام به تغییر برخی رویه‌های معاملات آتی سکه و تحویل آتی از دو ماهه به یک ماهه کرده است که از روز دوشنبه با بازگشایی نماد فروردین و خرداد ماه سال آینده شروع می‌شود، حال آنکه در هیچ جای دنیا سابقه نداشته که قرارداد‌های آتی در ماه‌های فرد معامله شود و این کار نیز در ایران برای اولین بار انجام می‌شود.
این اقدام تنها یکی از شوک‌هایی است که بازار در ابتدای هفته با آن روبه‌رو شد، شوک دیگر این بود که پیش فروش سکه در بانک ملی از 6 ماهه به 8 ماهه انهم با همان قیمت 6 ماهه بود .
با توجه به این دو برنامه جدید برای سکه، بازار دچار التهاب شده و قیمتها روند صعودی در پیش گرفته‌ است، زیرا معامله گران معتقدند اگر بانک مرکزی با دید کاهش قیمت اقدام به تغییر پیش فروش سکه به 8 ماهه کرده بود باید با نرخی پایین‌تر از تحویل 6 ماهه می‌فروخت در حالی که قیمت آن هیچ تغییری نکرده است بنابراین دولت با دید کاهشی به سکه نگاه نمی‌کند.
بر اساس این دیدگاه فعالان بازار، اقدام به خرید سکه کرده و باعث افزایش قیمت شده است.
بر اساس این گزارش، معامله‌گران بازار آتی معتقدند اگر بورس کالا اقدام به بازگشایی نماد معاملاتی سکه شهریور ماه می‌کرد احتمالا قیمت‌های آن نزدیک یک میلیون تومان بود، بنابراین با تغییر تحویل سکه آتی از دو ماهه به یک ماهه و انجام معاملات آتی در ماه‌‌های فرد، قصد دارد از افزایش قیمت جلوگیری کند.
با توجه به این نظر می توان گفت بورس با پیش‌بینی کاهش قیمت اقدام به افزودن معاملات آتی فروردین و خرداد ماه سال آینده کرده است.
درباره فروش سکه در بانک‌ها نیز این گمانه‌زنی مطرح است که پیش فروش سکه با این نرخ‌ها به نوعی برای بانک مرکزی دردسر ساز شد،زیرا نه انس قصد کاهش دارد و نه با اقداماتی که در بازار انجام داد دلار کاهش یافت و همچنان با قیمت‌های نزدیک به 1850 تومان معامله می‌شود.
* اثر پیش‌فروش 8ماهه سکه بر روی قیمت‌های آتی
پوریا ارژنگ یکی از کارگزاری فعال در معاملات آتی در خصوص دلایل رشد قیمت در معاملات آتی امروز گفت: یک ماهه شدن معاملات آتی اثر خود را بر روی قیمت‌های پنج شنبه گذاشت و امروز نیز این اثر تا حدودی ادامه دارد ولی بیشترین دلیل که موجب این رشد قیمتی شد،تغییر پیش فروش سکه بانک مرکزی از 6 ماهه به 8 ماهه است.
وی با بیان اینکه اگر اعتماد در بازار سکه به اقدامات بانک مرکزی بود قیمت‌ها تا این حد رشد نمی‌کرد، گفت:‌ بانک مرکزی تا کنون 8 میلیون سکه  یعنی حدود 70 تن طلا پیش فروش کرده است. همچنین، با توجه به اینکه قیمت‌ پیش فروش 8 ماهه با همان قیمت 6 ماهه انجام می‌شود از نظر فعالان بازار نشان دهنده عدم کاهش قیمت است.
این کارگزار آتی تصریح کرد: همچنین یکی از دلایلی که می‌توان برای یک ماهه شدن سکه آتی نام برد کنترل بیشتر بر روی قیمت‌ها است و شرایط فعلی بازار آتی نشان می‌دهد نظر بازار روبه بالا است و در حال حاضر نیز سکه تیر ماه بیش از 2.5 درصد رشد کرده است.
*دو دلیل عمده قیمت امروز سکه و جلوگیری از تفاوت قیمت‌ها در آتی
شاید تنها دو تغییری که در بازار سکه داخل رخ داد در رشد قیمت‌های امروز سکه و التهاب بازار مؤثر نباشد و از نظر زارعی یکی از کارگزاران سکه آتی همراه با این دو مسئله، تصمیم‌گیری و نظر شورای امنیت در خصوص سوریه نیز در روند قیمت ها مؤثر است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت سکه پیش فروش 8 ماهه نسبت به 6 ماهه کاهش نیافت،گفت: قاعدتا اگر قصد ثابت نگه داشتن قیمت‌ها را داشتند باید نرخ پیش فروش 8 ماهه را کمتر می‌کردند ولی سود این پول‌ها را بانک مرکزی حساب می‌کند، بنابراین اگر بر اساس سود بازار آزاد محاسبه کنیم نشان می‌دهد قیمت سکه در سررسید 8 ماهه چقدر متفاوت است.  
این گارگزار در خصوص دلیل یک ماهه شدن تحویل که در معاملات آتی گفت:‌ دلیل سازمان بورس و بورس کالا برای انجام معاملات آتی در هر ماه این بود که اختلاف قیمت‌ها را کم کند زیرا اگر سررسید‌ها فاصله زیادی از یکدیگر داشتند اختلاف قیمتی بین هر قرارداد نیز بیشتر می‌شد.
به گفته وی، با توجه به این مسئله با یک ماهه کردن تحویل سکه در آتی، نهایت سررسید را برای 4 ماه آینده در نظر گرفتند تا قیمتها بالا نباشد.
*وابستگی قیمت سکه به عوامل داخلی و خارجی 
با توجه به نظر فعالان بازار و کاگزاران معاملات آتی سه یا چهار دلیل عمده در روند قیمت‌‌های امروز آتی و بازار نقد مؤثر است که دو عامل آن مربوط به مسائل بین‌المللی و دو دلیل آن یعنی قطع پیش فروش سکه 6 ماهه و تغییر آن به 8 ماهه با قیمت قبلی و یک ماهه شدن تحویل سکه در قرارداد‌های آتی است.
همزمان شدن همه این عوامل با یکدیگر موجب افزایش قیمت سکه شد که شاید دو دلیل داخلی که از سوی بورس کالا و بانک مرکزی برای تحویل سکه ها انجام شد با نیت کاهش قیمت بود ولی همزمان شدن این 4 دلیل با هم نتیجه‌ای را که شاید مسئولان انتظارش را داشتند نداشت.
در حال حاضر قیمت سکه در آتی برای تیر ماه نزدیک 2 درصد و برای اردبهشت و اسفند نیز 13 و 5 هزار تومان گران تر شده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱:۱۰:۱۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد