رشد اندك بازار بورس اوراق بهادار

رشد اندك بازار بورس اوراق بهادار
در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه در تحولات كلان سخنان مقامات مسوول در حوزه ارز از اهميت برخوردار بود.
در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه در تحولات كلان سخنان مقامات مسوول در حوزه ارز از اهميت برخوردار بود. معاون اول رييس‌جمهور روز گذشته با اشاره به گشايش قريب‌الوقوع ارزي گفت: اين گشايش بزرگ به ياري خدا مانند بمبي منفجر خواهد شد و غربي‌‌ها را شگفت‌زده خواهد كرد؛ وي در سخنان خود توضيح بيشتري در مورد اين گشايش ارزي نداد. در همين حال بازار ارز ديروز با افت اندكي همراه شد. در بازار ديروز معامله‌گران در تحولات وابسته به نرخ دلار معامله‌گران شاهد تغيير در نرخ گذاري محصولات پتروشيمي بودند كه اين تغيير موجب شد تا اختلاف و توقف عرضه‌ها به دنبال تعيين نرخ ارز معادل 12هزار و 260ريالي برطرف شده و ميانگين قيمت‌هاي بهمن‌ماه مبناي قيمت‌گذاري پتروشيمي در بورس كالا شد.بر اين اساس نرخ محصولات پتروشيمي 18درصد نسبت به نرخ فوب براساس نرخ مرجع بالاتر تعيين شد؛ همچنين اجازه سه درصد رقابت بر روي قيمت پايه نيز داده شده است. از سوي ديگر، حداقل نرخ نيز در صورتي كه خريدار خواهان كاهش قيمت باشد و بازرگاني پتروشيمي نيز بپذيرد، سه درصد خواهد بود. بر همين اساس روز گذشته نرخ‌ها در نهايت 21درصد در بورس كالا افزايش يافت تا شركت‌هاي پتروشيمي با رشد قيمت همراه شوند. با توجه به اين نرخ‌گذاري، انتظار براي تحقق سودهاي قابل ملاحظه در شركت‌هاي پتروشيمي در گزارش 12ماهه افزايش يافته است. شركت‌هايي نظير فن‌آوران، پرديس، زاگرس، خارك و اراك در حال حاضر بيشترين تاثير‌پذيري را از نرخ‌هاي بالاتر فروش خواهند داشت.
در بازار ديروز همچنين نماد پالايشگاه اصفهان متوقف شد؛ به صورت رسمي دليل اين توقف ابهام در تغيير با اهميت در پيش‌بيني سود اين شركت ياد شده است. در همين حال شنيده‌ها حكايت از افزايش قابل ملاحظه سود شركت براي سال 91 و سال 90دارد. در بازار ديروز در گروه فلزي، مدير سرمايه‌گذاري و امور سهام ذوب‌آهن اصفهان خبرهاي اوليه در مورد پيش‌بيني 170ريالي اين شركت براي سال آينده را تاييد كرد و افزود: اين پيش‌بيني قطعا تاثير مثبتي بر ارزش سهام ذوب آهن دارد و موجب افزايش قيمت آن در فرابورس مي‌شود.
پيش‌بيني سود 17 توماني براي سهام شركت در سال آينده در حالي صورت گرفت كه براي سال جاري سهام ذوب آهن با پيش‌بيني 143 ريال زيان عرضه شده كه به گفته مدير سرمايه‌گذاري و امور سهام شركت امكان تعديل اين پيش‌بيني وجود دارد.
در تحولات وابسته به ذوب‌آهن اصفهان شركت تكادو به عنوان يكي از معدود شركت‌هاي هلدينگي معدن دار در كشور در بازار پايه فرابورس درج خواهد شد. نزديك به 45درصد سهام تكادو متعلق به كاركنان و بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان است.
در گروه بانكي، بانك 7/2 هزار ميليارد توماني پاسارگاد سود هر سهم سال مالي آينده را با
12 درصد افزايش نسبت به سال جاري، 37 تومان پيش‌بيني كرد. اين اطلاعات با فرض افزايش سرمايه به 99/2 هزار ميليارد تومان ارائه شده ‌ولي سود تقسيمي پيشنهادي سال بعد اعلام نشده است. در اين گروه ديروز آخرين مراحل انتقال سهام بانك ملت از يك شركت خصوصي به هلدينگ مالي ملت اجرا شد.
در اين گروه، افزايش سرمايه بانك كارآفرين تا شش هزار ميليارد ريال، به علت مشكلات تجديد ارزيابي به سال آينده موكول شده است.
در گروه مالي، رشد سود بانكي موجب افزايش سود شركت‌هاي بيمه‌اي به عنوان سپرده‌گذاران عمده در نظام بانكي شده است.
در گروه ساختماني ديروز شركت سرمايه‌گذاري ساختمان درآمد هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به ۳۱شهريور ماه۹۱، با سرمايه يك هزار و ۹۰ ميليارد ريال، مبلغ ۱۷۳ ريال پيش‌بيني كرد.
شركت سرمايه‌گذاري ساختمان پيش‌بيني سود هر سهم خود را براي سال مالي ۹۱، مبلغ ۲۲۹ ريال اعلام كرده بود كه دلايل تعديل اخير را كاهش سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها و افزايش هزينه‌هاي مالي به دليل افزايش نرخ سود تسهيلات دريافتي و تسعير بدهي‌هاي ارزي اعلام كرده است.در گروه سرمايه‌گذاري انتشار آگهي فروش سهام توسعه صنايع بهشهر توسط سرمايه‌گذاري خوارزمي به رشد قيمت اين نماد منجر شد. انتظار مي‌رود فروش 7/8درصد سهام توسعه صنايع بهشهر به تعديل مناسب سود خوارزمي بينجامد. در اين گروه، سرمايه‌گذاري ملي با انتشار گزارش عملكرد سال 90 در آستانه برگزاري مجمع قرار گرفته است. اين شركت 290ميليارد توماني در سال مالي منتهي به انتهاي آذر امسال 86ميليارد تومان سود محقق كرده است كه 7ميليارد تومان سود خريد و فروش سهام بوده است. در گزارش هيات مديره شركت پيشنهاد اوليه تقسيم 30ريال از 296ريال سود محقق شده آورده شده است.
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن شاخص با 8/40واحد رشد به 24هزار و 976واحد رسيد. ارزش معاملات بازار نيز ديروز 8/52ميليارد تومان بود كه 20درصد آن را جابه‌جايي 8/65ميليون سهم بانك ملت تشكيل داد. از 203نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 96نماد با كاهش قيمت و 103نماد با رشد ارزش معامله شدند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۸:۴۱:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد