کانسار طلاي کوه زر دامغان

کانسار طلاي کوه زر دامغان
محدوده مورد اكتشاف در 400 كيلومتري شرق تهران و 95 كيلومتري جنوب ـ جنوب‌شرقي دامغان به مختصات45'38°54 طول ...

محدوده مورد اكتشاف در 400 كيلومتري شرق تهران و 95 كيلومتري جنوب ـ جنوب‌شرقي دامغان به مختصات45'38°54 طول شرقي و 30'26°35 عرض شمالي قرار دارد. راه دسترسي به محدوده از طريق جاده تهران _ دامغان و از آنجا به طرف جنوب در ميسر جاده دامغان _ معلمان _ جندق تا روستاي كوه زر باغو امكان پذير ميباشد

محدوده مورد مطالعه به وسعت 3 کيلومتري شمال روستاي بيدستان و حدود 45 کيلومتري شمال شرق بخش معلمان و همچنين 140 کيلومتري جنوب_جنوب شرق دامغان ميباشد.

راههاي ارتباطي منطقه شامل راه آسفالته دامغان_معلمان به طول 115 کيلومتر و راه خاکي معلمان_بيدستان به طول 15 کيلومتر و بالاخره جاده جيپ رو بين بيدستان و پوسيده به طول 15 کيلومتر است. اين منطقه داراي آب و هواي کويري تا نيمه کويري است. منطقه تحت تأثير دو نوع هواي کوهستاني و کويري است و معمولاً بادهاي غربي، مرطوب و باران زا بوده و بادهاي کويري، خشک و گرم ميباشد، ميزان متوسط بارندگي حدود 147 ميليمتر است و درجه حرارت در زمستان تا 6- و تابستان تا 40 درجه افزايش مي يابد.

- زمين شناسي:

اين منطقه بخشي از قوس تكتونو ـ ماگمايي رشته‌كوه‌هاي ترود ـ چاه‌شيرين را در غرب ترود تشكيل مي‌دهد. منطقه مورد نظر بخشي از قوس تكتونو _ ماگمايي رشته كوههاي ترود _ چاه شيرين را در غرب ترود تشكيل ميدهد . بخش اعظم رخنمونهاي محدوده مورد بررسي را سنگهاي آتشفشاني ولكانو كلاستيك ائوسن تشكيل ميدهند كه توسط تودههاي نفوذي نيمه عميق گرانوتوئيدي( ائوسن _ اليگوسن) به همراه دايكهاي بازيك و پورفيريك و تودههاي كوچك ريوداسيت پورفيري تحت تاثير قرار گرفته اند .

 روند عمومي ساختماني در اين منطقه شمال شرق _ جنوب غرب ميباشد كه با روند گسلهاي آنجيلو و باغو در شمال ترود در جنوب مطابقت دارد . فرايندهاي آلتراسيون در اين زونها عموما شامل كائولينيتيزاسيون , سريسيتيزاسيون , تورمالينيزاسين مي باشد.

سنگهاي ميزبان در اين ناحيه شامل آندزيتهاي سازند کرج، توفها و رسوبات عهد حاضر به سن ائوسن، اليگوسن مي باشد.ذخاير طلا به صورت رگه و رگچه در تشکيلات آذرين کرج و نيز به صورت پلاسر به ضخامت چند ده متر مي باشد.

محور معلمان_ترود از نقطه نظر حضور کاني سازي و معادن فلزي و غير فازي يکي از محورهاي پتانسيل داري است که از ديرباز در آن فعاليت هاي معدن کاري رونق داشته است. حضور کانسارهاي فراوان فلزي مثل سرب و روي، مس، آهن، طلا و فيروزه و کانسارهاي غير فلزي مانند بنتونيت، فلدسپات، خاک نسوز و خاک صنعتي تأييد کننده پتانسيل بالاي کاني سازي است.

- فعاليتهاي اکتشافي انجام شده:

- تهيه نقشه زمين شناسي_معدني در مقياس 1:20000 و 1:5000 رشيدنزاد عمران و شرکت مهندسين مشاور کانساران

- برداشت 248 نمونه کاني سنگين

- برداشت 205 نمونه سنگي به صورت سيستماتيک

- حفر 6 حلقه چاه و برداشت 112 نمونه از آنها

مطالعات اکتشافي انجام گرفته در ناحيه باغو، توسط شرکت طلاي ايران، طي سالهاي 1374 تا 1376 و نيز نتايج حاصل از آزمايشهاي مختلف کانه آرايي بر روي نمونه هاي مختلف، منجر به احداث واحد پايلوت در سال 1378 و راه اندازي آن در سال 1379 گرديد. بر اساس نتايج بدست آمده از پايلوت،کارخانه طلاي کوه زر با ظرفيت 120 تن درساعت احداث و ازاسفند ماه 1381 راه اندازي شد.

خوراک کارخانه از بخش پلاسري کانسار تامين مي شود که عيارمتوسط طلا درآن 3/0 گرم بر تن مي باشد. طلا در اين کانسار به صورت دانه هاي آزاد بوده و با کاني هاي اکسيدي آهن، سيليس و پيريت همراه مي باشد. خوراک حمل شده از معدن بر روي گريزلي تخليه شده و مواد کوچکتر از 10 سانتيمتر وارد سرند خشک با چشمه هاي 60 ميليمتر مي گردد

مواد کوچکتر از 60 ميليمتر به همراه آب وارد اسکرابر شده و خروجي آن به صورت پالپ با60 درصد جامد، وارد سرند تر دو طبقه مي شود. مواد درشت تر از 3 ميليمترسرند به عنوان باطله از مدار خارج مي شود. مواد با محدوده ابعادي بين 1.2 تا 3 ميليمتر توسط جيگ پرعيار شده ومواد کوچکتر از 1.2ميليمتر، توسط کلاسيفاير مارپيچي طبقه بندي مي گردد. ته ريز کلاسيفاير با محدوده ابعادي 700 تا 1200 ميکرون خوراک ميزهاي لرزان را تامين مي کند. سرريز کلاسيفاير نيز پس از نرمه گيري توسط هيدروسيکلون و حذف مواد زير 75 ميکرون، با محدوده ابعادي 75 تا 700 ميکرون، وارد مارپيچ همفري مي گردد.

در مرحله بعد محصول مياني حاصل از ميزها و مارپيچ هاي مرحله اول، توسط ميزها و مارپيچ هاي مرحله دوم پرعيار مي شود. کنسانتره هاي حاصل از جيگ، ميزهاي لرزان و مارپيچ ها، پس از خشک شدن، توسط جداکننده مغناطيسي مورد جدايش قرارگرفته و بخش غير مغناطيسي با عيار طلاي 100ppm، به عنوان محصول اصلي کارخانه حاصل مي گردد. بخش مغناطيسي نيز حاوي منيتيت است که محصول جانبي محسوب مي شود.

اكتشافات ژئوشيميايي يك بخش مهم كاربردي علم ژئوشيمي است كه امروزه جهت يافتن نهشته هاي جديد معدني بطوور گسترده بكار گرفته ميشود .

نتيجه اين تكنيك اكتشافي،يافتن تمركزهايي از يك يا چند عنصر با غلظتي بالاتر از حد مقدار زمينه است به نحوي كه بتوان آن را تمركزي غير عادي يا انومالي تلقي نمود .در واقع ژئوشيمي اكتشافي بيشتر جهت كشف نهشته هاي كم عيار ، مناسب و توسعه پيدا كرده و علت كارايي آن ، اين است كه در روشهاي اكتشاف ژئوشيميايي جهت كشف و ثبت آنوماليهاي جحاصل از فراواني غير عادي عناصر و يا عناصري در ارتباط با ان مستقيما" اندازه گيري و سنجيده مي شود .

يكي از روشهاي ژئوشيمي اكتشافي در مقياس ناحيه اي يا نيمه تفضيلي ، بررسي و مطالعه رسوبات رودخانه اي است . تكنيك هاي ژئوشيمي اكتشافي مقدماتي در نواحي از جهان كه تاكنون تحت پوشش عمليات فراگير اكتشافي قرار نگرفته اند و در مناطق فاقد امكانات حمل و نقل و سرويسهاي فيزيكي مناسب ،از اهميت خاصي برخوردار است

حداکثر و حداقل مقادير طلا در منطقه اکتشافي پوسيده بترتيب عبارت از0001/0 و 097/0 گرم در تن است. به طورکلي از 595 نمونه برداشت شده 29 نمونه بين 02/0 تا 042/0 گرم در تن، 3 نمونه 06/0 گرم در تن و بالاخره يک نمونه نيز 097/0 گرم در تن ميباشند و ميانگين آن در کل منطقه حدود 006/0 گرم در تن است.  

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۲ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۵:۵۳:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد