کانسار زرين اردکان

کانسار زرين اردکان
دهکده زرين در مرکز ايران و در 83 کيلومتري شمال شرق اردکان يزد قرار دارد.محدوده مورد مطالعه به مختصات ...

- موقعيت جغرافيايي:

دهکده زرين در مرکز ايران و در 83 کيلومتري شمال شرق اردکان يزد قرار دارد.محدوده مورد مطالعه به مختصات "30 ´37 °54 طول شرقي و "30 ´40 °32 عرض شمالي به وسعت 35 کيلومتر مربع در شرق و جنوب شرق دهکده زرين قرار دارد..

- فعاليت‌هاي اکتشافي صورت گرفته:

اين محدوده در سال 1376 مورد توجه قرار گرفت و مشتمل بر مطالعات ژئوشيميايي تفضيلي در ناحيه خيارزار به وسعت تقريبي يك كيلومتر مربع و مطالعه مقدماتي به وسعت 35 كيلومتر مربع مي‌باشد.

فعاليت‌هاي اكتشافي در چهار ناحيه تنگ خيارزار،كازه زرين كوچك_كوير وك ،حوض گوز و حوض كوير اردكان صورت گرفته است.

اكتشافات مقدماتي با مقياس 1:20000 و برداشت نمونه آبراهه‌اي كاني سنگين از مهمترين آبراهه‌ها بخصوص خيارزار ،اوشيرينو و نواحي زرين كوچك ،كوير وك و زرين انجام شد كه حاصل آن معرفي 6 آنومالي مي‌باشد.

آنومالي1 در شمالي‌ترين قسمت ناحيه و منطبق بر تراس‌هاي كازه زرين كوچك مي‌باشد.حداكثر ميزان طلا در اين آنومالي ppb 4/88 حجمي و معادل 1502 ميلي گرم در متر مكعب رسوب و برابر با 55/0 گرم در تن رسوب آبرفتي در دانه‌بندي 15- مش بوده است.بخش غربي اين آنومالي منطبق با كنتاكت شيست و گرانيت بوده و با آنومالي شئليت و پيريت همراه است.

آنومالي2 بر تراس‌هاي موجود در روي بيرون زدگي وسط مخروط افكنه زرين كوچك منطبق بوده و با كاني شئليت همراه است.مقدار طلا در نمونه‌هاي سطحي تا 1/0 گرم در تن اندازه گيري شده است.

آنومالي 3 منطبق بر حوالي چشمه زرين كوچك بوده و در حاشيه واحدهاي گرانيت و در كنتاكت با واحد شيست قرار دارد.به نظر مي‌رسد كه زون كاني‌ سازي طلا از محل كنتاكت تا 200 متر به سمت گرانيت توسعه داشته است.ميزان طلا تا 1/0 گرم در تن اندازه گيري شده است.

آنومالي 4 در مسير دره اوشيرينو و منطبق بر كنتاكت شيست و گرانيت مي‌باشد.در اين آنومالي كاني‌هاي آپاتيت،شئليت،اسفن،روتيل،آناتاز،بروكيت و زيركن پاراژنزها را تشكيل مي‌دهند.

آنومالي 5 در مسير دره خيارزار،از تنگه تا بخش‌هاي بالايي آن گسترش دارد.در اين آنومالي كاني‌هاي شئليت و پيريت پاراژنز كاني‌ سازي مي‌باشد.حداكثر مقدار طلا ppb 56 حجمي معادل 953 ميلي گرم در متر مكعب و معادل 35/0 گرم در تن رسوبات آبرفتي در دانه‌بندي 15- مش مي‌باشد.

آنومالي 6 در بخشي به نام تل‌زرد و تل‌سياه و در بخش بالايي دره خيارزار و منطبق بر سنگ‌هاي نواحي كنتاكت شيل،گرانيت و گنيس بسته شده است.در اين آنومالي مقدار شئليت همراه طلا به حداكثر مقدار خود مي‌رسد.

پس از اين مرحله بخش خيارزار مورد اكتشاف تفضيلي قرار گرفت و نمونه برداري از سنگ و آبرفت در شبكه 50 متري و در 14 پروفيل انجام شد.خط مبناي نمونه برداري در جهت شمالي_جنوبي و در امتداد فولياسيون گرانيت‌هاي بوده است.اكثر نمونه‌هاي طلادار نمونه‌هاي آبرفتي بوده‌اند بطوريكه ميزان طلا در آبرفت‌ها از 3 تا 623 ميلي گرم در متر مكعب رسوب در دانه‌بندي 80- تا 15- مش گزارش شده است.

در بخش كازه زرين كوچك نيز در طول يك پروفيل 1500 متري نمونه‌برداري صورت گرفته است.در نمونه‌هاي برداشت شده از تراس‌هاي كازه زرين كوچك به طور معمول كاني طلا يافت شده است .هرچند ميزان طلا در نقاط مختلف اين تراس‌ها يكسان نبوده ولي به هر حال در طول 1200 متر از اين پروفيل كاني طلا در نمونه‌هاي سطحي برداشت شده موجود بوده است.  

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۲ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۵:۵۶:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد