کانسار نبي جان

کانسار نبي جان
محدوده اکتشافي با مساحت 9 کيلومتر مربع در 21 کيلومتري(فاصله هوايي) جنوب باختر ي شهرستان کليبر قرار گرفته ...

- موقعيت جغرافيايي:

محدوده اکتشافي با مساحت 9 کيلومتر مربع در 21 کيلومتري(فاصله هوايي) جنوب باختر ي شهرستان کليبر قرار گرفته است. از نظر تقسيمات کشوري اين منطقه در مرز شهرستان کليبر و ورزقان محسوب مي شود.اين محدوده به طور تقريبي بين طولهاي ´47 °46 الي ´50 °46 و عرضهاي ´46 °38 الي ´47 °38 شمالي محصور بوده و محدوده ثبت شده در سازمان صنايع و معادن استان به صورت يک دوازده ضلعي مي باشد.

درون محدوده اکتشافي آبادي و روستايي قرار ندارد اما روستاي نبي جان ،ظلمه ،کلاسور و مرزرود نزديکترين آباديها به محدوده اکتشافي اند که در اين ميان نبي جان با فاصله کمتر از يک و نيم کيلومتر در واقع نزديکترين آبادي به محدوده اکتشافي بوده ،لذا نام محدوده و نقشه هاي ترسيم شده نيز بدين عنوان خوانده مي شود.

محدوده اکتشافي جزء مناطق مرتفع بوده به طوري که کوه قندان باشي(با ارتفاع 2893 متر) و کوه زينقانلو(با ارتفاع 2896 متر) در اين محدوده قرار مي گيرند. پست ترين نقطه محدوده اکتشافي داراي 2480 متر ارتفاع مي باشد. آب و هواي محدوده سرد و نيمه مرطوب بوده به طوري که در فصول پاييز و زمستان انجام عمليات صحرايي در اين منطقه مشکل مي باشد.

در تقسيم بندي اقليمي استان محدوده اکتشافي در زير ناحيه اقليمي نيمه مرطوب و سرد ارتفاعات فوقاني قرار مي گيرد.آبراهه هاي محدوده نيز جزء سرشاخه هاي دو رودخانه مرزرود و اينگجه چاي بوده که هر دوي اين رودخانه ها سرانجام به رودخانه مرزي ارس متصل مي شوند.

به طور کلي دو مسير ارتباطي به اين محدوده وجود دارد که بهترين مسير آن از طريق مسير آسفالته اهر _کليبر(روستاي پيغام) و جاده آسفالته 2 روستاي پيغام _انتيهاي آسفالت مرزرود _مرزرود _ايستگاه شکارباني ميسر مي شود.

-زمين شناسي :

محدوده اکتشافي براساس تقسيم بنديهاي موجود در زون ساختاري البرز غربي_آذربايجان قرار مي گيرد. اين منطقه از کشور ما، حوادث زمين شناسي بسياري را پشت سر گذاشته که آثار پرکامبرين(زمين هاي دگرگوني زنجان، ميانه، ماکو، خوي، شمال اروميه) تا به امروز( ولکانيسم سبلان و سهند)قابل مشاهده است.

کهن ترين واحد زمين شناسي محدوده اکتشافي را سري آتشفشاني کرتاسه تشکيل مي دهند که شامل گدازه هاي جرياني ريوداسيتي، برش هاي آتشفشاني با ترکيب آندزيتي و سرانجام گدازه هاي آندزيتي تا تراکي آندزيتي هستند.

اين مجموعه آتشفشاني توسط بخش هاي مارني، ماسه سنگي و آهکي کرتاسه پوشيده مي شوند.کل مجموعه فوق نيز توسط يک توده کوارتزمونزوديوريتي قطع مي شوند که داراي سن تقريبي اليگوسن مي باشد. تحت تاٌثير نفوذ اين توده اسکارن هاي محدودي در حاشيه آهکها و گاه مارنها تشکيل شده است.گدازه هاي آندزي بازالتي کواترنر نيز بر روي واحدهاي فوق قرار گرفته اند.آذرآواري ها شامل انواع توف که داراي رنگ روشن بوده و گاه انواع ليتيک توف به خوبي قابل تشخيص اند قطعات اين توفها شامل تکه هايي از سنگهاي آندزيتي و ريوداسيتي است.

دگرساني در توده مي تواند تحت تاُثير تزريق هاي متوالي توده و يا تاُثير محلولهاي هيدروترمالي در توده و در حاشيه آن صورت گرفته باشد که مطالعات پتروگرافي و نمونه برداري سيستماتيک مي تواند اين مسئله را روشن تر سازد.توده نفوذي در بخش هاي مختلف حاوي قطعات بيگانه متفاوتي در خود بوده که اين قطعات بيگانه بيشتر آندزيتي بازالتها و آندزيتهاي کرتاسه و آهکهاي کرتاسه مي باشند.

 به طوري که در بخش شرقي توده(مجاورت با واحدهاي رسوبي کرتاسه)قطعات مارن و آهک در درون توده مشاهده ميشوند که شديداً دگرگون و تيره گشته اند، از طرفي در بخش غربي توده و در مجاورت واحدهاي آتشفشاني کرتاسه ترکيب قطعات بيگانه درون توده را اين بخش هاي آتشفشاني تشکيل مي دهند.بخش اصلي ماده معدني در درون و حاشيه کوارتزمونزوديوريت متمرکز شده است که در درون آنها آنومالي مواد معدني با رگچه هاي سيليسي سولفيدي همراه مي شوند.

در درون توده نفوذي محدوده اکتشافي و در اطراف ايستگاه شکارباني کلن(دره نبي جان) آثاري از رگه و رگچه هاي نامنظم حاوي کوارتزهاي بلورين و سولفيدهاي فلزي مشاهده مي شود. کوارتزها بسيار شکل دار و شفاف بوده و ابعاد آنها گاه به چند سانتي متر نيز ميرسد.ضخامت رگه و رگچه هاي سيليسي از يک تا پنجاه سانتي متر متغير بوده و طول آنها نيز متغير مي باشد.رگه و رگچه ها درزها و شکاف هاي سنگ ميزبان را پر نموده و داراي روند خاصي نمي باشد ولي به هر حال ميتوان منطقه با وسعت شش هکتار را که اين رگه ها در آن وجود دارند مورد پي جويي دقيقتر قرار داد.

با توجه به اينکه حفاريهاي قديمي در توده نفوذي صورت گرفته بود لذا در مرحله اول دو نمونه از اين سنگها آرنيتي شده در مجاورت تونل قديمي تهيه و مورد مطالعه کاني سنگين قرار گرفت. شواهد بيانگر وجود ذره هاي طلا( تا 10 ذره) بسيار کوچک و کانه هاي اسفالريت و گالن در نمونه مورد مطالعه بود.همچنين با توجه به اينکه در برخي نقاط در بخش هاي غيرهوازده توده نفوذي آثار پيريت در سنگ به وفور يافت ميشد.

فعاليتهاي اکتشافي انجام شده :تنها سابقه عمليات زمين شناسي در محدوده اکتشافي، مربوط به مطالعات انجام يافته توسط سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور بوده که با هدف تهيه نقشه هاي زمين شناسي 1:250000 اهر و 1:100000 ورزقان صورت پذيرفته است.نمونه برداري مقدماتي(اکتشاف چکشي) توسط اکيپ اکتشافي سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني شمال باختر کشور بيانگر انديس هايي از طلاو مس در محدوده اکتشافي بوده که در گزارش مربوطه در سال 1381 اشاره شده است.

- نمونه گيري پراکنده سطحي به تعداد 20 نمونه

- تهيه نقشه 1:20000 زمين شناسي به وسعت 9 کيلومترمربع و نقشه زمين شناسي 1:5000 به وسعت 300 هکتار

- حفر ترانشه و 25 چاهک اکتشافي به ميزان 250 مترمکعب

- ژئوفيزيک بروش IR-IS در محدوده اي به وسعت 10هکتار

- نمونه برداري ليتوژئوشيميايي در شبکه اي با سلول هاي 25*25 و 30*30 و اخذ 56 نمونه

- مطالعات XRD، کاني سنگين و پتروگرافي

- آناليز عنصري 260 نمونه جهت طلا و عناصر همراه

سوابق عمليات غير مدون به وجود تونلها، چاهک ها و ترانشه هاي عمليات اکتشافي و يا استخراجي قديمي باز مي گردد که اطلاعات موجود فقط به صورت شواهد صحرايي است و روستاييان اطراف(روستاي نبي جان و کلاسور) نيز از چنين اکتشافي و يا استخراجي بيخبر بوده اند و حفرات و تونلهاي موجود در کوه و تپه هاي مجاور را لانه هاي روباه مي دانستند.

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۲ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۶:۴:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد