گمانه‌زنی ها از آينده سكه آتی

گمانه‌زنی ها از آينده سكه آتی
اشتباه معامله‌گران؛ قيمت سررسيد ارديبهشت‌ماه از فروردين ماه پايين تر آمد!
قيمت سكه روز گذشته در شرايطي با افت محسوسي همراه بود كه بازار قراردادهاي آتي بعد از ظهر تحركات مثبتي را نيز شاهد بود.
سياوش سليماني يكي از كارگزاران بورس كالا با بيان اينكه دلايل متعددي براي نوساني شدن بازار وجود داشته، افزود: مارجين كال شدن (Margin Call) تعدادي از معامله‌گران، نظرات متفاوت بازيگران از آينده بازار و افت و خيز قيمت دلار در بازار داخلي از مهم‌ترين فاكتورهاي تاثيرگذار بر روند مبادلات بوده است. سليماني در رابطه با يكي از اتفاقات کم سابقه روز گذشته قراردادهاي آتي كه براي اولين بار در تاريخ معاملات از زمان شروع تاكنون روي داده، گفت: اشتباه معامله‌گران در انجام دادوستدها باعث شد در يكي از معاملات قراردادهاي سررسيد ارديبهشت‌ماه قيمت سكه به 708 هزار تومان هم برسد. اين در حالي بود كه حداقل قيمت سكه سررسيد فروردين ماه 715 هزار تومان شد؛ البته به دليل حجم پايين معاملات اين اشتباه معامله‌گران زياد به چشم نيامده است. 
براساس گفته وحيد رضا قاضي مطلق، یکی از دیگر کارگزاران بورس کالا بازار روز گذشته قراردادهاي آتي با نوسان نسبتا بالايي همراه بود، تغييرات قيمت دلار و انتشار برخي شايعات همچون گمانه‌زني‌ها پيرامون افزايش تقاضاي سكه به علت خريد سكه از سوي طلاسازان از مهم‌ترين دلايل نوسان قيمت‌ها بوده است. قاضي مطلق با اشاره به اينكه روند حركتي قيمت سكه در شرايطي صبح در سررسيدهاي نزديك رشد داشت كه بعد از ظهر در سررسيدهاي دور كاهشي بود، افزود: برخي از كارشناسان بر اين باورند دورنماي بازار صعودي است و به همين دليل با توجه به وضعيت طلاي جهاني، دلار داخلي و از سويي تاثيرپذيري از ساير فاكتورها رشد قيمت‌ها محتمل است. اين در حالي است كه برخي ديگر معتقدند قيمت‌ها تا پايان فروردين ماه كاهشي خواهد بود و به تاثير از تحويل پيش فروش‌هاي سكه (29فروردين‌ماه) سير بازار نزولي است. قاضي مطلق در ادامه صحبت‌هايش بر اين موضوع تاكيد كرد در كنار تاثيرپذيري بازار از نتايج مذاكرات گروه 1+5 با ايران در رابطه با انرژي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان، بهتر است معامله‌گران تحويل سكه‌هاي پيش فروش بانك مركزي را نيز مدنظر قرار بدهند؛ زيرا تصميمات و موضع اين بانك در قبال بازار ارز و سكه در روزهاي آينده بسيار تاثيرگذار خواهد بود.اين كارشناس بازار آتي در رابطه با وجه تضمين در نظر گرفته شده در قراردادهاي آتي بورس كالا نيز گفت: جذابيت بازار با مصوبه جديد وجه تضمين تا حدودي كم شده؛ اما عامل اصلي اين وضعيت بالا رفتن ريسك كارگزاران و موضوع بدهكاري مشتريان بود كه مسوولان چاره‌اي را جز افزايش وجه تضمين نديدند. البته كارگزاران نسبت به بالا باقي ماندن افزايش وجه تضمين موافقند؛ اما سرمايه‌گذاران به خصوص اشخاص حقيقي همچنان نسبت به اين وضعيت گلايه دارند.
قاضي مطلق در رابطه با اينكه چگونه مي‌توان اين وضعيت را تغيير داد، تصريح كرد: بهترين راه براي حل اين موضوع علاوه بر اعتبار سنجي مشتريان كه بسياري از كارشناسان بر آن تاكيد دارند اين است كه مديريت بازار همانند بازارهاي جهاني تسويه‌ها را به صورت روزانه انجام دهد تا سود و زيان مشتريان در همان لحظه مدنظر قرار گيرد؛ نه اينكه مشتري روز بعد پس از پايان يافتن معاملات وضعيت خود را بداند و با مارجين كال شدن(Margin Call) متضرر يا اينكه با مشكلاتي مواجه شود. براساس گفته قاضي مطلق، براي انجام اين كار نرم افزارها و سامانه‌هاي جامع معاملاتي كه به صورت آنلاين مشتريان را در جريان روند مبادلات قرار دهد نياز است كه با توجه به مديريت بورس كالاي ايران فراهم شدن اين نرم‌افزارها چندان سخت نيست. 
اين در حالي است كه با وجود اينكه از سال گذشته بر آنلاين شدن معاملات در بازار آتي بورس كالاي ايران تاكيد می‌شود؛ اما اين موضوع همچنان با ابهام رو به رو است. البته روند مبادلات بازار آتي به تاثير از افزايش قيمت جهاني طلا در پي ادامه نگراني سرمايه‌داران نسبت به رشد اقتصاد جهاني، افت و خيز مثبتي را شاهد بود؛ هر چند كه نزديك شدن به زمان سررسيد اولين فاز پيش فروش سكه همچنان تاثيرگذارترين عامل روي نزولي شدن بازار بوده است. قيمت سكه در هريك از سررسيدها متفاوت بود؛ براي اولين بار نيز محدوده قيمت همه سررسيدهاي معاملاتي زير 800 هزار تومان قرار گرفت، براي سررسيد فروردين ماه با افت 22/3 درصد در محدوده 715 تا 733 هزار تومان، سررسيد ارديبهشت‌ماه با 49/3 درصد رشد در مبادلات صبح و77/0 درصد افت در مبادلات بعد از ظهر در محدوده 708 تا 739 هزار تومان، سررسيد خردادماه با 99/2 درصد رشد در محدوده 724 تا 744 هزار تومان، سررسيد تيرماه با 48/3 درصد افت در مبادلات صبح و 77/0 درصد رشد در بعد از ظهر در محدوده 744 تا 776 هزار تومان و سررسيدهاي مردادماه با 31/0 درصد رشد در مبادلات صبح و 70/3 درصد افت در بعد از ظهر در محدوده 765 تا 796 هزار تومان قرار گرفت.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۸:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد