آینده طلا

آینده طلا
جیمز استیل، تحلیلگر بازار طلا در موسسه ‌ای‌اچ‌بی‌سی: «من فکر می‌کنم بخشی از اثر مضمون عوام‌گرایانه سخنان ترامپ این است که قیمت طلا تقویت می‌شود.»

ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود وعده داد که به دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی مردم آمریکا پایان دهد. این اظهارات موجب نگرانی سرمایه‌گذاران از اتخاذ سیاست‌های حمایت‌گرایانه در زمینه تجاری شده است. جیمز استیل، تحلیلگر بازار طلا در موسسه ‌ای‌اچ‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم بخشی از اثر مضمون عوام‌گرایانه سخنان ترامپ این است که قیمت طلا تقویت می‌شود.» در هفته گذشته شاخص دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی، 4 /0 درصد کاهش یافت. کاهش ارزش دلار موجب ارزان‌تر شدن قیمت طلا برای دارندگان سایر ارزهای غیر دلاری می‌شود و این تاثیری مثبت بر میزان تقاضا خواهد داشت. پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو شعبه فیلادلفیا روز جمعه گفت، انتظار دارد در صورت بهبود بیشتر وضعیت بازار کار و نزدیک شدن نرخ تورم به هدف‌گذاری 2 درصدی فدرال رزرو در سال 2017 میلادی، 3 نوبت افزایش نرخ بهره صورت بگیرد. قیمت طلا به شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره در آمریکا حساس است؛ زیرا چنین اقدامی موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد و افزایش ارزش دلار می‌شود که هر دوی اینها به سود قیمت طلاست.

جمع‌بندی سیاست‌های ترامپ

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ترامپ که به‌طور قطع شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود، کاهش مالیات بر شرکت‌های تولیدی به‌خصوص حوزه نفت و انرژی و همچنین رسیدن به وضعیت استقلال نفتی و تبدیل شدن آمریکا به صادرکننده نفت است که اثرات چشمگیر و بلندمدتی بر بازار انرژی خواهد داشت و در این مورد در آینده بیشتر خواهم نوشت. به‌طور قطع، دوره ترامپ به‌دلیل عدم شناخت کافی درخصوص رفتارها و سیاست‌های احتمالی وی، برای همه کشورها و سیاستمداران، دوره بسیار سختی خواهد بود. اما بنابر آنچه وی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفته، مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی وی را می‌توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد:

1- تهییج مالی از طریق کاهش مالیات‌ها و افزایش مخارج عمرانی

2- کاهش مهاجرت به آمریکا

3- حمایت شدید از افزایش تولید نفت و گاز آمریکا.

عده‌ای بر این باورند که سیاست‌های تهییج مالی ترامپ سبب افزایش نرخ تورم در آمریکا خواهد شد و این خبر خوبی برای اونس طلا  است. در کنار این تحلیلگران گلدمن ساکس بر این باورند که با توجه به اینکه بررسی عملکرد بازار طلا از ابتدای تابستان تاکنون، نشان از تشدید و تداوم روند رِفلیشِن در بازار طلا دارد، بنابراین طلا همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید است و کاهش‌های آن می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای اخذ موقعیت خرید به‌شمار آید. هچنین، تام کِندال، رئیس بخش تحقیقات استراتژیک استاندارد بانک بر این باور است که با توجه به اثرات افزایشی سیاست تهییج مالی ترامپ بر افزایش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در آمریکا، به‌طور قطع شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود و این برای طلا خبر بسیار خوبی است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۶:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد