قيمت سكه‌های بورس كالای ايران 4 درصد ارزان شد

قيمت سكه‌های بورس كالای ايران 4 درصد ارزان شد
سردار خالدي: قيمت سكه در حالي طي هفته گذشته با افت 4 درصدي همراه بود كه روند حجم و ارزش مبادلات در بازار آتي بورس كالاي‌ ايران با افزايش نزديك 30 درصدي نخستين ركورد سال 91 را ثبت كرد.
مبادلات طلا در بازارهاي جهاني طي هفته گذشته با كمترين ميزان نوسان رو به رو شد. ‌اين در حالي بود كه كارشناسان دلايل متعددي براي افت و خيز آرام طلا ذكر كرده‌اند.
موضوع بدهي در اروپا و انتشار مجموعه‌اي از گزارش‌هاي اقتصادي در بلوك يورو از مهم‌ترين فاكتورهاي تاثيرگذار روي بهاي يورو در برابر دلار و از سويي تغييرات قيمت طلا بوده است. با انتشار گزارش وضعيت كسب و كار در آلمان كه به طور غيرمنتظره در ماه فوريه افزايش يافته (اطمينان تجاري آلمان؛ شاخص‌هاي آلمان نشان مي‌دهد انعطاف‌پذيري قابل توجهي در برابر بحران بدهي‌ها دارد؛‌ اين در حالي است كه ميزان سفارشات كارخانه‌ها در ‌اين كشور در ماه فوريه 3 درصد افزايش و صادرات آن نيز در خارج از منطقه يورو افزايش يافته است.)، كاهش فروش خانه‌ها در ‌ايالات متحده و پيش‌بيني‌ها در رابطه با وضعيت بيكاري در‌ اين كشور و برگزاري نشست ديروز گروه G20 در رابطه با رفع مشكلات بدهي منطقه يورو (اين در شرايطي است كه اتحاديه اروپا در آستانه تشكيل ‌اين جلسه نسبت به بحران بدهي و تهديد رشد اقتصادي جهاني هشدار داد) وضعيت بازارهاي سهام و به تبع آن روند قيمت دلار در برابر ساير ارزها و تاثيرگذاري‌اش روي قيمت طلا محسوس بوده است.
بسياري از تحليلگران بر ‌اين باورند حل بحران بدهي‌ها در منطقه يورو و وضعيت رشد اقتصاد ‌ايالات متحده و چين از پارامترهاي تاثيرگذار بر بهاي دلار و تغييرات تقاضاي طلاي جهاني است؛ صندوق بين‌المللي پول در گزارشي تاكيد كرده وظيفه ‌اين صندوق محافظت از رشد اقتصاد جهاني است و انتظار بر ‌اين است كشورهاي منطقه يورو با استفاده از همان بودجه نجات، تزريق پول به طور مستقيم به بانك‌هاي بلوك يورو را انجام دهند،‌ اين در حالي است كه پيش‌بيني‌ها در رابطه با كاهش دوباره نرخ بهره بانك مركزي اروپا و فشار مداوم به اسپانيا در رابطه با پيش‌بيني حراج اوراق قرضه و تغييرات تمركز به‌ ايتاليا همچنان وضعيت بازارهاي سهام و ارزش يورو در برابر ساير ارزهاي معتبر به خصوص دلار را با افت و خيز روبه‌رو كرده است.
البته آمارهاي اقتصادي‌ ‌ايالات متحده همچون وضعيت كسب‌وكار، خريد و فروش مسكن و انتشار مربوط به وضعيت ‌اين بخش در سه ماهه اول سال جاري ميلادي نيز روي تقويت دلار تاثير محسوسي گذاشته است. براساس گفته برخي فعالان بازار جهاني طلا، كشور سوريه اعلام كرده ممكن است به دليل تحريم‌ها و محدوديت‌هاي به وجود آمده بخشي از ذخاير طلاي خود را بفروشد؛ ‌اين در حالي است كه اگر دولت ‌اين كشور‌ چنين كاري را انجام دهد به احتمال زياد تاثير آن روي قيمت‌ها به صورت موقت و كوتاه مدت خواهد بود. در روز پنج‌شنبه هفته گذشته مجموعه‌اي از گزارش‌ها در رابطه با معادن طلاي ‌ايالات متحده در ماه ژانويه و توليد سالانه منتشر شد كه روي وضعيت قيمت‌ها در بازار تغيير‌ اندكي ‌ايجاد كرده بود. با اقدام بانك مركزي هند (RBI) مبني بر انتشار دستورالعمل جديد در رابطه با وثيقه طلا، نگراني‌ها بيشتر و پيامدهاي منفي براي قيمت طلا بيشتر شده، اعتقاد بر‌ اين است در هفته پيش‌رو نيز دادوستد طلا متاثر از جريانات اقتصادي وضعيت تقريبا مشابهي داشته باشد.
سكه در انتظار روش‌هاي جايگزين پيش فروش
بازار سكه و ارز داخلي طي هفته گذشته يكي پر از حاشيه ترين هفته‌ها را در سال جديد پشت سر گذاشت؛ موضوع تحويل پيش فروش سكه‌هاي ثبت نامي ‌از سه‌شنبه 29 فروردين و برگزاري مذاكرات هسته‌اي‌ ايران با گروه 1+5 در روز شنبه از فاكتورهاي تاثيرگذار روي تغييرات قيمت سكه بود. شروع تحويل پيش فروش‌هاي سكه با چند ساعت تاخير به دليل اختلال در سيستم بانكي باعث شد بازار حدود يك روز در شوك ‌اين وضعيت با فشار روبه رو شود، البته پس از تحويل پيش فروش‌ها در روز دوم و گزارش روزپنج‌شنبه هفته گذشته عباس كمره‌‌اي عضو هيات‌مديره بانك ملي‌ ايران در رابطه با ميزان تحويل پيش فروش‌ها و چگونگي تحويل آنان، بازار تا حدودي آرام شد. ‌اين در شرايطي بود كه روش‌هاي جايگزين تحويل سكه همچون اوراق گواهي سپرده 24 درصدي و اوراق بهادار مالي (پته) در كنار بازخريد سكه‌هاي پيش فروش تاثيرات قابل توجهي روي بازار در هفته جاري خواهد گذاشت و البته بستگي به انتخاب سرمايه‌گذاران وضعيت عرضه و تقاضا در بازار سكه و موضوع روند قيمت‌ها متغير خواهد بود. كارشناسان معتقدند در شرايط فعلي موضوع تحويل پيش فروش‌هاي سكه را بايد مدنظر قرار داد؛ ‌اين در حالي است كه بهبود مذاكرات هسته‌اي‌ ايران و همچنين اقدام دولت سوئيس مبني بر ‌اينكه هیچ‌گونه اقدامی عليه بانک مرکزی كشورمان اتخاذ نمي‌کند (سوئيس محدوديت‌هاي مالی بر ایران را با بلوکه کردن دارایی‌های 11 شرکت و چند شخص دیگر افزایش داد) مي‌تواند بازار سكه و ارز را در هفته جاري تحت تاثير قرار دهد. افت و خيز دلار و بالارفتن سطح نوسانات نيز از ديگر عواملي بود كه روي روند مبادلات سكه بسيار تاثيرگذار بود، با موافقت مجلس مبني بر اختصاص مابه‌التفاوت فروش ارز در بازار آزاد به عنوان يارانه به بخش توليد، بازار ارز نسبت به ‌اين خبر واكنش نشان داد و طي روزهاي هفته جاري‌ اين تاثيرپذيري ممكن است ادامه داشته باشد.
به نظر مي‌رسد با توجه به هشدارهاي ارزي سازمان بازرسي و از سويي تاكيد ساير قوه‌ها بر نظارت بيشتر، بانك مركزي در روزهاي آينده در رابطه با وضعيت بازار ارز تصميمات جديدي اتخاذ كند؛ ‌اين در حالي است كه اتفاق هفته گذشته مبني بر ترديد در امنيت وضعيت حساب‌هاي مشتريان به دليل مشكلات مربوط به سيستم‌هاي بانكي باعث شد وضعيت تا حدودي نگران كننده به نظر برسد، اما در ادامه روند تا حدودي بهتر شد. تحليلگران معتقدند در هفته جاري معامله‌گران بهتر است همه فاكتورهاي در نظر گرفته شده را مورد بررسي قرار دهند و بعد در رابطه رفتار معاملاتي شان تصميم گيري كنند.
بازار آتي و ادامه ارزش مبادلاتي 4 تريليون ريالي
بازار آتي به تاثير از مبادلات بازار نقدي و تغييرات قيمت ارز داخلي در هفته گذشته متفاوت بود؛ در شرايطي تا روز دوشنبه قيمت‌ها بيشتر با سير نزولي دنبال شد كه از ‌اين روز تا پايان روز چهارشنبه معاملات روند افزايشي داشت؛ ‌اين در حالي بود كه در روز پنج شنبه هفته گذشته قيمت سكه در سررسيدها با سير نزولي همراه شد، اما شاهد تحركات مثبتي نيز بود. در مجموع بايد گفت بازار آتي در هفته‌اي كه گذشت ثابت كرد در روند رو به رشدي از لحاظ حجم و ارزش برخوردار است و معامله گران نسبت به رونق معاملات در آينده اميدوار هستند به گونه‌اي كه ركورد معاملات در چند روز متوالي نيز نشان داد كه هم مديريت قراردادهاي مشتقه و هم سرمايه گذاران حاضر در بازار نسبت به اهميت و كسب سود در ‌اين بازار با توجه به جذابيت‌هاي حاضر در آن پي برده‌اند.
در مجموع طي هفته گذشته تعداد 72 هزار و 211 قرارداد به ارزش 4 تريليون و 967 ميليارد و 949 ميليون و 750 هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتيب 79/35 و 17/27 درصد رشد داشت. براي سررسيدهاي فروردين ماه در روز پاياني دادوستد ‌اين سررسيد 44 قرارداد به ارزش 3 ميليارد و 162 ميليون و30 هزار ريال، سررسيدهاي ارديبهشت ماه با 3 هزار و 118 قرارداد به ارزش 200 ميليارد و 620 ميليون و100 هزار ريال، سررسيدهاي خردادماه با 841 قرارداد به ارزش 58 ميليارد و 256 ميليون و 850 هزار ريال، سررسيدهاي تيرماه با 54 هزار و 996 قرارداد به ارزش 3 تريليون و 845 ميليارد و 126 ميليون و 760 هزار ريال و سررسيدهاي مردادماه نيز با 13 هزار و 212 قرارداد به ارزش 860 ميليارد و 784 ميليون و 10 هزار ريال معامله شد.
روند قيمت سكه در بازار آتي بورس كالاي ‌ايران در حالي در ابتداي هفته كاهشي بود كه روزهاي بعد تحركات مثبتي را شاهد بود، اما در روز پاياني، قيمت‌ها دوباره نزولي شد تا تغييرات قيمتي در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه به اين ترتيب باشد كه سكه ارديبشهت ماه با 28 هزار و 914 تومان (01/4 درصد)، سررسيد خردادماه با 20 هزار و 945 تومان (85/2 درصد)، سررسيد تيرماه با 27 هزار و 363 تومان (65/3 درصد) و سررسيد مردادماه با 32 هزار و 663 تومان (10/4 درصد) افت مواجه شود. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۵:۱۲:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد