معرفی 20 ابزار طلا سازی و وسایل ضروری کارگاه طلاسازی + تصویر

معرفی 20 ابزار طلا سازی و وسایل ضروری کارگاه طلاسازی + تصویر
ابزار طلا سازی، وسایلی است که برای ساخت طلا و جواهر به آن نیاز پیدا خواهید کرد ما در این مقاله سایت زر به شما برخی از این وسایل و ابزار طلا سازی را همراه با تصاویر آنها معرفی می کنیم: میز مخصوص طلا‌سازی،قیچی طلا‌سازی،دستگاه آبکاری طلا

ابزار طلا سازی، وسایلی است که برای ساخت طلا و جواهر به آن نیاز پیدا خواهید کرد. برای علاقه‌مندان به جواهرسازی شناخت ابزار طلا سازی می‌تواند بسیار کاربردی باشد، حتی اگر به‌عنوان یک طلاساز قصد داشته باشید کارگاه کوچکی افتتاح کنید نیاز است که بسیاری از این ابزار را در اختیار داشته باشید. ما در این مقاله شما را با ابزار و وسایل طلا‌سازی آشنا خواهیم کرد.

ابزار طلا سازی - سایت زر

معرفی ابزار طلا سازی

برای راه‌اندازی یک کارگاه طلاسازی به وسایلی نیاز دارید که از ذوب طلا تا ساخت و قالب‌گیری، پرداخت و... را به‌راحتی به انجام برساند. آشنایی با این ابزار دید شما برای نیازمندی‌های راه‌اندازی کارگاه طلاسازی بازتر می‌سازد. البته نیازی نیست که هزینه‌های کلانی را برای خرید این ابزار در نظر داشته باشید، شما می‌توانید با خرید ابزار طلا سازی دست دوم موردنیازتان در هزینه‌های راه‌اندازی کارگاه طلاسازی صرفه‌جویی بسیاری داشته باشید. در ادامه شما را با مهم‌ترین ابزار طلا سازی آشنا می‌سازیم.

میز مخصوص طلا‌سازی

استفاده از میز‌های استاندارد در طلاسازی کمک می‌کند تا کار آسان‌تری داشته باشید. ابعاد این میز‌ها متغیر است و می‌توانید آن را متناسب با فضای کارگاه انتخاب کنید. ازآنجایی‌که کار طلاسازی کاری بسیار دقیق و نیازمند مهارت بالا است استفاده از میز‌های استاندارد باعث می‌شود تا با راحتی بیشتری به کار طلاسازی بپردازید.

میز مخصوص طلا‌سازی - ابزار طلاسازی - سایت زر

قالب خوشه

قالب خوشه یکی از اصلی‌ترین ابزار طلا سازی است. ست قالب و سنبه در فرم دهی به قطعات به‌ویژه انحنا بخشیدن به قطعات طلا کمک می‌کند.

قیچی طلا‌سازی

در جعبه ابزار طلا سازی انواع قیچی‌های مخصوص برای کار طلا و جواهرسازی وجود دارد. شما می‌توانید متناسب با کاربرد قیچی‌ها فقط آن‌هایی که نیاز دارید را خریداری کنید.

قیچی طلا‌سازی - ابزار طلاسازی - سایت زر

کولیس

صنعت جواهرسازی یک صنعت علمی و دقیق است که بر پایه مهندسی بنا شده است. اندازه‌گیری‌های دقیق عامل اصلی خلق جواهرات ظریف و زیبا است. یکی از ابزار طلا سازی که برای اندازه‌گیری‌های دقیق از آن استفاده می‌شود کولیس است.

کولیس - ابزار طلا سازی - سایت زر

فرز طلا‌سازی

از فرز مخصوص طلاسازی برای ایجاد نقش‌ونگار روی طلا و صیقلی کردن آن استفاده می‌شود. این فرز‌ها سری‌های ظریفی دارند و کارکردن با آن‌ها نیازمند دقت و مهارت بسیار بالای زرگران است.

بخارشوی طلا

برای شستشو دادن قطعات طلا روش‌های مختلفی وجود دارد. بخارشوی مخصوص طلا یکی از ابزار‌های طلاسازی است که برای شستشوی قطعات طلا از آن استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از بخار آب حدود ۲۰۰ درجه همه آلودگی‌های قطعات را به راحتی می‌زداید.

دستگاه آبکاری طلا

یکی از ابزار طلا سازی بسیار مهم که وجود آن در کارگاه طلاسازی ضروری است، دستگاه آبکاری طلا است. از این دستگاه برای آبکاری قطعات طلا به رنگ‌های مختلف و جلا بخشیدن به آن‌ها استفاده می‌شود. در طلا‌سازی از روش سیانیدی و به کمک این دستگاه می‌توان لایه‌ای به ضخامت ۰. ۷ تا ۲. ۵ میکرون طلا روی سطح موردنظر کار کرد.

دستگاه آبکاری طلا - وسایل طلا سازی - سایت زر

دستگاه ریخته‌گری طلا

گاهی اوقات برای تسریع فرایند تولید قطعات طلا از دستگاه ریخته‌گری استفاده می‌شود. از این دستگاه معمولاً در کارگاه‌های بزرگ طلاسازی و برای ساخت تعداد بالای طلا و جواهرات یک شکل استفاده می‌شود. برای ریخته‌گری از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که چهار روش اصلی ریخته‌گری عبارت‌اند از: روش خاک ماسه، روش سانتریفیوژ، روش مکشی و روش القایی.

مدل‌ساز رایانه‌ای

ریخته‌گری روش سنتی طلا و جواهرسازی است؛ اما اگر می‌خواهید به‌صورت مدرن کار کنید باید از مدل ساز رایانه‌ای استفاده کنید. پرینتر‌های سه بعدی و دستگاه‌های CNC از جمله مواردی هستند که در این دسته جای می‌گیرند.

موم زن

اگر قصد دارید به روش سنتی طلاسازی را ادامه دهید یکی از ابزار طلا سازی موردنیاز شما موم زن است. در واقع موم زن قالب‌های ریخته‌گری است که از جنس پلیمر تهیه شده‌اند. موم استاندارد و مناسب برای طلاسازی مومی است که خواص گرمایی مناسبی داشته و انعطاف‌پذیر باشد.

وسایل تقلیل حجم فلزات قیمتی

این دستگاه‌ها مخصوص فرم دادن و برش قطعات و ورقه‌های طلا هستند. دستگاه‌های تقلیل حجم به دو صورت الکتریکی و دستی وجود دارند و استفاده از آن‌ها بستگی به نیاز شما خواهد داشت. ابزار‌های بسیاری در این دسته قرار می‌گیرند که شناخته شده‌ترین آن‌ها دستگاه نورد طلاسازی است.

دستگاه التراسونیک

از جمله مهم‌ترین ابزار طلا سازی که حضور آن در هر کارگاهی لازم خواهد بود، دستگاه التراسونیک است. دستگاه التراسونیک یا فراصورت دستگاهی است که برای شستشوی قطعات طلا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای یک مخزن یا وان است که از آب و ماده شوینده مخصوص پر می‌شود و سپس قطعات طلا درون آن قرار گرفته و در مرحله بعد، مبدل‌های التراسونیک موجود در کف وان، به کمک تولید امواج فراصوتی در محدوده ۲۰ تا ۵۰ کیلوهرتزی این قطعات را شستشو می‌دهند. پس از عبور این امواج از مایع درون وان، طی فرایند کاویتاسیون، فشار وارده از طرف مایع از بین می‌رود و شرایط سیال به حالت ناپایدار درمی‌آید.

بوته طلاسازی

بوته طلاسازی یکی دیگر از ابزار طلا سازی بسیار مهم است. این وسیله در واقع مخزنی است که فلزات گران‌بها مثل طلا و نقره داخل آن قرار گرفته و در کوره قرار می‌گیرند. در واقع فلزات در این مخزن ذوب می‌شوند. بوته‌ها از نظر متریال ساخت و ابعاد بسیار متنوع هستند. ازآنجایی‌که بوته در کوره قرار می‌گیرد و باید حرارت بسیار زیادی را تحمل کند استقامت بالا در مقابل شوک حرارتی و استحکام و دوام مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه داشته باشید. بوته‌های طلاسازی معمولاً از جنس گرافیت، خاک‌های نسوز، آلومینا وساخته می‌شوند.

سوهان طلاسازی

یکی دیگر از دستگاه‌های تقلیل حجم فلزات گران‌بها سوهان طلاسازی است. از این ابزار باید به‌دقت و با مهارت بالا استفاده شود. کاربرد آن عموماً برای براق کردن قطعات و سطوح با برداشتن یک لایه بسیار نازک از سطح طلا است. سوهان طلاسازی نیز انواع مختلف و اندازه‌های متنوعی دارد که می‌توانید باتوجه‌به نیاز کارگاه خود انواع آن را خریداری کنید.

ترمومتر و ترموکوپل

این دستگاه‌ها عموماً برای اندازه‌گیری دما مورداستفاده قرار می‌گیرند. دمای کوره یا دمای دستگاه ذوب با کمک چنین ابزاری مشخص می‌شود. استفاده از ترموکوپل کمک می‌کند تا دما از آنچه موردنیاز ذوب فلز طلا است فراتر یا کمتر نباشد، ترمومتر نیز برای نمایش دقیق دما مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وسایل ایمنی و حفاظتی

ازآنجایی‌که در طلاسازی با طلای ذوب شده، کوره، دمای بالا و... سر و کار خواهید داشت، استفاده از وسایل ایمنی و حفاظتی چون دستکش‌های ضد حرارت و نسوز، شیلد‌های محافظتی، عینک‌های مخصوص و... در زمان کار بسیار ضروری است. چنین وسایلی را می‌توان در زمره ابزار طلا سازی موردنیاز برای یک کارگاه طلاسازی استاندارد در نظر داشت.

جعبه ابزار طلا سازی

بسیاری از ابزار و وسایل طلاسازی از جمله انواع دم باریک، دم پهن، سنبه‌ها و... در اندازه و ابعاد متنوع تولید می‌شوند. شما می‌توانید با تهیه یک جعبه ابزار طلا سازی انواع مختلف چنین ابزار طلا سازی مهم و کاربردی را به‌صورت یکجا خریداری کنید.

قیمت ابزار طلا سازی

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید ابزار طلا سازی قیمت آن است. قیمت ابزار طلا سازی باتوجه‌به فاکتور‌های بسیاری از جمله نوع ابزار، برند سازنده، ابعاد و اندازه و کیفیت تولید تعیین می‌شود. در بازار ابزار طلا سازی همه مدل ابزار با قیمت‌های متنوع موجود است. آگاهی شما از ویژگی ابزار موردنیاز و همچنین اطمینان از کیفیت تولید آن‌ها می‌تواند راهگشای انتخاب بهترین ابزار طلا سازی برای یک کارگاه باشد.

درصورتی‌که بودجه شما برای خرید همه ابزار طلا سازی کافی نیست می‌توانید سراغ خرید وسایل طلاسازی دست دوم بروید. به‌ویژه اگر قصد دارید که برای نخستین‌بار وارد این حرفه شده و کارگاه طلاسازی خود را راه‌اندازی کنید، استفاده از ابزار دست دوم طلاسازی کمک می‌کند تا با صرف هزینه کمتر همه لوازم موردنیاز را تهیه کنید و تا زمانی که به مهارت و تجربه کافی دست پیدا نکرده‌اید از آن‌ها استفاده کنید.

قیمت و عملکرد ابزار دست‌دوم به میزان کارکرد و همچنین کیفیت آن‌ها بستگی دارد. برای کسانی که می‌خواهند این کار را با هزینه و سرمایه کمتری آغاز کنند، امکان تهیه ابزار طلا سازی به‌صورت دست دوم وجود دارد، وسایلی چون دستگاه بخار طلاسازی و دستگاه آبکاری طلا را به‌صورت دست‌دوم تهیه کنید. بسیاری از برند‌های مشهور موجود در تولید ابزار طلا سازی کیفیت بسیار بالایی دارند به‌طوری‌که می‌توانید ابزار دست دوم آن‌ها را تهیه کرده و سال‌ها و مورداستفاده قرار دهید.

کلام آخر

آخرین توصیه ما برای خرید ابزار طلا سازی، آشنایی با ویژگی‌های همه وسایل موردنیاز در این حرفه و همچنین مشورت با کارشناسان این حوزه است. به‌ویژه اگر برای اولین بار قصد راه‌اندازی کارگاه طلاسازی دارید بهتر است برای تهیه اقلام موجود در این فهرست با یک فرد با تجربه و مهارت بالا مشورت کنید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۵۹:۳۶ بعد از ظهر
نظرات (1)

پیمان  ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴:۴۳ قبل از ظهر

مرسی از سایت خوبتون

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد