رشد 2 هزار و 591 درصدی معاملات آتی سکه

رشد 2 هزار و 591 درصدی معاملات آتی سکه
گواهی ارزی به صورت نقدی در بورس اوراق بهادار به فروش می‌رسد و معاملات ارز به شکلی که معاملات آتی سکه انجام می‌شود، فعلا منتفی شده است.
ريیس سازمان بورس در نخستین نشست مطبوعاتی سال 91 با بیان اقدامات و مقرراتی که در سال 90 در بورس انجام گرفت و به تصویب رسید، از منتفی شدن معاملات ارز خبر داد و گفت: گواهی ارزی به صورت نقدی در بورس اوراق بهادار به فروش می‌رسد و معاملات ارز به شکلی که معاملات آتی سکه انجام می‌شود، فعلا منتفی شده است.
علی صالح آبادی در خصوص آمار عملکرد شرکت بورس کالا در سال 90 گفت: ارزش معاملات بورس کالا نیز از نظر ارزش معاملات در بازار نقد (رینگ فلزات، پتروشیمی و نفت و کشاورزی) 17 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال 89، 40 درصد افزایش یافته است.
رشد دو هزار و 591 درصدی معاملات آتی سکه
صالح‌آبادی در خصوص معاملات آتی سکه و رشدی که این معاملات نسبت به سال 89 با آن روبه‌رو بود، بیان کرد: در سال گذشته 13 هزار و 69 میلیارد تومان معامله انجام شده که نشان دهنده رشد 2 هزار و 591 درصدی است.
وی با بیان اینکه در سال 89، 485 میلیارد تومان معاملات آتی سکه انجام شده افزود: سال گذشته از نیمه دوم سال مردم به سمت بازار آتی حرکت کردند و این در حالی بود که هیچ برنامه پررنگی برای توسعه بازار آتی در دست نبود و تنها این افزایش به دلیل افزایش شناخت معامله‌گران نسبت به اين بازار بود.
رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق و کالا در ماه جاری
ريیس سازمان بورس از انجام رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا در اردیبهشت ماه سال‌جاری خبرداد و گفت: کلیه فرم‌ها در اختیار کارگزاران قرار گرفته و این رتبه‌بندی به صورت همزمان در هر دو شرکت انجام می‌شود.
وی با اشاره به نهایی شدن راه‌اندازی صندوق تضمین تسویه کارگزاران بیان کرد: مقررات این صندوق ابلاغ شده و از این پس معاملات در ساعت مقرر تسویه خواهد شد و اگر کارگزار خریدار نتواند در همان سطح میزان معامله را واریز کند، این مبلغ از صندوق واریز خواهد شد و پس از آن کارگزار باید مبلغ را به صندوق برگرداند البته به ازای هر ساعت تاخیر باید جریمه پرداخت کند.
به گفته وی، این صندوق در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تشکیل و به همراه کانون کارگزاران اداره خواهد شد.
جریمه متخلفان بازار سرمایه تا 100 میلیون تومان
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 124 جلسه کمیته تخلفات برگزار شد، گفت: بیشترین جرایم مربوط به دستکاری بازار، معامله مبتنی بر اطلاعات نهانی، ارائه اطلاعات خلاف واقع‌ یا عدم ارائه اطلاعات صحیح از سوی شرکت‌ها بوده است.
صالح‌آبادی بیان کرد: براساس مصوبه‌ای که در پایان سال گذشته توسط هیات وزیران به تصویب رسید از امسال امکان جریمه متخلفان تا 100 میلیون تومان وجود دارد.
اوراق سلف و فروش نفت پشت در وزارت نفت
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مقررات اوراق سلف نفتی نهایی و به بورس کالا ابلاغ شد و به دلیل اینکه در اواخر سال 90 نرخ اوراق مشارکت افزایش یافت مجموعه نفت ترجیح داد همان اوراقی را که همیشه منتشر می‌کرد، به فروش برساند و انتشار اوراق سلف نفتی را به تعویق انداخت. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه عرضه نفت نیز زیر ساخت‌های آن فراهم است و ادامه عرضه به تصمیم نفتی‌ها بستگی دارد و از نظر ما مانعی برای این کار نیست، ادامه داد: معاملات آتی سهام از نظر زیر ساخت IT مشکلاتی دارد که سال گذشته کارگروهی برای رفع این نواقص تشکیل شد و تا دو ماه آینده این مسائل برطرف خواهد شد؛ ولی باید پس از این مرحله این معاملات را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر معرفی کنیم.
معاملات ارز منتفی شد
وی درخصوص معاملات ارزی گفت: فعلا معاملات ارز به شکلی که معاملات آتی سکه انجام می‌شود منتفی شده و قرار است پیش از آن گواهی ارزی به صورت معاملات نفت در بورس اوراق به فروش برسد.
صالح‌آبادی ادامه داد: مقررات این گواهی روز گذشته در کمیسیون فرعی شورای بورس نهایی شد؛ ولی انجام این معاملات بستگی به موافقت بانک مرکزی دارد و دستورالعمل این معاملات به بانک مرکزی ارسال شده و منتظر نظر آنها هستیم.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲۷:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد