دامنه نوسان در بازار آتی سكه

دامنه نوسان در بازار آتی سكه
قيمت سكه با وجود اينكه در ساعات ابتدايي ديروز به تاثير از افت قيمت طلاي جهاني نوسان رو به پاييني را تجربه كرد، اما در ادامه روند مبادلات به تاثير از تحركات مثبت قيمت دلار شاهد حركت رو به بالايي بود.
قيمت سكه با وجود اينكه در ساعات ابتدايي ديروز به تاثير از افت قيمت طلاي جهاني نوسان رو به پاييني را تجربه كرد، اما در ادامه روند مبادلات به تاثير از تحركات مثبت قيمت دلار شاهد حركت رو به بالايي بود. اين در شرايطي است كه همه در انتظار نتيجه نشست دور دوم مذاكرات گروه 1+5 با ايران در رابطه با انرژي هسته‌اي هستند.
مريم علي نيا يكي از كارگزاران بورس كالا با اشاره به اينكه در دادوستدهاي ديروز روند قيمت‌ها در ابتدا با افت مواجه و در ادامه به تاثير از مبادلات بازار ارز تكانه‌هاي مثبتي را شاهد بود، افزود: روند قيمت‌ها در مبادلات ديروز متناسب با نرخ‌هاي تسويه شروع شد. اين در حالي بود كه با افزايش قيمت دلار و نوسانات موجود در اين بازار قيمت طلا نيز با افت و خيز مواجه شد.
به اعتقاد علي نيا در شرايط فعلي نگاه بازار طلا به دلار است و هرگونه تغيير در اين بازار مي‌تواند تاثير قابل توجهي روي قيمت‌ها بگذارد. اين كارشناس بازار آتي در ادامه صحبت‌هايش افزود: در شرايط كنوني بازار ارز بانك مركزي در روند مبادلات زياد دخالت نمي‌كند. اين در حالي است كه از ديد مشتريان دادوستدهاي بازار آتي به تغيير قيمت دلار بستگي دارد.
براساس گفته علي‌نيا، مشكلات سامانه معاملاتي تا حدودي برطرف شده؛ اما زماني كه سيستم شلوغ است، روند معاملات كند مي‌شود كه انتظار مي‌رود با حل تمام مشكلات بتوان به بهبود اوضاع و افزايش حجم مبادلات اميدوار بود.
اين كارگزار بورس كالا در ادامه به موضوع ميزان وجه تضمين پرداخت و گفت: افزايش وجه تضمين يكي از موضوعاتي است كه در شرايط فعلي روي كاهش حجم مبادلات تاثيرگذار بوده است. معامله‌گران بيشتر سعي مي‌كنند با نوسان‌گيري روي دادوستدها، دادوستدهايشان را دنبال كنند. اين در حالي است كه از حجم مبادلات كاسته شده است.
براساس گفته علي‌نيا اگر بي‌احتياطي شركت‌هاي كارگزاري نمي‌بود و و كنترل‌ها روي روند مبادلات بيشتر مي‌شد، شايد مسائلي كه در حال حاضر در بازار پيرامون وجه تضمين وجود دارد ايجاد نمي‌شد. به نظر مي‌رسد براي رونق معاملات بهتر است، نسبت به روند فعلي مكانيزم تعيين وجه‌ تضمين تغييراتي اعمال كرد. اين كارشناس بازار آتي در پايان درباره اينكه آيا بهتر نيست برخي از امور معاملات به شركت‌هاي كارگزاري واگذار شود؟ افزود: مطمئنا واگذاري و انتقال برخي امور كه از ديد مديريت بورس خللي در روند دادوستدها ايجاد نمي‌كند، به شركت‌هاي كارگزاري مي‌تواند رضايت مشتريان را در پي داشته باشد. اين در شرايطي است كه در حال حاضر واريز وجوه به خود شركت‌هاي كارگزاري واگذار شده اما بعضي موضوعات همچون انتقال وجه همچنان در اختيار مديريت بازار است.
براساس گزارش گروه مطالعات اقتصادي آريا سهم، صبح ديروز بانک، سکه را به قیمت بازار می‌خريد (قیمت خرید سکه توسط بانک 636 هزار تومان بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده) این امر باعث شد سکه وارد بازار نشود و از صبح تا بعدازظهر قیمت سکه ثابت باشد. بررسی روند قیمت ارز از اول این هفته نيز نشان می‌دهد تمایل به حفظ کف قیمت يك هزار و 700 تومان برای دلار در بازار داخلی زیاد است. اين در حالي است كه با وجود افت و خيز قیمت جهانی طلا، خریداران بازار آتی از فروشنده‌ها تحرك بيشتري دارند و افت قيمت‌ها با حركت كندتري صورت مي‌گيرد.
براساس گفته فعالان؛ روز گذشته پس از گزارش عباس كمره‌ئي عضو هيات مديره بانك ملي در رابطه با تحويل 860 هزار قطعه سكه پيش فروش شده و از سويي استقبال از اوراق گواهي سپرده، بازار با افت اندكي همراه شد؛ زيرا در صورت اينكه روند فعلي تصميمات بانك مركزي تا قبل از دور دوم مذاكرات بغداد ادامه پيدا كند، نزول قيمت‌ها هم ادامه خواهد داشت. اين در حالي است كه نتايج اين نشست تاثير رواني قابل توجهي روي معاملات خواهد گذاشت. در مجموع در مبادلات ديروز در حالي كه حجم و ارزش مبادلات نسبت به روزهاي ماقبل افت محسوسي داشت روند قيمت‌ها نيز با دامنه نوسان اندكي دنبال شد؛ قيمت سكه در سررسيد ارديبهشت ماه با 66/0 درصد افت در محدوده 666 تا 668 هزار تومان، سررسيد خردادماه با 97/0 درصد افت در محدوده 679 تا 683 هزار تومان، سررسيد تيرماه با افت 63/0 درصدي در مبادلات صبح و رشد 27/0 درصدي در مبادلات بعدازظهر در محدوده 692 تا 698 هزار تومان و سررسيد مردادماه نيز با افت 62/0 درصدي در دادوستدهاي صبح و رشد 21/0 درصدي در مبادلات بعدازظهر در محدوده 702 تا 709 هزار تومان قرار گرفت. اين در شرايطي است كه برخي بر اين باورند، بازار در شرايط ركودي قرار گرفته و ممكن است اين روند تا قبل از دور دوم مذاكرات ادامه پيدا كند. همچنين تعداد موقعيت‌هاي تعهدي باز در سررسيدهاي ارديبهشت و مردادماه افزايش داشت؛ اما در سررسيدهاي خرداد و تير اين روند كاهشي بود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد