افزایش ذخایر نفت با اکتشافات جدید

افزایش ذخایر نفت با اکتشافات جدید
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: با کشف چندین میدان بزرگ نفت و گاز،حجم ذخایر نفت و گاز ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

غلامرضا منوچهری در کنفراس نفت ایران 2017 با بیان اینکه در دوره تحریم ارتباط صنعت نفت ایران با بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی محدود و در برخی مواقع قطع شده بود، گفت: ایران با اتکا به توانمندی خود توانست فعالیت‌های توسعه‌ای را به ویژه در حوزه گاز استمرار دهد و امروز حدود 18 فازپارس جنوبی در مدار تولید و بهره‌برداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه تبدیل شدن صنعت نفت ایران به بازیگر اول در منطقه از لحاظ قابلیت‌های فنی، مدیریتی و اقتصاد اول در خاورمیانه نیازمند به فکر و توان مشارکت پذیری است اضافه کرد: در شرایط فعلی به این درک مشترک و تفاهم ملی با پشتوانه قانونی رسیده ایم که قرار دادهای نفتی یکی از بسترهای همکاری بین ارکان سه گانه باشد.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت گفت: در شرکت ملی نفتمحدود به قردادهای مدل جدید بالادستی نیستیم و در مواردی ممکن است همان مدل قبلی بای بک را به کار ببریم ضمن اینکه قرار دادهای EPCF تدوین شده و هیئت مدیره شرکت نفت در حال مذاکره در این خصوص است.

منوچهری با اشاره به مشارکت دانشگاه ها در مراحل مطالعاتی به ویژه کارهای مخازن نفت و گاز کشور افزود: براساس روش ابلاغی وزیر نفت، در صنایع نفت و گاز حدود 10 دانشگاه را وارد کرده ایم و در قراردادهای جدید هم حضور پیدا خواهند کرد هم از جهت انتقال فناوری و هم کمک موثری که می توانند در کنار کارفرما به هدایت و راهبری داشته باشند.

وی ادامه داد: در یک تعریف مفهومی و شناخت کافی از ظرفیت‌های داخلی کشور می توانیم دوره جدید فعالیت نفت و گاز کشور را دوره قوام، شکل گیری و رشد شرکت‌های ایرانی در بخش نفت گاز تلقی کرد که از شرکای دست دوم به شرکای دست اول و همسطح تبدیل شوند و بتوانند عمق دانش مدیریت طرح را بر عهده گیرند.

منوچهری یکی از ضعف‌های صنعت نفت در دوره تحریم را توان تامین مالی یا فاینانس طرح ها بیان کرد و گفت: حضور شرکای خارجی در این موضوع کمک کننده خواهد بود.

وی گفت: پیش بینی می‌شود با شکستن تحریم بتوانیم پای شرکت‌های خصوصی خود را به بازارهای بین‌المللی باز کنیم ضمن اینکه در جهت بهره برداری از میادین نفت و گاز تنها به یک قرارداد یک صفحه‌ای بسنده نمی‌شود و شرکت ملی نفت به عنوان نماینده دولت و ملت از منافع ملی صیانت خواهد کرد.

منوچهری با بیان اینکه هم اکنون ایران بزرگترین دارنده مجموع ذخایر گاز جهان است، افزود: علاوه بر این از حیث ذخایر نفت خام هم جایگاه سوم و یا چهارم جهان را در اختیار داریم.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۴:۳۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد