عامل مهم توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه

عامل مهم توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران بر لزوم حل مشکلات نقل و انتقال بانکی به عنوان مهمترین عامل توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه تاکید کرد.

غلامحسین شافعی صبح امروز در همایش تجاری ایران و فرانسه که با حضور محمد جواد ظریف و ژان مارک آیرلو، وزرای امور خارجه ایران و فرانسه در اتاق بازرگانی اغاز شد، با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران برای سومین سال متوالی،  میزبان هیئت بلند پایه اقتصادی - تجاری کشور فرانسه است، گفت: امیدواریم تبادل هیئت های تجاری میان دو کشور همچنان مستدام بوده و دستوردهای مثبتی را برای دو کشور به همراه داشته باشد.

وی در این همایش  که  تیبو دوسیلگی، رییس انجمن کارفرمایان فرانسه و هیئت همراه نیز حضور دارند، افزود : ایران و فرانسه دارای روابط دیرینه و مستحکمی هستند که با وجود فراز و نشیب های سیاسی، همواره جایگاه مثبتی در اذهان عمومی داشته است و متاسفانه این روابط طی دهه اخیر، تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته ای قرار گرفت.

شافعی گفت : هم اکنون با رفع مشکلات هسته ای و با توجه به ظرفیت های بالقوه متنوع و گسترده همکاری که دو کشور دارند، چشم انداز امید بخشی در انتظار روابط آتی ایران و فرانسه است.

وی اظهار داشت : در حال حاضر ما شاهد پیشرفت های خوبی در حوزه های کشاورزی، خودروسازی، انرژی و معدنی در کشورمان هستیم و امیدواریم با توجه به تحولات پس از برجام، این روند تقویت یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد : ارزیابی مثبتی از سفرهای گذشته به کشورمان داشته ایم و اتاق بازرگانی ایران، به عنوان نماینده بخش خصوصی، همواره از همکاری بخش خصوصی دو کشور حمایت می کند.

وی گفت : پس از سفر اول و دوم هیئت اقتصادی مدف ابین الملل به ایران و همچنین حضور هیئت تجاری - اقتصادی ایران در پاریس همراه با اقای روحانی رییس جمهور محترم کشورمان، شرکت های فرانسوی زیادی در حوزه های مختلف به کشورمان سفر و با همتایان ایرانی شان مذاکره داشته اند که البته این سفرها بتدریج در حال خارج شدن از حالت اکتشافی و بررسی فرصت ها بوده و به سوی عملیاتی تر شدن پیش می روند.

شافعی گفت : در حال حاضر، لزوم حل مشکلات نقل و انتقال بانکی به عنوان مهم ترین عامل توسعه روابط تجاری مورد تاکید است. ارتقاء همکاری های بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی بین دو کشور، شرط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بوده که لازم است در دستور کار دولت های هر دو کشور قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به تجربه بالا و فن آوری پیشرفته صنایع فرانسه، شرکت های ایرانی و فرانسوی می توانند در زمینه های مختلف از جمله امور زیرساختی، ساخت و ساز، تولید دارو و تجهیزات پزشکی، حمل و نقل، محیط زیست، ارتباطات، و ... همکاری کنند و اتاق بازرگانی ایران نیز در زمینه های مذکور دارای تشکل های مرتبط است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : افتتاح دفتر بیزینس فرانس در تهران نیز باعث خرسندی است و این مرکز هماهنگ کننده امور تجاری شرکت های دو طرف است و می تواند نقش چشمگیری در ارتقاء سطح روابط اقتصادی دو کشور ایفا کند.

وی اظهار داشت : آشنایی تجار دو کشور از قابلیت های یکدیگر، نقش موثری در توسعه روابط تجاری دارد و پیشنهاد می کنم تجار دو طرف ضمن مسافرت به شهرهای مختلف دو کشور از نزدیک آشنا شوند و شرکت های فرانسوی می توانند به شهرهای ایران سفر کنند و از نزدیک با پتوانمندی های موجود در مناطق مختلف ایران آشنا شوند.

شافعی گفت : همچنین ایران دارای بازار بزرگی شامل کشورهای همسایه، خلیج فارس، آسیای میانه، قفقاز بوده که بهترین و مفیدترین راه برای ارتباط با این کشورها از طریق ایران امکان پذیر است.

وی افزود: این سفر فرصت‌های فراوانی را برای انجام کارهای بزرگتر در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مهیا خواهد کرد. همچنین برگزاری موفق اولین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گامی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی ایران و فرانسه خواهد بود و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت‌های بزرگ فرانسوی در سرمایه‌گذاری‌ها در ایران باشیم.

شافعی با استقبال از  همکاری دو کشور در حوزه‌های علمی، آموزشی و توریسم، ابراز امیدواری کرد: مناسبات ایران و فرانسه در ابعاد مختلف بخوبی ارتقاء یابد، زیرا دو کشور از علائق و منافع مشترک دو جانبه، منطقه ای و جهانی برخوردارند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۱:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد