روند مطلوب تولید گاز و صادرات نفت

روند مطلوب تولید گاز و صادرات نفت
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران : وضع تولید گاز مطلوب است البته انتظارمان بیشتر از این میزان بود.

علی کاردر در نشست خبری افزود : تولید گاز در مرداد سال 92 حدود 490 میلیون متر مکعب بود که هم اکنون به 840 میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی اضافه کرد : 250 میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز ناشی از افزایش تولید در فازهای 15 ، 16 ، 17، 18 ، 19 ، 20 و 21 پارس جنوبی است ضمن اینکه در مجموعه پارس جنوبی هم اکنون 480 میلیون متر مکعب گاز سبک به شبکه گازرسانی کشور تحویل می دهیم که اگر بتوانیم تا چهارشنبه این هفته که پیک مصرف گاز خواهد بود گاز مصرفی را تامین کنیم تا پایان سال مشکلی از بابت تامین گاز نخواهیم داشت.

کاردر گفت : با قطع گاز ترکمنستان به استانهای شمالی ، خط لوله گاز برای مازندارن و گلستان در حال احداث است که با بهره برداری از آن در اوایل سال آینده مشکل کمبود گاز را در سال 96 برای استانهای شمالی نخواهیم داشت .

وی افزود : در سال 92 تولید میعانات گازی 325 هزار بشکه بود که هم اکنون به 550 هزار بشکه افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در دوران تحریم بخشی از میعانات گازی را روی آب نگهداری می کردیم ، گفت : بعد از رفع تحریم 75 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که با فروش 50 میلیون بشکه از آن به ارزش دو میلیارد دلار در یک سال اخیر این میزان به 25 میلیون بشکه کاهش یافته است که امیدواریم تا فروردین 96 این میزان را نیز به فروش برسانیم.

کاردر افزود : در مرداد 92 روزانه 2 میلیون و 650 هزار بشکه نفت خام تولید می کردیم که از این میزان یک میلیون بشکه صادر می شد اما به تدریج این میزان صادرات نیز کاهش یافت و منجمد شد.

وی اعلام کرد : بعد از تحریم تولید نفت خام ما افزایش یافت که هم اکنون 3میلیون و 900 هزار بشکه تولید می کنیم البته توان تولید 4 میلیون بشکه نفت خام را داریم اما با افزایش تولید به این میزان ، کیفیت را از دست خواهیم داد که با راه اندازی تاسیسات نمک زدایی تا پایان امسال ، قادر خواهیم بود 4 میلیون بشکه نفت خام در روز تولید کنیم .

وی گفت : هم اکنون 2 میلیون و 335 هزار بشکه نفت خام و 350 هزار بشکه میعانات گازی را صادر می کنیم که می توانیم صادرات میعانات گازی را تا 700 هزار بشکه هم افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت : تا پایان امسال فاز 19 پارس جنوبی تکمیل خواهد شد ضمن اینکه طرح های توسعه فازهای 20 و 21 انجام می شود و تا شهریور سال آینده نیز بخشی از فاز 22 پارس جنوبی تکمیل خواهد شد ضمن اینکه فازهای 17 و 18 به صورت کامل تکمیل خواهد شد.

کاردر افزود : تا اوایل اسفند 40 هزار بشکه در میدان آزادگان جنوبی و تا پایان سال 10 تا 15 هزار بشکه در میدان آذر به مدار تولید نفت خام کشور افزوده می شود ضمن اینکه با بهبود وضع آب و هوا در میدان مشترک لایه های نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال 30 تا 35 هزار بشکه نفت خام به مدار تولید افزوده می شود.

وی گفت : امیدواریم تا 15 اسفند امسال طرح گازهای اسیدی (آماک) را به تولید برسانیم که نقش موثری در کاهش آلودگی شهر اهواز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه 29 شرکت در فهرست اول قراردادهای جدید نفتی قرار گرفته است ، افزود : بعضی از شرکت ها اطلاعات کامل را نفرستاده بودند که درخواست کردیم اطلاعات تکمیلی را ارسال کنند که به این ترتیب امیدواریم با تکمیل اطلاعات این 29 شرکت تایید صلاحیت شده ، بتوانیم مناقصه را تا دو هفته اینده برگزار کنیم.

کاردر با بیان اینکه مایلیم در حوزه ال ان جی نیز مناقصه برگزار کنیم گفت : برای مینی ال ان جی 1.5 میلیون تنی ، فراخوان را برگزار کردیم و منتظریم تا سرمایه گذاران پیشنهادات خود را ارائه کنند.

وی درباره آخرین وضع داخلی سازی 10 گروه کالای پرمصرف صنعت نفت افزود : بزودی برنده مناقصه طراحی و ساخت لوله های درون چاهی برای گازهای ترش اعلام خواهد شد که با ساخت این تجهیزات در سه سال آینده علاوه بر تامین نیاز داخل ، به جمع صادر کنندگان تجهیزات لوله های درون چاهی خواهیم پیوست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در ماه دسامبر گذشته با 900 هزار بشکه صادرات نفت خام به اروپا داشتیم ، گفت : برنامه ریزی کرده ایم صادرات نفت خام به اروپائی ها را 600 هزار بشکه دیگر افزایش دهیم.

کاردر افزود : برغم تصمیمات اخیر رئیس جمهور آمریکا ، هیئتهای خارجی همچنان به ایران می آیند و اجرای طرح ها در ایران را پیگیری می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت خام را در بازه 55 تا 60 دلار به هر بشکه طبیعی دانست و گفت : مجلس نیز در بودجه سال آینده قیمت نفت را 55 دلار در نظر گرفته است.

کاردر در پاسخ به پرسشی درباره جذب 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در حوزه نفت و گاز گفت : ورود این سرمایه ها در مدت 5 سال و برای هر سال در حدود 12 میلیارد دلار خواهد بود.

وی درباره طلب نفتی ایران گفت : حدود 4.5 میلیارد دلار طلب نفتی از دوران تحریم ها باقی مانده و هنوز در حساب بانک مرکزی ما وارد نشده است که 2 میلیارد دلار از این میزان مربوط به هند و بقیه مبالغی کمتر در حدود 100 میلیون دلار برای هر کشور و مربوط به کشورهایی مانند یونان و مراکش است.

کاردر افزود : البته مذاکرات با طرفهای هندی در جریان است ضمن اینکه هندی ها به اصل موضوع تسویه حساب اذعان دارند اما مذاکرات برای نحوه پرداخت آن ادامه دارد که پیش بینی می کنیم با سفر چند روز آینده هیئت ایرانی به هند این مشکل نیز رفع شود .

وی گفت : البته 18 میلیارد دلار طلب از چین باقی است که با تصمیماتی که در گذشته گرفته شده ، قرار است این مبلغ برای دریافت وام سه برابری در چین سپرده گذاری شود که هنوز موعد این قرارداد نرسیده است و این مبلغ خارج از پرداختها در قرارداد برجام است.

بنابر این گزارش زبیدی معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران هم در این نشست گفت : ذخایر کل هیدروکربوری ایران اعم از نفت ، گاز و میعانات گازی بیش از 11400 میلیارد بشکه است که از این میزان 345.5 میلیارد بشکه قابل برداشت است و می توان گفت ضریب بازیافت نهایی 39 و 81 صدم درصد است.

وی افزود : ذخایر نفت خام درجای ایران 711.53 میلیارد بشکه و از این میزان 102.44 میلیارد بشکه با ضریب بازیافت 24و 65 دهم درصد قابل استحصال است البته از این میزان ذخایر تاکنون 72.96 میلیارد بشکه برداشت شده است.

زبیدی گفت : ذخایر درجای هیدروکربور مایع شامل نفت خام ، مایعات و میعانات 836.47 میلیارد بشکه و از این میزان 157.23 میلیارد بشکه با ضریب برداشت 28 و 58 صدم درصد قابل برداشت است .

وی افزود : همچنین ذخایر گاز ایران 55.33 تریلیون متر مکعب و ذخیره قابل برداشت آن 33.73 تریلیون متر مکعب با ضریب برداشت 69و 62 صدم درصد است .

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۴:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد