جذابیت دیگر بازارها علت رکود بازار مسکن

جذابیت دیگر بازارها علت رکود بازار مسکن
مدیرعامل بانک مسکن : علت رکود در بخش مسکن و ساختمان بالا بودن نرخ بازدهی و جذاب بودن سرمایه گذاری در بازارهای موازی است.

محمد هاشم بت شکن گفت : علت رکود در بخش مسکن و ساختمان بالا بودن نرخ بازدهی همچنین جذاب بودن سرمایه گذاری در بازارهای موازی مثلنرخ سود سپرده گذاری در بانکها و خرید برخی اوراق است که تا 22 درصد سود دارد.

بت شکن در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر با بیان اینکه نرخ بازدهی در بخش مسکن و ساختمان در 9 ماهه امسال با یک درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 8.9 درصد رسیده است ، افزود : اگر خواستار رونق در بخش مسکن و ساختمان هستیم باید نرخ بازدهی در بازارهای موازی را کاهش دهیم تا نرخ بازدهی در این بخش افزایش یافته و به رونق مورد انتظار برسیم.

وی گفت : نرخ بازدهی بخش مسکن و ساختمان در سال نود و دو 12 درصد ، سال نود و سه 11.8 درصد ، 9 ماهه سال نود و چهار حدود 10 درصد و 9 ماهه امسال به 8.9 درصد رسیده است و نشان می دهد که شبکه بانکی هنوز ازاده لازم برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان را ندارد.

بت شکن با بیان اینکه بانک مسکندر 9 ماهه امسال بیش از 15 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد رشد نشان می دهد ، افزود : بانک مسکن در 10 ماهه امسال بیش از 55 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای احداث ساختمان پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 101 درصد رشد داشته است.

وی گفت : سقف خرید مسکن از حداکثر 20 میلیون تومان در آغاز دولت یازدهم به 160 میلیون تومان برای زوج های جوان افزایش یافته است ، ضمن اینکه برای خرید مسکن در سال گذشته 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که نسبت به سال قبل آن 80 درصد رشد نشان می دهد.

مدیر عامل بانک مسکن افزود : همچنین سال گذشته فقط در بخش ساخت 105 هزار واحد و در بخش خرید 100 هزار واحد مسکونی توسط بانک مسکن تامین مالی شد.

بت شکن با بیان اینکه برای مسکن مهر هم بانک مسکن حدود 505 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای 2 میلیون و 359 هزار واحد مسکن مهر پرداخت کرده است ، گفت : با توجه به ابلاغ افزایش 10 میلیونی تسهیلات به مسکن مهری ها از روز چهارشنبه ، تمام شعب بانک مسکن از امروز آماده پرداخت وام متمم 10 میلیون تومانی هستند.

وی افزود : بانک مسکن همچنین امسال برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پیشگام شد و موفق شدیم 24 هزار فقره وام ازدواج جوانان به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال پرداخت کنیم که دوبرابر میزان تسهیلاتی بود که بانک مرکزی بر عهده ما گذاشته بود.

بت شکن گفت : امسال همچنین موفق به جذب 540 هزار میلیارد ریال منابع جدید شدیم که نسبت به 10 ماهه سال گذشته 9 درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود : بانک مسکن همچنین کمترین میزان معوقه را در بین بانکها دارد و ما تسهیلات کلان نداریم و سیاست بانک مسکن پرداخت تسهیلات به احاد مردم است ضمن اینکه واحدهای گیرنده تسهیلات عمدتا کوچک و 80 متری هستند و با توجه به اینکه ملک در رهن داریم با معضل مطالبات معوقه کمتر مواجه هستیم.

بت شکن گفت : کل معوقات ما از تسهیلات 122 هزار میلیارد تومانی پرداخت شده 5800 میلیارد تومان است که باتوجه به تسهیلات اعطایی میزان معوقات به حدود 3.4 درصد می رسد.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲:۲۵:۵۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد