تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی ارقام بزرگ و بلندمدت

تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی ارقام بزرگ و بلندمدت
اوراق مرابحه به عنوان یک ابزار تامین مالی جدید بزودی در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد.
تامین مالی ارقام بزرگ و بلند مدت در بازار سرمایه هدفی است که با ورود ابزارهای مالی جدید به بازار سرمایه تحقق می یابد.
دکتر علی سعیدی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ابزارهای مالی جدید که روانه بازار سرمایه می شوند، نقش بسیار مهمی در تامین مالی بنگاه های اقتصادی بازی می کنند، اظهار داشت: بر اساس برنامه طرح تحول بانکی، بانک ها نمی توانند در رقم های بزرگ تامین مالی وارد شوند، چراکه نقش بانک ها در تامین مالی بر اساس این طرح تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه اوراق مرابحه به عنوان ابزار مالی جدید در آستانه ورود به بازار سرمایه قرار دارد، خاطرنشان کرد: اوراق مرابحه دارای شباهت هایی با اوراق اجاره است،با این تفاوت که اوراق اجاره قابلیت استفاده برای خرید مواد اولیه را ندارد، اما از اوراق مرابحه برای تامین مواد اولیه و تامین سرمایه استفاده می شود.
دکتر سعیدی با اشاره به اینکه اوراق استصناع هم در آستانه انتشار است، خاطرنشان کرد: این ابزارها در کنار اوراق مشارکت وارد بازار سرمایه خواهند شد تا نقش تامین مالی در این بازار افزایش یابد.
معاون سازمان بورس از راه اندازی موسسات رتبه بندی اعتباری خبر داد و تصریح کرد: بر این اساس ناشران برای اوراق یا دیگر ابزارهای مالی که به تازگی طراحی شده اند، رتبه اعتباری می گیرند تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این ابزارها، اطمینان پیدا کنند.
وی با اشاره به نقش ابزارهای مالی در تامین مالی بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این میان بسیاری از شرکت ها نیاز به تامین مالی دارند، اما با توجه به طرح تحول بانکی امکان تامین مالی ارقام بزرگ از طریق بانک ها وجود ندارد، چراکه اینگونه تامین مالی، ریسک بانک ها را بالا می برد.
معاون اجرایی سازمان بورس با اشاره به اینکه طی سال های اخیر ریسک بانک ها به دلیل تامین تسهیلات بلند مدت و با ارقام بالا افزایش یافته است، تصریح کرد: نبود شرایط رتبه سنجی این مشکل را به وجود آورده است، چراکه در صورت وجود شرکت های رتبه بندی، این شرکت ها اطلاعات را از ناشر دریافت می کنند و همین موضوع اطمینان سرمایه گذاران را برای خرید اوراق بالا می برد.
وی با بیان مثالی این موضوع را توضیح داد: فرض کنید شرکت بزرگی 50 میلیارد تومان از نظام بانکی تسهیلات دریافت می کند، این در حالی است که اگر شرکت مزبور وام را بازپرداخت نکند مردم از این موضوع باخبر نمی شوند در طرف مقابل اگر تامین مالی در بازار سرمایه صورت بگیرد، شرکت فوق برای حفظ آبروی اعتباری خود قطعا به بازپرداخت اوراق اقدام خواهد کرد، ضمن اینکه در صورت عدم بازپرداخت دیگر امکان استفاده از سایر ابزارهای مالی را هم نخواهد داشت.
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در بیان دلایل عدم توان بانک ها برای پرداخت تسهیلات زیاد اظهار داشت: مردم مبالغ زیادی را نزد بانک ها سپرده گزاری می کنند در این شرایط فرض کنید بانک مبلغ زیادی را تنها به یک شرکت یا فرد حقیقی در ازای تسهیلات پرداخت می کند، حال اگر فرد یا شرکت مزبور تسهیلات مربوطه را بازپرداخت نکند تعداد زیادی از متقاضیان برای دریافت تسهیلات دچار مشکل می شوند.
عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: بر این اساس تامین مالی از بازار سرمایه می تواند چنین مشکلاتی را برطرف کند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: سنا
  ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۹:۳۰:۲۶ قبل از ظهر
نظرات (1)

shabnam  ۵ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۹:۱۴:۳ بعد از ظهر

salam va tashakor az in hame vaghtike jahate etela resani va tabaghe bandie site sarf mikonid be nazare man ke fogholade bod ta hala siti be in porbari nadide bodam ba inke ziad donbale tarhao etelaate mokhtalef raje be tala o javaherat ke az alaghemandihaye mane bodam , kholase begam vaghean mamnoon faghat ye nazar daram , yeki inke gheimate mahsolato age moshakhas konid kheili behtare ya hadeaghal begid chetori az gheimatha motale beshim va 2 inke age begid kodom yeki az mahsolat ro darid va mitonid arze konid mamnon misham

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد