ركود بورس مزمن مي‌شود؟

ركود بورس مزمن مي‌شود؟
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نيز شاهد بازار راكدي بود كه در آن حجم معاملات همانند شاخص كل با افت همراه شد.
اين افت 7/33 واحدي شاخص در شرايطي رخ داد كه ارزش معاملات نيز ديروز به سطح بي سابقه 9/16 ميليارد تومان افت كرد كه 13درصد اين حجم را نيز معامله 6/8 ميليون سهم ايران ترانسفو تشكيل داد. از ديدگاه كارشناسان انتظار معامله‌گران براي روشن شدن نتيجه مذاكرات مسكو و همچنين نبود يك گروه پيشرو در بازار موجب شده است تا تصميم‌گيري براي معامله‌گران دشوار شود. از سويي با نزديكي زمان اعمال تحريم نفتي و بانك مركزي كشورمان، شرايط اقتصادي براي تصميم‌گيري با ابهام بيشتري مواجه خواهد شد. در همين حال ديروز در مسائل‌ سياسي رييس‌جمهوري روسيه و آمريكا در بيانيه‌اي مشترك بر حل مسالمت آميز موضوع هسته‌اي ايران بر اساس رويكرد گام به گام و دو جانبه تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از راشا تودي، ولاديمير پوتين و باراك اوباما در بيانيه‌اي مشترك پس از نشستي در لس كابوس مكزيك اعلام كردند: هدف مشترك ما استقبال از تمامي راه‌حل‌هايي است كه بر اساس گفت‌وگو تدوين مي‌شود. راه حل‌هايي كه بر اساس اصول يك رويكرد مرحله‌اي و دو جانبه است و انتظار داريم تا گفت‌وگوها به ويژه با ايران از طريق گروه 1+5 به ويژه گفت‌وگوهاي در حال جريان در مسكو سازنده باشد.
در اين بيانيه كه روز دوشنبه و چند ساعت پس از دور نخست گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران در مسكو، منتشر شد، آمده است: ما به توافق با ايران از طريق فرآيند گفت‌وگوهاي 1+5 چشم دوخته‌ايم.
در حوزه اقتصادي رييس كل بانك مركزي بار ديگر از به تعادل رساندن بازار ارز خبر داد. بهمني كه در روزهاي اخير با انتقادات فزآينده‌اي به ويژه پس از سخنان وزير صنعت، معدن و تجارت مواجه است، گفت: برنامه اين بانك در سال جاري عرضه دلار به نرخ مرجع (1226 تومان) است و تا رسيدن به نقطه تعادل در بازار به طور جدي ادامه مي‌يابد.
‌محمود بهمني افزود: بانك مركزي در حوزه سكه نيز ادامه عرضه به صورت پيش فروش تا زمان شكست حباب قيمت در اين بازار را پيگيري مي‌كند.
وي ادامه داد: سال گذشته با وجود تشديد تحريم‌هاي اقتصادي بانك مركزي و ساير بانك‌ها بسيار فعال بودند و توانستند عملكرد خوبي را از خود نشان دهند، به طوري كه بر اساس آمارها تمام منابع مالي خود را در قالب تسهيلات بانكي در اختيار متقاضيان قرار دادند.
در بازار ديروز در گروه خودرويي، گروه خودروسازي سايپا عنوان بزرگ‌ترين خودروساز ايران را در دو ماه نخست امسال از آن خود كرد.
در دو ماه نخست امسال توليد انواع خودرو در گروه سايپا شامل شركت‌هاي سايپا، پارس خودرو، زامياد و سايپا ديزل بالغ بر 77 هزار و 453 دستگاه شد. اين ميزان توليد نسبت به دو ماه نخست سال قبل كاهش 5/32 درصدي را نشان مي‌دهد.
اين در حالي است كه توليد گروه ايران خودرو شامل شركت‌هاي ايران خودرو و ايران خودرو ديزل در دو ماهه اول امسال با كاهش 1/29 درصدي به 76 هزار و 674 دستگاه رسيد.
گروه بهمن نيز با توليد 2834 دستگاه سومين خودروساز بزرگ كشور لقب گرفت. توليد گروه بهمن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته كاهش 4/41 درصدي را نشان مي‌دهد.
در گروه بانكي ديروز مدير عامل بانك كارآفرين گفت: بانكي كه نرخ سود بالاتر از عرف بازار اعلام مي‌كند، در استنباط مردمي ترديد نسبت به ثبات و سلامت مالي خود بار مي‌آورد.
ولي‌اله سيف در گفت‌وگو با موج افزود: از نظر بانك مركزي، بانك مجاز است كه اين اقدام را انجام دهد و متناسب با اهداف و سياست‌هاي خود براي جمع آوري منابع و البته در صورت نياز به نقدينگي مي‌تواند در اين مورد تصميم گيري داشته باشد.
وي افزود: در يك بازار متعادل اين نوسانات خيلي شديد نيست و در حد يكي دو درصد تفاوت منطقي است؛ آن هم زماني كه يك بانك نياز دارد كه نرخ سود سپرده‌هاي خود را بالاتر ببرد اما نه در حد 4 يا 5 درصد، بلكه در حد يكي دو درصد چرا كه بازار متعادل اجازه مانورهاي بيشتر از اين را نمي‌دهد.
در روزهاي اخير نگراني جدي در مورد وضعيت بانك‌ها و احتمال خروج نقدينگي از موسسات و بانك‌ها مطرح شده است. رقابت براي جذب سپرده‌هاي بانكي موجب شده است تا بانك‌ها و موسسات به پيشنهاد نرخ‌هاي بالا رو بياورند كه اين امر اصل صرفه اقتصادي جذب اين سپرده‌ها را با ترديد مواجه كرده است.
در اين گروه مديرعامل شركت بورسي پست بانك گفت: مقدمات برگزاري مجامع سالانه و فوق‌العاده در تيرماه فراهم شده و منتظر پاسخ وزارت اقتصاد هستيم.محمد‌حسن محبيان‌عراقي در برابر اين سوال كه با توجه به رفع ابهامات مربوط به واگذاري سهام شركت مشمول اصل 44 پست بانك و تاييد شوراي نگهبان مبني بر واگذاري 49 درصد سهام، تكليف برگزاري مجامع سالانه و فوق‌العاده براي اعمال افزايش به كجا انجاميد، پاسخ داد: مقدمات برگزاري اين دو مجمع فراهم شده و در اين رابطه گزارش‌هايي به دو سازمان بورس و خصوصي سازي ارسال كرده‌ايم.
اين مقام مسوول‌ در واكنش به نكاتي در مورد پيش‌بيني‌ سود هر سهم، سياست تقسيم سود در مجمع سالانه و درصد افزايش سرمايه هم گفت: مواردي چون وضعيت سود‌آوري هر سهم، سياست تقسيم سود و درصد افزايش سرمايه از جمله نكاتي است كه بايد تا زمان برگزاري مجمع صبر كرد.
محبيان‌عراقي همچنين در مورد تغيير رياست مجمع از وزارت اقتصاد به وزارت ارتباطات توضيح داد: رييس‌جمهور، رياست مجمع را به وزارت ارتباطات تفويض كرده كه در مجمع پيش رو مطرح خواهد شد.
در گروه پتروشيمي ديروز مرتضي عزيزي با اشاره به اينكه سودهاي پيش‌بيني شده شركت‌ها نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي پتروشيمي پيشروي خود را در بازار حفظ كرده اند، تصريح كرد: عملكرد شركت‌ها، تغيير قيمت نفت، افزايش ظرفيت توليد و افزايش حجم صادرات شركت‌ها مهم ترين عوامل سودآوري شركت‌ها بودند.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه عملكرد شركت‌هاي پتروشيمي طي سه ماه نخست امسال از سال 90 نيز بهتر بوده است كه به زودي اطلاعات جديد به بازار منعكس مي‌شود.
مديرعامل هلدينگ پتروشيمي پارسيان با اشاره به تفاوت بااهميت نرخ‌هاي فعلي محصولات و نرخ برابري ارز، اظهار كرد: با توجه به استانداردهاي سازمان بورس و اوراق بهادار، شركت‌ها بايد نرخ‌هاي خود را به نرخ روز تسعير كنند و راهي جز اين وجود ندارد.
در همين حال در بورس كالا نيز افت بهاي نفت و به دنبال آن محصولات پتروشيمي موجب انتظار براي كاهش نرخ محصولات پتروشيمي در بورس كالا شده است.
در مجموع بازار ديروز بازاري ركودي بود كه در آن 195نماد به روي تابلو رفتند 130نماد با كاهش قيمت و 58 نماد با رشد ارزش مواجه شدند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد