افت شاخص بورس به زير 26هزار واحد

افت شاخص بورس به زير 26هزار واحد
بورس اوراق بهادار پس از نزديك به يك هفته افت يكپارچه قيمت‌ها سرانجام شاهد كاهش شاخص به زير مرز 26هزار واحد بود.
ديروز شاخص كل با 227واحد افت به رقم 25هزار و938 واحد رسيد. كارشناسان بازار علاوه بر دلايل سنتي افت بازار از جمله شرايط سياسي و اقتصاد كلان، خروج پي در پي نقدينگي از بازار را دليل اين افت تلقي مي‌كنند.
بورس اوراق بهادار در سه هفته اخير شاهد پذيرش و معامله 4 اوراق مشاركت و صكوك 20درصدي بوده است؛ اوراق مشاركت شهرداري شيراز، صكوك سرمايه‌گذاري مسكن، ليزينگ سينا و مپنا عملا نزديك به 250ميليارد تومان نقدينگي را از بازار كم حجم سهام تهران خارج كرده است.
در اين شرايط اعلام عرضه اوليه پالايشگاه بندرعباس كه براي بازار امروز برنامه‌ريزي شده است، نيز شرايط نقدينگي بازار را بدتر كرد و از اين رو بازار ديروز با صف‌هاي فروش سنگين مواجه شد. برخي از كارشناسان خواهان توقف عرضه اوليه پالايشگاه بندر عباس و عرضه اوراق مشاركت جديد در بورس هستند.
از ديدگاه اين گروه فشار بيشتر به نقدينگي بازار صف‌هاي فروش سنگين‌تر را ايجاد كرده و معامله‌گران عمده در نهايت قادر به تعادل بخشي به بازار نيستند. در اين ميان عدم پيگيري موضوع لزوم هماهنگ‌سازي معامله‌گران عمده نيز در جريان يك سويه افت بازار موثر بوده است. در بازار ديروز معامله‌گران در گروه تصفيه نفت شاهد ادامه بحث‌ها در مورد عرضه اوليه پالايشگاه بندر عباس بودند.
از ديدگاه برخي از معامله‌گران اين شركت بايد به دليل زيان انباشته و زيان‌سازي در سال 90 در قيمت اسمي عرضه شود. حال آنكه برخي از خبرهاي اوليه حكايت از قصد دولت و سازمان خصوصي‌سازي براي عرضه اين سهم در نزديك قيمت معادل ارزش جايگزيني خبر مي‌دهند.
در گروه فلزي ديروز نماد ملي مس متوقف شد تا در سايه افزايش دوباره ارزش دلار در برابر ريال معامله‌گران به افزايش سود اين شركت به‌رغم افت بازارهاي جهاني اميدوار باشند.
در گروه بانكي ديروز رييس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز پذيره‌نويسي بانك خاورميانه خبر داد.
ابوترابي سرمايه بانك خاورميانه را چهار هزار ميليارد ريال و ارزش اسمي هر سهم آن را يك هزار ريال اعلام كرد. در بازار ديروز شنيده‌ها حكايت از تمايل مديران بانك ملت براي افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي داشت.
در همین حال در گروه واسطه گری مالی، مديرعامل جديد سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشور منصوب شد.
به گزارش «موج»، در مراسمي با حضور مديران ارشد شركت هاي تابعه شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشور از زحمات مديرعامل سابق اين شركت تقدير و سكان هدايت اين هلدينگ بورسي به احسان يارمحمدي سپرده شد.
در گروه غذايي، بهاي شكر خام كه طي دو هفته گذشته به تدريج افزايش يافته و حتي خود را به مرز 22 سنت در هر پوند نيز نزديك كرده بود، روز گذشته با كاهشي كم سابقه مواجه شد تا كابوس‌هاي سرمايه‌گذاراني كه در اين دو هفته به آينده اميدوار شده بودند، دوباره زنده شود. در گروه خودرويي ديروز مجمع عادي سالانه صاحبان سهام شركت سرمايه‌گذاري سايپا با حضور سهامداران اين شركت برگزار شد و در نهايت هيات رييسه مجمع تقسيم 480 ريال سود نقدي به ازاي هر سهم را با اكثريت آرا تصويب كرد.
عيسي حسين‌پناه مدير عامل شركت سرمايه‌گذاري سايپا در اين جلسه از ثبت افزايش سرمايه 310 ميليارد توماني شركت به ميزان 140 ميليارد تومان از محل سود انباشته و 170 ميليارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران در اداره ثبت شركت‌ها در آينده اي نزديك خبر داد.
در مجموع بازار ديروز بازار ضعيفي بود كه در آن تنها 5/47 ميليارد تومان سهام معامله شد كه 8/45 درصد آن را معامله 66ميليون سهم سرمايه‌گذاري معادن و فلزات تشكيل داد. از 189نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند تنها 11نماد با رشد قيمت همراه شدند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲۸:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد