بازار فولاد در انتظار روزهای پایان سال

بازار فولاد در انتظار روزهای پایان سال
مرکز خدمات فولاد ایران - بیلت در هفته گذشته تحت تاثیر جوسازی‌های بازار قرار گرفت. روز شنبه بیلت سایز 150 میلی‌متر 1200 تا 1210 تومان در هر کیلو و سایز 125 میلی‌متر 1180 تا 1190 تومان بود.

با نشستی که در انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد و با برنامه‌ریزی‌های آنها از روز یکشنبه فروشندگان بیلت دست از ارائه قیمت کشیدند تا بتوانند بازار را بهتر رصد کنند، چرا‌که قیمت مقاطع با جوسازی صورت گرفته تا کیلویی 100 تومان بالاتر اعلام شد. این روند در روز دوشنبه هم ادامه داشت اما از روز سه‌شنبه کارخانه‌های بیلت شروع به پیشنهاد کردند به‌طوری‌که سایز 150 میلیمتر 1270 و سایز 125 میلی‌متر 1260 تومان پیشنهاد شد در حالی‌که خریداران نگران از بازار عقب نشسته بودند و همین امر باعث شد روند نزولی قیمت تا آخر هفته ادامه یابد.

روز پنج‌شنبه بیلت سایز 150 میلی‌متر به 1230 تا 1250 تومان و سایز 125 میلیمتر به 1220 تا 1230 تومان رسید. در هفته گذشته حواله‌های سنگین تهاتر شده از طرف بدهکارها که اکثرا دولتی هستند در دست شرکت‌های ساختمانی می‌چرخید و همه آنها در بازار عرضه‌کننده بودند. این کالاها از اردیبهشت ماه سال آینده به بازار سرازیر خواهند شد ولی انعکاس آن در بازار فعلی خوشایند نیست پیشنهاد این کالاها نقدینگی را در پایان سال از بازار جمع می‌کند و امیدواری برای سال آینده باقی نمی‌گذارد. سال‌های قبل بازیگران اصلی صحنه فولاد در پایان سال کالا می‌خریدند، به امید آنکه در فصل اول سال آینده آنها را با سود عرضه کنند اما با حجم عرضه فعلی و تقاضای خفه‌شده موجود امیدی به بهبود قیمت برای سال آینده نیست به همین علت سرمایه‌گذارها یا بنکداران بزرگ با نگاه به شرایط موجود ترجیح می‌دهند سیاست حفظ نقدینگی را دنبال کنند.

مقاطع در بازار ایران

بازار مقاطع روز شنبه در شرایط بسیار وخیمی قرار داشت. قیمت محصولات ذوب آهن بعضا تا 1530 تومان هر کیلو متقاضی داشت در حالی‌که میانگین قیمت میلگرد 14 تا 25 در اصفهان 1570 تومان پیشنهاد می‌شد. تیرآهن 14 تا 18 ذوب‌آهن در اصفهان 1830 تومان بود و خریداری هم نداشت اما با بازار‌سازی‌هایی که صورت گرفت از روز یکشنبه قیمت‌ها شروع به نوسان کرد و تا روز سه‌شنبه به‌طور متوسط قیمت‌ها هر‌کیلو 20 تومان افزایش یافت ولی از روز چهارشنبه به بعد سیر نزولی قیمت شروع شد. میانگین قیمت میلگرد در اصفهان به 1600 تومان رسید به این ترتیب بدون آنکه عملا تقاضایی در بازار باشد با جنجالی که از قبل تجربه شده بود قیمت‌ها تا سقف 50 تومان در هر کیلو افزایش یافت. گفته می‌شود این جو‌سازی‌ها برای هفته‌های آینده تکرار خواهد شد بنکدارهایی که با تجربه و باهوش هستند در شرایطی که قیمت بالا می‌رود فروش خواهند کرد و در شرایطی که قیمت پایین می‌آید خرید انجام می‌دهند. به این ترتیب نتیجه این روند این خواهد بود زمانی که بازار متلاطم می‌شود موجودی انبارها به بازار عرضه می‌شود و در زمانی‌که قیمت پایین می‌آید بنکدارها با خریدهای خود از سقوط بازار جلوگیری می‌کنند. نهایتا بازار به ثبات خواهد رسید ولی اینکه بازار چه درسی بیاموزد و این درس را چطور پس بدهد صحنه امتحان سال آینده خواهد بود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۶:۴ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد