ایران باید طراح خودرو شود

ایران باید طراح خودرو شود
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان داخلی و شرکایشان خواست تا به طراحی خودرو بپردازند و گفت: هنوز نتوانستیم رضایت مشتریان را در صنعت خودرو جلب کنیم.

منصور معظمی درچهاردهمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با بیان اینکه صنعت خودرو کشور صنعتی است که در زندگی همه ما نقش جدا نشدنی دارد، گفت: ما به عنوان مصرف کننده نهایی هر روز با این مطاعی که تولید می کنید و می فروشید و خدمات که خودروسازان ارائه می دهند، سر و کار داریم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش بانک مرکزی در ٦ ماهه اول امسال، رشد اقتصادی کشور ٧ درصد اعلام شده است، افزود: در این میان، دو بخش پیشران نفت و گاز و دوم صنعت بوده است.

معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه صنعت خودرو در این رشد و جهش، نقش بسیار بالایی داشته است؛ تصریح کرد: به این معنا که دولت، اهتمام خاصی برای توسعه صنعت خودرو دارد، گفت: امروز خودرو وسیله لوکس نیست؛ بلکه از ملزومات زندگی فردی به شمار می رود؛ پس شما به دولت و وزارت صنعت و از همه بالاتر به مردم و مصرف کنندگان حق بدهید که از ما سوال کنند؛ بنابراین اگر مردم و رسانه ها شکوه می کنند و سخن از نارضایتی داشته اند؛ دلیل این است که انتظار بیشتری دارند.

معظمی ادامه داد: دغدغه وزیر صنعت، خودرو است و این صنعت بخش قابل توجهی از وقت وی را درگیر می کند و با حساسیت هم دنبال می شود، این در شرایطی است که در سال ١٣٩٥ علیرغم  همه مشکلات، صنعت خودرو کشور سال خوبی را پشت سر گذاشت و توفیقات خوبی برای مردم داشت، به نحوی که مردم در سال آینده و سالهای پس از آن، از تصمیماتی که امروز مدیران صنعت گرفتند، به نیکی یاد می کنند.

وی اظهار داشت: وقتی میگوییم صنعت خودروسازی، فقط خودروساز نیست؛ بلکه همه زنجیره خودروسازان را در برمی گیرد، هدف ما در صنعت، رضایتمندی مشتریان است؛ این در حالی است که سال قبل(٢٠١٦ )در جهان ٩٣ میلیون خودرو تولید شد که ٢ هزار میلیارد دلار گردش مالی و ٥٠٠ میلیارد دلار مالیات را در بر گرفت، این نشان می دهد در رنکینگ اقتصاد جهان، خودرو جایگاه خاصی دارد.

معظمی با بیان اینکه در جهان هر ١٢٠ نفر یک خودرو دارد اما در ایران ٢١٠ نفر یک خودرو دارند، گفت: یعنی اینکه ظرفیت و بازار برای صنعت خودرو فراوان است و این بازار یک بازار رقابتی و بازار جذابی است .

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه من برای صاحبان برند جهانی میگویم که سیاست دولت در بخش خودرو، توسعه بخش خصوصی و فراهم آوردن تسهیلات و شرایط برای کسانی است که در این بخش هستند، گفت: امسال تولید کشور، ٤٠ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و تا پایان سال، به یک میلیون و ٣٠٠ هزار دستگاه رسیده و البته ما دارای ظرفیت بیشتری هستیم .

وی اظهار داشت: سیاست ما این است که پاسخگوی نیاز بخش باشیم؛ بنابراین سیاست ما این است که تسهیلات بیشتر و خودرویی که مصرف کنندگان به آن علاقه دارند را تولید کنیم؛ همانطور که در سال جاری، برجام، یک فرصت طلایی برای تعامل بین شرکت های ایرانی و شرکای آنها ایجاد کرد و شرکت های خارجی برای آنکه بتوانند از فرصتهای بالقوه استفاده کنند؛ زمینه یافتند؛ به همین دلیل، پس از برجام صنعت خودروی کشور با تلاش توانست توفیقات خوبی را به دست آورد.

معظمی گفت: خودروسازان و قطعه سازان توانستند توفیقات خوبی داشته باشند؛ اما گاهی رسانه ها سوال می کنند چرا با برخی از کشورها قرارداد بسته شده که پاسخ من این است که بازار ایران، بر روی همه باز است و محدودیتی برای تولیدکنندگان نداریم.

وی ادامه داد: اما شرط این است که بازار بر روی صادرات خاص باز نیست و اجازه نمیدهیم که شرکتهای بزرگ بسنده به واردات نداشته باشند. در این میان آنها باید با ایران مشارکت کنند و این هم چارچوبی دارد که یکی ملزومات آن، مشارکت شرکتهای ایرانی در مساله صادرات و تولید برای صادرات است.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: دومین شرط، موضوع استفاده حداکثری از توان داخلی است و باید خودروسازان خارجی تلاش کنند که سهم ساخت داخل را افزایش دهند و در همه قراردادها، حداقل به ٤٠ درصد برسانند و در نهایت این سهم به ۸۰ درصد ارتقا یابد.

وی اظهار داشت: سومین شرط موضوع تحقیق و توسعه است، ما بنا نداریم که تولیدکننده باشیم؛ بلکه ایران باید خودروساز باشد و تاکید بر این است که به این سمت برویم؛ یعنی بتوانیم خودرو طراحی کنیم؛ بنابراین در تمامی قراردادها موضوع تحقیق و توسعه یکی از موضوعات مورد تاکید است؛ ضمن اینکه چهارمین شرط، موضوع خدمات پس از فروش است؛ چراکه چه خوشمان یا بدمان بیاید، نتوانستیم رضایت مشریان را جلب کنیم؛ اما باید به این سمت برویم.

معظمی با اشاره به اتفاقاتی که بعد از برجام در صنعت خودرو افتاد، گفت: ایران خودرو با پژو وارد مذاکره و قرارداد شد که اولین محصول هم اسفند امسال وارد بازار می شود؛ ضمن اینکه سایپا با سیتروئن قرارداد بست و محصول اول هم، سال آینده وارد بازار شده و در نیمه اول سال، در خیابان ها خواهد بود. در عین حال، ایدرو هم با رنو قرارداد بسته است.

وی افزود: برای پروژه تولید گیربکس اتوماتیک هم قرارداد بسته شده است؛ ضمن اینکه شرکت فولکس واگنبا یکی از شرکتها داخلی تفاهم کرده و در آستانه انعقاد قرارداد است؛ در عین حال، شرکت هیوندایی با یکی از شرکتهای خودروساز بزرگ قرارداد بسته و محصولات آن وارد بازار می شود؛ در عین حال بنز با یکی از خودروسازان به تفاهم نهایی رسیده که امسال قرارداد این همکاری هم نهایی می شود؛ در سال جاری هم در مجموع ٦ قرارداد نهایی شده است.

معظمی گفت: در حوزه قطعه سازی هم، قراردادهای خوبی بسته شده که آثار آن را مشاهده می کنیم؛ ضمن اینکه در کنار این قراردادها، تولید خودروی برقی هم در دستور کار جدی وزارتخانه قرار گرفته است که در حال پیگیری هستیم؛ بنابراین ما از فضای پس از برجام، به خوبی استفاده می کنیم و در سال ٢٠١٧، سیاست ما رضایتمندی مشتریان است.

همچنین برنارد کامبیه، قائم مقام ارشد رنو در همایش بین المللی خودرو گفت: کیفیت یکی از مولفه های اصلی فعالیت رنو در ایران است و فروش این کمپانی در سال قبل در این کشور وضع خوبی داشته است؛ این در حالی است که در ایران، رفتار مشتریان در حال تغییر است؛ به این معنا که در گذشته، بیشتر مشتریان به شیوه های خرید خودرو  متکی بودند؛ اما الان ٥٠ درصد مشتریان از اینترنت برای این منظور استفاده می کنند.

قائم مقام ارشد رنو افزود: کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در ایران باید ارتقا یافته و رضایت مشتریان جلب شود؛ ضمن اینکه توقع مشتریان این است که خدمات باید بهتر باشد و زمان باید به حداقل برسد؛ به نحوی که  سیاست نرخ گذاری مشخص و شفافی برای ارائه خدمات وجود داشته باشد.

وی افزود: تمام اینها نشان می دهد که انطباق با استاندارد، از طریق یک شبکه میتواند تغییراتی ایجاد کند؛ بر همین اساس، شبکه کار ما در ایران باید در موضوع مهارت های شخصی توسعه یابد و همه باید به خوبی آموزش ببینند؛ به همین دلیل، همه اینها نیاز به شبکه ای دارد تا شبکه توسعه یافته ای را شکل بدهد. این در حالی است که وقت آنلاین و اپلیکیشن تلفن، در  شبکه فرشنده ما فاکتور مهمی است؛ ضمن اینکه کاهش فاصله شخص تا تعمیرگاه هم مهم به شمار می رود. ما در برخی شهرها خدمات الکترونیک دیجیتالی داریم؛ بنابراین در این حوزه با نوآوری میتوان به بهبود خدمات دست یابیم.

کامبیه خاطرنشان کرد: رضایت مشتری با این شروع می شود که بدانیم رضایت مشتریان ایرانی چیست و باید طراحی خلاق داشته باشیم.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۷:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد