کشف ذخایر نفت و گاز

کشف ذخایر نفت و گاز
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از کشف ۳۰ میلیارد بشکه ذخیره جدید نفت درجا و ۱۲۸ تریلیون فوت معکب گاز طبیعی در طول برنامه پنجم توسعه خبر داد.

سید صالح هندی مدیر اکتشافشرکت ملی نفت ایرانامروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا در خصوص ذخایر جدید کشف شده نفت و گاز ایران جزئیات جدیدی را اعلام کند.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از کشف 30 میلیارد بشکه نفت درجا در طول برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: از این رقم 4.7 میلیارد بشکه قابل استحصال است.
وی افزود : همچنین در طول برنامه پنجم  توسعه تاکنون 128 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی کشف شده که از این رقم 83.8 تریلیون فوت مکعب قابل برداشت است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در طول برنامه پنجم توسعه به میزان 80 درصد نفتی که برداشت شد؛ ذخایر جدید قابل استحصال نفت کشف شد و به میزان 190 درصد گازی که برداشت شد، ما ذخایر گاز قابل استحصال کشف کردیم.
وی افزود: اکتشافات جدید نشان می دهد  که از این پس بیشتر شانس کشف ذخایر گازی داریم و از طرفی با اندازه میادین بزرگی چون یاد آوران و آزادگان باید خداحافظی کنیم و میدانی نفتی با مقیاس کوچک تر از این پس کشف می شوند.
هندی در خصوص تعداد میادینی که کشف شده گفت: در طول برنامه پنجم توسعه و سال جاری در مجموع 11 میدان گازی جدید؛ 10 میدان نفتی جدید ؛ 2 مخزن جدید نفتی و در مجموع در 4 میدان نفتی موجود با حفر چاه های تحدیدی افزایش ذخایر داشتیم.
وی ادامه داد: از این تعداد 9 میدان گازی جدید؛ 4 میدان نفتی جدید و یک مخزن نفتی جدید به مجموع ذخیره درجای 6.5 میلیارد بشکه نفت و 62.5 تریلیون فوت مکعب گاز درجا در دولت یازدهم کشف شده اند.

وی افزود: اکتشافات جدید نشان می دهد که از این پس بیشتر شانس کشف ذخایر گازی داریم و از طرفی با اندازه میادین بزرگی چون یاد آوران و آزادگان باید خداحافظی کنیم و میدانی نفتی با مقیاس کوچک تر از این پس کشف می شوند.

هندی در خصوص تعداد میادینی که کشف شده گفت: در طول برنامه پنجم توسعه و سال جاری در مجموع 11 میدان گازی جدید؛ 10 میدان نفتی جدید ؛ 2 مخزن جدید نفتی و در مجموع در 4 میدان نفتی موجود با حفر چاه های تحدیدی افزایش ذخایر داشتیم.

وی ادامه داد: از این تعداد 9 میدان گازی جدید؛ 4 میدان نفتی جدید و یک مخزن نفتی جدید به مجموع ذخیره درجای 6.5 میلیارد بشکه نفت و 62.5 تریلیون فوت مکعب گاز درجا در دولت یازدهم کشف شده اند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تشریح نام میادین مهم کشف شده گفت: یکی از این میادین میدان گازی پازن نام دارد که در سال 1394 کشف شد و به نتیجه رسید، این میدان در جنوب استان فارس 170 کیلومتری جنوب شیراز، 65 کیلومتری شمال عسلویه و در شمال شهرستان جم قرار دارد. حجم درجای گاز این میدان 19.5 تریلیون فوت مکعب  بوده و 436 میلیون بشکه میعانات گازی دارد.

وی ادامه داد: میدان گازی دیگر، میدان گازی خارتنگ نام دارد که این میدان در استان بوشهر 120 کیلومتری شرق بوشهر، 60 کیلومتری شرق خورموج واقع شده که حفاری آن در سال 1392 به اتمام رسید. حجم درجای ذخیره گاز این میدان 16.4 TCF و میزان میعانات گازی آن 261 میلیون بشکه برآورد شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان این‌که نام میدان گازی جدید دیگر چارگ نام دارد گفت: میدان گازی چارگ در استان هرمزگان 220 کیلومتری برق بندرعباس، 80 کیلومتری بندر لنگه و در شمال بندر چارگ قرار دارد. این میدان در اواخر سال 1393 حفاری شد و در اوایل سال 1395 حفاری آن به اتمام رسید. حجم درجای ذخیره گاز این میدان 17.4 TCF و میعانات گازی آن 174 میلیون بشکه برآورد شده است.

وی افزود: یکی از میادین نفتی جدید به نام یادمان، جزو میادین مرزی است اما مشترک نیست و در دشت آبادان قرار دارد، این میدان یک تله چینه‌ای است که در 65 کیلومتری غرب اهواز، 22 کیلومتری جنوب غرب هویزه و در دشت آبادان واقع شده و این میدان 8.2 میلیارد بشکه نفت درجا دارد.

هندی ادامه داد: میدان نفتی دیگر میدان نفتی سپهر نام دارد که این میدان هم در دشت آبادان واقع شده و در 65 کیلومتری اهواز قرار گرفته و مجموع نفت درجای این میدان 2.191 میلیارد بشکه برآورد شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه "ضریب موفقیت اکتشاف در دنیا به دو روش معمول محاسبه می‌شود"، گفت: یکی از این روش‌ها این است که ضریب موفقیت اکتشاف براساس تعداد چاه‌های موفق نسبت به تعداد چاه‌هایی که حفر شده محاسبه می‌شود، در دنیا با وجود این‌که تکنولوژی پیشرفت کرده ضریب موفقیت اکتشاف 30 درصد است، به عبارت دیگر از هر سه چاه یک چاه به هدف می‌رسد البته این به آن معنا نیست که مخزن کشف شده اقتصادی است.

وی افزود: ضریب موفقیت اکتشاف در ایران حدود 60 درصد است، به عبارت دیگر از هر سه چاه، دو چاه به نتیجه رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: پارامتر دیگری وجود دارد که قانون‌گذار برعهده ما گذاشته و آن، ضریب جایگزینی نام دارد و به این صورت است که زمانی که اکتشاف انجام می‌شود این میزان نفت و گاز تولید می‌شود و اکتشاف چقدر توانسته آن عدد را جایگزین کند. در واقع این روش نفت و گاز قابل استحصال مهم است نه نفت و گاز درجا. در برنامه پنج‌ ساله پنجم اکتشاف موفق شد 80 درصد نفتی که تولید شده را جایگزین کند.

وی ادامه داد: به‌طور کلی قرارداد 14 بلوک اکتشافی بسته شد که قرارداد 11 بلوک به پایان رسید و قرارداد سه بلوک نیمه‌تمام مانده استف در این راستا کشور توانست 1.2 میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

هندی از انجام مطالعات اکتشافی مشترک در ایران با همکاری دانشگاه‌های برتر دنیا خبر داد و گفت: برخی از دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که با هزینه خود مطالعات را انجام می‌دهند. به‌طور کلی دراین زمینه چهار مطالعه مشترک با شرکت‌ها و دانشگاه‌های معتبر جهانی انجام شده است که این چهار مطالعه شامل OMV اتریش، لوک اویل روسیه، دانشگاه بارسلونای اسپانیا با همکاری یک شرکت معتبر اسپانیایی و دانشگاه نابل ایتالیا با یکی از شرکت‌های معتبر نفت و گاز ایتالیا می‌شود.

وی افزود: قرار است در برنامه پنج ساله ششم، 6 دکل خشکی و 4 دکل دریایی اضافه شود. همچنین 35 حلقه چاه خشکی و پنج حلقه چاه دریایی در خلیج فارس حفاری خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه براساس سیاست‌های اعلامی وزیر نفت، محل و نوع کشف بر حجم کشف اولویت یافته‌ است، گفت: براین اساس مدیریت اکتشاف حوزه‌های رسوبی در کشور را اولویت‌بندی کرد. در حال حاضر پنج طرح اولویت‌دار برای اکتشاف تعریف شده است.

وی ادامه داد: طرح خلیج فارس برای کشف نفت، طرح اکتشافی دشت آبادان، طرح دزفول شمالی، طرح دزفول جنوبی و حوزه رسوبی کپه‌داغ برای کشف گاز طرح‌های اولویت‌دار اکتشاف هستند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: مدیریت اکتشاف متعهد شده در برنامه پنج ساله ششم 30 میلیارد بشکه نفت درجا و 70 TCF گاز درجا کشف کند.

منبع خبر: خبر گزاری تسنیم
  ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۹:۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد