قیمت طلا 1235 دلاری شد

قیمت طلا 1235 دلاری شد
بهای اونس طلا در دومین هفته فوریه، با همه نوسان‌ها، تغییر چندانی نداشت اما رشد این کالای گرانبها در سال 2017 به بیش از 16 درصد رسیده است. این وضعیت باعث شده خوش‌بینی به روند رشد طلا ادامه داشته باشد.

اونس طلا در حالی روز جمعه روی بهای 1237 دلار ایستاد که سال 2016 را با بهای 1061 دلار به پایان برده بود. مهم‌ترین نوسان‌ساز طلا در هفته گذشته، روند شاخص دلار بود، گرچه مانند همیشه عوامل افزایشی و کاهشی متعددی در کار بودند. پیش از آغاز هفته سوم ماه دوم میلادی، مرور روند هفته دوم فوریه خواندنی است.اونس در اولین روز هفته میلادی با 8 دلار افت به بهای 1225 دلار رسید. افت روز دوشنبه طلا عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران از اوج سه ماهه 1233 دلاری جمعه قبل از آن و همچنین اثرگذاری عوامل خارجی بود. دوشنبه همزمان با افزایش فروش‌ها، شاخص دلار رشد کرد و بهای نفت خام تضعیف شد. شاخص دلار که جمعه دو هفته پیش روی عدد 80/ 100 ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 96/ 100 واحد بالا رفت. رشد بازارهای سهام نیز در این روز به ضرر طلا کار کرد. دوشنبه داده مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر نشد که بتواند بازارها را متاثر کند، اما صبح روز گذشته همه بازارها انتظار سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو را در روز سه‌شنبه می‌کشیدند.

اونس روز سه‌شنبه تا بهای 1228 دلار بالا رفت. اشاره جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در اولین فرصت ممکن در سخنرانی سه‌شنبه شب در کنگره باعث شد شاخص دلار در این روز تا عدد 25/ 101 جهش کند تا فلز زرد تحت فشار قرار بگیرد. با این همه، اشاره یلن به افزایش نااطمینانی‌ها در دوره ترامپ باعث شد بخش قابل‌ملاحظه‌ای از حاضران بازار فلزهای گرانبها، خریدار شوند.اما اونس طلاکه در ابتدای هفته گذشته به نوسان در محدوده 1220 دلار رضایت داده بود، نیمه دوم هفته دوم فوریه را در محدوده‌های قیمتی بالاتر گذراند. اونس روز چهارشنبه با 5 دلار رشد به قیمت 1233 دلار بازگشت، اگرچه تا قیمت 1214 دلار هم افت کرد اما در نهایت روی قیمت 1233 دلار ایستاد. شاخص دلار که سه‌شنبه با جهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده و به عدد 25/ 101 واحد رسیده بود، چهارشنبه تا عدد 18/ 101 واحد افت کرد. این افت مهم‌ترین دلیل رشد طلا بود. اقتصاد آمریکا در این روز داده‌هایی بهتر از انتظار داشت، اما شاخص دلار شاهد عقب‌نشینی اصلاحی از اوج روز قبل شد.

اونس روز پنج‌شنبه هم 6 دلار دیگر رشد کرد تا روی قیمت 1239 بایستد. این رشد عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی و همچنین تقویت فنی بازار بود که شتاب رشدی را ایجاد کرده بود. شاخص دلار در این روز تا عدد 44/ 100 واحد سقوط کرد. همزمان بازارهای سهام نیز با عقب‌نشینی اصلاحی از رشدهای خوب روزهای قبل، تضعیف شدند. افت شاخص‌های دلار و بورس باز هم به نفع طلا تمام شد. در چهارمین روز بازارهای جهانی در هفته گذشته، همزمان با افت دلار تا کف سه هفته‌ای، نفت خام هم تضعیف شد. تضعیف بهای نفت خام تا حدی جلوی رشد بیشتر طلا را گرفت، اما فلز زرد در نهایت توانست خود را به محدوده بالاتر نزدیک کند.

اونس روز جمعه را با قیمت 1238 دلار آغاز کرد و با تجربه سقف 1245 و کف 1234 دلاری، در نهایت روی قیمت 1235 دلار ایستاد. شاخص دلار روز جمعه شاهد جهش اصلاحی شد و تا 95/ 100 واحد بالا آمد تا طلا توانی برای رشد نداشته باشد. با این همه، قدرت فنی فلز زرد محفوظ ماند. طلا حتی روز جمعه هم شاهد سودگیری بود و این موضوع با توجه به نزدیک شدن قیمت‌ها به میانه کانال 1200 دلار عجیب نبود. با ثبت قیمت 1235 دلار برای اونس، رشدی 2 دلاری در طول 5روز کاری برای اونس ثبت شد؛ در‌حالی‌که نوسان‌ها دامنه‌ای بسیار فراتر داشت.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۹:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد