رشد چشمگیر شاخص بورس تا پایان سال

رشد چشمگیر شاخص بورس تا پایان سال
بورس تهران پس از هفته‌ها معاملات بی‌رونق و کم‌رخوت، دیروز با افزایش تقاضای خرید روبه‌رو شد.

بازار سهام در این روز توانست با ارزش معاملات ۳۲۸میلیارد تومانی و با رشد ۴۰۹واحدی، جایگاه شاخص کل در کانال ۷۷هزار واحدی را تعمیق کند. با توجه به حجم زیاد خرید در روز گذشته، بعید به نظر می‌رسد که این مقدار حجم در معاملات امروز بازار کاهش یابد.

با ادامه روند کنونی دادوستدهای بازار و افزایش حجم معاملات، پیش‌بینی رشد شاخص کل تا سقف سال جاری دور از انتظار نخواهد بود، چرا که بازار سهام در وهله کنونی با سه مولفه کاهش ریسک‌های غیرسیستماتیک، بودجه‌های خوش‌بینانه سال 96 و نقدینگی خارج از معاملات (پول‌های پارک شده در بورس که آرام‌آرام به معاملات ورود می‌کند)، ارزیابی می‌شود و با محوریت همین سه مولفه نیز می‌توان رشد چشمگیر شاخص تا پایان سال جاری را محتمل دانست. با این حال تنها تهدیدی که قادر خواهد بود اثرگذاری این سه مولفه را کاهش دهد، بازگشایی نمادهای بانکی و ریزش شاخص است زیرا با ارائه صورت‌های مالی بانک صادرات گمانه‌زنی برای بازگشایی نماد این بانک افزایش یافته و با توجه به شرایط کنونی بازار، رفتار سهامداران در زمان بازگشایی این نمادها چندان واضح نیست لذا این بازگشایی، احتمال افزایش شاخص طی روزهای آینده را تحت‌الشعاع قرار داده است.
از مدت‌ها قبل انتظار می‌رفت با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی، شاخص کل بازار با تغییرات مثبتی روبه‌رو شود. از این رو در پیش‌بینی‌هایی که شرکت‌ها برای سال 96 منتشر کرده‌اند، چشم‌اندازهای مثبتی در بسیاری از گروه‌ها مانند معدنی‌ها، سیمانی، غذایی، فلزات اساسی و برخی خودرویی‌ها ترسیم شده که این موضوع می‌تواند دلیل قانع‌‌کننده‌یی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها باشد. بهبود صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی نه تنها خوش‌بینی سهامداران به بورس را افزایش می‌دهد بلکه موجب می‌شود سرمایه‌گذاران نیز تصمیمات منطقی‌تری نسبت به آینده اتخاذ کنند. از سوی دیگر افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ دلار موجبات تعدیل مثبت این گروه‌ها را فراهم کرده است که با توجه به چشم‌انداز مثبت فلزات در آینده، تعدیل‌های مثبت دور از انتظار نخواهد بود. در گروه خودرویی نیز بیشتر شرکت‌ها، صور‌ت‌های مالی امیدوارکننده‌یی را از سال آینده منتشر کرده‌اند. با این حال تجربه سال‌های پیشین در این گروه نشان داده که شرکت‌های این گروه همواره پیش‌بینی‌های مثبتی اعلام کرده‌اند اما در عمل اتفاق دیگری روی‌ داده است. بررسی‌ها از صورت‌های مالی گروه فلزات اساسی همچنین حاکی از آن است که در گروه فلزات اساسی، بودجه منتشر شده شرکت‌ها عموما مثبت بوده اما می‌توان ادعا کرد که این بودجه، محافظه‌کارانه در نظر گرفته شده است و امکان تعدیل‌های مثبت طی دوره‌های مالی در این صورت‌ها بعید به نظر نمی‌رسد.
پس از صعود شاخص کل بازار به کانال 80هزار واحدی، وخیم‌تر شدن مشکلات بازار و برخی عوامل دیگر موجب شد تا سهامداران به وی‍ژه سهامداران حقیقی نسبت به آینده بازار امیدواری زیادی نداشته باشند و از آن پس شروع سود سهام‌های خود را شناسایی کرده و اقدام به فروش سهام خود کردند. افزایش فروش سهام در دوره‌های اخیر موجب شد تا ضمن نزول نقدینگی دادوستدهای بازار به رقم‌های ناچیز، معامله‌گران از انجام معاملات جدید خودداری کنند و حجم دادوستدهای خود را تا حد امکان کم کنند. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند که نقدینگی بازار در این مدت کاهش نیافته بلکه به اصطلاح فعالان بازار سرمایه، پارک شده و کمتر در معاملات بازار جریان دارد. جرقه اصلی برای به جریان افتادن این نقدینگی، افزایش امید و ایجاد انگیزه‌ خرید سهام بود که انتظار می‌رود با ورود گسترده حقوقی‌ها در معاملات دیروز، زمینه‌های ورود حقیقی‌ها نیز به بازار فراهم شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود حقیقی‌ها با دریافت سیگنال‌های مثبت کنونی از بهبود روند بازار، به تدریج با مشارکت گسترده‌تری نسبت به دوره‌های قبل به رشد شاخص بازار کمک کنند.
پس از پایان انتخاب ریاست‌جمهوری امریکا و معلوم شدن کاندیدای پیروز، سهامداران بورس از آینده برجام نگران شدند. اظهارات تند ریاست‌جمهوری امریکا در دوره‌های پیش از انتخابات موجب شد تا سرمایه‌گذاران برای شروع سرمایه‌گذاری‌های خود با احتیاط بیشتری اقدام کنند اما این موضوع در دوره‌های اخیر و با حمایت کشورهای اروپایی از این توافق، توانست ریسک تحمیلی نقض برجام بر بازار سهام را به تدریج کاهش دهد به‌طوری‌که با مشخص شدن پایبندی سران امریکا به توافق هسته‌یی، نگرانی‌های موجود در این خصوص به کلی رنگ باخت. از سوی دیگر سفر ریاست‌جمهوری ایران به کشورهای منطقه، بخش زیادی از تنش‌های سیاسی که موجب تحمیل ریسک‌های غیرسیستماتیکی که بر بازار شده بود را کاهش داد. با این حال مراودات بین‌المللی اقتصادی و سیاسی ایران با سایر کشورها هنوز ابهامات زیادی دارد که باید تا چند ماه آینده منتظر روشن شدن ابعاد واقعی آن بود.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز (شنبه 30 بهمن‌ماه 95) با افزایش 409واحدی به رقم 77هزار و 599 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 71واحدی به عدد 15هزار و 651واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 440واحدی به رقم 85هزار و 109واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 279 واحدی به عدد 55هزار و 235 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 936واحدی به رقم 164هزار و 288واحد دست یافت.
براساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت ارتباط سیار ایران با 57 واحد پالایش نفت بندرعباس با 46واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 42واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت بانک ملت با 21واحد، سرمایه‌گذاری قدیر با 15واحد و کالسیمین با 8واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 328 میلیارد تومان بالغ شد که در بازار نقدی این بورس این رقم به 183میلیارد تومان نرسید. بر این اساس دیروز 975میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 66هزار و 243 نوبت داد و ستد شد.
طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع ریخته‌گری ایران، بیمه دی، صنایع سیمان غرب، فولاد هرمزگان جنوب، گروه صنعتی پاکشو، آهنگری تراکتورسازی، سیمان سفید نیریز، نفت پاسارگاد، توکا ریل، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، شیر پاستوریزه پگاه فارس، صنعتی جام‌دارو، سیمان شاهرود، فولاد مبارکه اصفهان، دارو‌سازی امین، لابراتوارهای سینادارو، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، شهد ایران، کارخانجات قند قزوین، حق تقدم خرید سهام لابراتوارهای سینادارو، بازرسی فنی و کنترل‌خوردگی تکین‌کو، سیمان بجنورد، معادن بافق، سایپا دیزل، صنایع کاغذسازی کاوه، بانک سینا، لوله و ماشین‌سازی ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های دارویی البرز بالک، صکوک اجاره‌یی صبصیر و صکاشی، موتورسازان تراکتورسازی ایران، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، بیسکویت گرجی و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان بازگشایی شدند. دیروز بازار سهام همزمان با انتشار گزارش‌های عملکردی خودروسازان و همچنین افزایش خوش‌بینی‌ به دورنمای بودجه برآوردی این شرکت‌ها در سال مالی آینده شاهد اقبال خریداران سهام به گروه خودرویی‌ها بود.
شاخص کل فرابورس ایران در ساعات آغازین معاملات دیروز تا 5 واحد رشد را تجربه کرد و در جریان فراز و فرودها درنهایت با 3 واحد رشد در ارتفاع 852 واحدی ایستاد؛ در حالی که تحت تاثیر مثبت از جانب نمادهای «هرمز» و «شاوان» قرار گرفت. در جریان معاملات آخرین روز بهمن‌ماه و نخستین روز معاملاتی این هفته، درمجموع بیش از 144 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 100 میلیارد تومان در بازارهای 6‌گانه فرابورس ایران دست‌به‌دست شد. در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه، سهامداران شاهد نقل و انتقال بیش از 82 میلیون سهمی به ارزش نزدیک به 24 میلیارد تومان بودند. در این میان نماد «اتکای» متعلق به بیمه اتکایی ایرانیان با معامله نزدیک به 11 میلیون ورقه به بیشترین حجم معاملاتی دست یافت و نماد «غگلپا» متعلق به شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان با خریدوفروش نزدیک به 2 میلیون ورقه به ارزش حدود 2.6 میلیارد تومان، بالاترین ارزش معاملاتی را از آن خود کرد.
نماد «دبالک» که دیروز بازگشایی شد نیز بیشترین افزایش قیمت و نماد «افرا» از گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با 4.9 درصد، در صدر جدول بیشترین کاهش قیمت قرار گرفت. دیروز درحالی نمادهای «دبالک»، «صبصیر» و «صکاشی» بازگشایی شدند که در مقابل نمادهای «شپاس»، «توریل»، «حسینا»، «غفارس»، «ودی» و «هرمز» متوقف شدند.  در ادامه نگاهی به تابلو اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که اوراق تسهیلات مسکن آبان‌ماه 95 در روز 30 بهمن به بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در این تابلو دست یافته‌اند و در مجموع 56 هزار و 487 ورقه به ارزش نزدیک به 4.4 میلیارد تومان حاصل دادوستدهای صورت‌گرفته در این تابلو بود. همچنین تسه دی‌ماه 95 با 78.4 هزار تومان با بیشترین قیمت در این بازار دادوستد شد. کمترین قیمت در میان این اوراق نیز به تسه شهریور 93  با 75.3 هزار تومان اختصاص یافت. در همین حال بازار اوراق با درآمد ثابت، معاملات دیروز خود را با نقل‌ و انتقال بیش از 474 هزار ورقه به ارزش حدود 43.6 میلیارد تومان به پایان رساند.
روز گذشته 10 کیلوگرم شمش طلای زر معدن اختران در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه شد. بر اساس این گزارش 78 هزار و 650 تن انواع قیر، یک هزار و 500 تن گوگرد، 6 هزار تن وکیوم باتوم، یک هزار و 710 تن مواد پلیمری، 10 هزار تن سودکاستیک و یک هزار و 18 تن آمونیاک در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه می‌شود. علاوه بر این 11 هزار و 50 تن قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 21 هزار تن گندم خوراکی، 2 هزار تن گندم دوروم، 4 هزار تن شکر سفید و 200 تن روغن بود. علاوه بر این، 6 هزار و 51 تن ذرت دانه‌یی و 6 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و یک هزار و 228 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت گواهی سپرده کالایی عرضه شد.

منبع خبر: 
  ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۶:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد