رشد دسته‌جمعی قیمت‌های پایه

رشد دسته‌جمعی قیمت‌های پایه
روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در بورس کالای ایران، در شرایطی اعلام شد که قیمت اکثر گریدهای محصولات پلیمری پا در مسیری صعودی گذاشتند و جهت‌گیری مثبتی را تجربه کردند.

با توجه به اینکه بهای ارز و قیمت پایه محصولات پلیمری دو عامل تاثیرگذار و دو اهرم اصلی در تعیین قیمت‌های پایه محصولات پلیمری هستند و با توجه به اینکه دیروز دلار با بهایی کمتر از 3 هزار و 800 تومان در بازارها معامله شد و نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت، می‌توان تاثیر این عامل را در تعیین قیمت‌های این هفته ناچیز دانست. بررسی‌ها نشان می‌دهد با بررسی قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری و با توجه به قیمت‌های جنوب شرقی آسیا، بهای اتیلن در این بازارها با 40 دلار افزایش روبه‌رو شده و با بهای هزار و 75‌دلار به ازای هر تن معامله شده است. این در حالی است که این محصول در روزهای پایانی سال 2016 دارای روندی تقریبا با ثبات بود؛ ولی در روز 30 دسامبر 2016 با 15 دلار کاهش به کار خود پایان داد؛ اما در هفته اول فوریه 2017 باز روندی صعودی را در پیش گرفت. با توجه به این افزایش انتظار می‌رفت قیمت پایه پلی‌اتیلن‌ها افزایش یابد که با توجه به افزایش هزینه تولید این گروه کالایی شاهد رشد کژدار و مریز قیمت پایه پلی‌اتیلن‌ها در تعیین قیمت‌های پایه بودیم.

با توجه به جدول قیمتی منتشرشده از سوی شرکت ملیپتروشیمی، می‌بینیم این انتظار محقق شد و همه گرید‌ها به جز پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی (PET641-645) روند قیمتی افزایشی را تجربه کردند. بالاترین افزایش مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن (EX3/ PE80) و پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن و لوله (EX3/ PE100) بوده که پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن (EX3/ PE80) با افزایشی 5/ 4 درصدی با قیمت پایه 4 هزار و 177 تومان برای هر تن اعلام شد و پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن لوله (EX3/ PE100) با افزایش 6/ 4 درصدی با قیمت پایه 4 هزار و 271 تومان اعلام شد. علت افزایش این دو گرید نسبت به بقیه این است که فرآیند تولیدشان سخت‌تر بوده و این عامل سبب می‌شود تاثیر قیمتی اتیلن روی این کالا از کالایی همچون سبک فیلم کمتر باشد و به‌دلیل همین ویژگی نوسانات قیمتی درخصوص این دو کالا بیشتر به تقاضا حساسیت داشته باشد.

استایرن‌ها طی هفته‌های گذشته اغلب کاهش قیمت و برخی افزایش محدودی را تجربه کردند. قیمت کالای پلی استایرن معمولی در هفته سوم فوریه ثابت بود و پلی استایرن مقاوم با 25 دلار افزایش مواجه شد و به ترتیب با 1546 و 1640 دلار به ازای هر تن معامله شدند.بنابراین افزایش قیمت این کالاها در روز گذشته به ذات منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به بررسی جدول قیمتی دیروز شاهد آنیم که رشد بالای 11 درصد به پلی استایرن‌های انبساطی رسیده و این امر نشانگر بالا بودن تقاضا برای این محصول است. هرچند که سایر پلی استایرن‌ها هم افزایش را تجربه کردند و رشد عمومی در بازار این کالاها نشان‌دهنده‌ افزایش قیمت مواد اولیه است؛ ولی اوج رشد قیمت‌ها نشان‌دهنده رشد تقاضا در بازارهایی همچون کالاهای یک بار مصرف است.

با توجه به قیمت‌های جنوب شرق آسیا، در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای PVC با 25دلار افزایش نسبت به هفته پیش از آن روبه‌رو بود، به این ترتیب این کالا با قیمت هزارو 10 دلار به ازای هر تن و به‌صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان معامله شد. تقاضا در کشور هند با افزایش مواجه شده و خریدهای بیشتری در حال انجام است. در این بین قیمت‌ها به بالاترین سطح از سال 2014 تا الان رسیده است. از طرفی تولیدکنندگان بزرگ این محصول همچون فورموسای تایوان قیمت محموله‌های تحویل ماه مارس را با 30 تا 40 دلار افزایش اعلام کردند.رشد 4 درصدی PVC‌ها نشانگر بازگشت خریداران به بازار این کالاهاست. با گرم شدن هوا و رشد تقاضای این گروه کالایی و استفاده این محصولات در صنایعی همچون صنعت ساختمان افزایش قیمت برای این کالا منطقی است و چشم‌اندازی با افزایش تقاضا دور از ذهن نیست.

در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن نساجی در بازارهای جنوب آسیا با افزایش 50 دلاری نسبت به هفته پیش از آن مواجه بود و با قیمت هزار و 140 دلار به ازای هر تن معامله شد. لازم به ذکر است که این کالا در هفته گذشته نیز با افزایشی 10 دلاری مواجه بوده است. البته پیش تر این موضوع پیش‌بینی شده بود که با توجه به افزایش 25 دلاری خوراک این محصول انتظار می‌رود قیمت این محصول در بازار‌های جهانی باز هم با افزایش مواجه شود. این در حالی است که با توجه به جدول قیمتی دیروز مشاهده می‌شود که گرید‌های مختلف این کالا تقریبا روی خطی با ثبات حرکت کردند.به این ترتیب می‌توان گفت قیمت‌های جهانی اکثر گریدهای محصولات پلیمری رشد را تجربه کردند که این افزایش متاثر از بالا رفتن بهای نفت بوده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد