پیش‌بینی بازار پتروشیمی در اسفند‌ماه

پیش‌بینی بازار پتروشیمی در اسفند‌ماه
آخرین ماه سال جاری در شرایطی سپری می‌شود که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهان و تاثیر آن بر بازارهای کالایی، افزایش قیمت‌های جهانی برای اکثر کالاها رقم خورده است و محصولات پتروشیمی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

در این بین چهار عامل در روزهای پایانی سال می‌توانند بربازار محصولات پتروشیمی اثر بگذارند که از آن جمله باید به رفتار دلار، پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در سال جدید، رشد قیمت‌های جهانی و در نهایت محدودیت‌های حمل‌ونقل‌ و انبارداری محصولات مذکور اشاره کرد.

رفتار دو‌گانه دلار و اثرگذاری مبهم: با توجه به اینکه آخرین ماه سال 95 را می‌گذرانیم انتظار می‌رود در این ماه بهای دلار رفتاری دو‌سویه را در پیش بگیرد و عملکرد متفاوتی را از خود نشان دهد. جهت‌گیری منفی و نزولی از آن جهت که در آخرین ماه سال تامین ریال برای عیدی کارمندان و کارگران و.... در دستور کار قرار می‌گیرد و این امر سبب شود در روزهای باقی‌مانده سال تحت‌تاثیر عرضه دلار توسط بانک مرکزی، بهای این شاخص کاهش یابد و به این ترتیب با توجه به اینکه نرخ ارز یکی از متغیر‌های فرمول تعیین نرخ پایه محصولات پتروشیمی است، بهای محصولات پتروشیمی نیز از پتانسیل کاهش قیمت به‌صورت کوتاه‌مدت برخوردار است که در این صورت در کنار سایر مولفه‌های اثرگذار بر میزان تقاضا که در ادامه بررسی خواهند شد، انتظار می‌رود تقاضا افزایش یابد. نگاه دیگر به قیمت دلار هم حاکی از بالارفتن بهای آن تحت‌تاثیر تقاضای جدید ناشی از افزایش مسافرت‌های خارجی است که این مساله سبب می‌شود بهای این شاخص بالا رفته و در پی آن قیمت پایه محصولات پتروشیمی هم افزایش یابد. به این ترتیب باید گفت وضعیت فعلی بازار ارز با توجه به شرایط پیش‌رو چندان قابل پیش‌بینی نباشد اما نگاهی به روند سال‌های قبل نشان می‌دهد احتمال رشد مقطعی و محدود بهای ارز بیش از کاهش آن است.

پیش‌بینی افزایش قیمت محصولات پتروشیمی برای سال جدید: انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شرایط متفاوتی را برای آینده اقتصادی و سیاسی کشور رقم می‌زند و این امر در شرایطی است که رهبری آمریکا به دست دونالد ترامپ، فردی که ایدئولوژی مشخصی برای رهبری و راهبرد ایالات متحده آمریکا نداشته و هر دم جهت‌گیری متفاوتی را دنبال می‌کند، افتاده است و این موضوع بالطبع بر آینده اقتصادی کشورهای دیگر به‌خصوص شرکای کشورمان تاثیر می‌گذارد. با این حال در نقطه مقابل پیش‌بینی رشد اقتصادی کشور رقم 7 درصد نیز به‌عنوان یک موتور محرک برای بازارهای مختلف محسوب می‌شود که می‌تواند به رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی در سال جدید منجر شود. این مساله باعث می‌شود بتوان انتظار افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را داشت. حتی می‌توان انتظار داشت تولید‌کنندگان به فکر انبار کردن محصولات اولیه مورد‌نیاز خود بیفتند و در این صورت انتظار تقاضای بالا را برای محصولات پتروشیمی در هفته‌های باقیمانده تا پایان سال داریم.

همزمانی روند رو به رشد قیمت‌های جهانی: در حالی که آمریکا و چین قصد دارند طی سال ۲۰۱۷ میلادی با افزایش هزینه‌های مالی، رشد اقتصادی خود را تقویت کنند، این سیاست‌ها احتمالا در نهایت موجب افزایش قیمت جهانی کالاهای مختلف خواهد شد. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت فلزات اصلی و اساسی مثل مس و آلومینیوم احتمالا تحت‌تاثیر اجرای سیاست‌های دونالد ترامپ با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. قیمت فلزات در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰ درصد رشد داشته و شاخص بورس فلزات لندن برای نخستین‌بار در ۴ سال گذشته با افزایش روبه‌رو‌ شده است. موسسه مالی سیتی‌گروپ پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت، مس، آلومینیوم، سنگ‌آهن، روی و... در سال ۲۰۱۷ با افزایش روبه‌رو‌ خواهد شد، به علاوه تحولات اقتصادی چین و سیاست‌های ترامپ می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت کالاهای مختلف داشته باشد.

در حالی که قیمت فلزات اصلی و اساسی در سال ۲۰۱۷ با افزایش روبه‌رو خواهد شد، تحلیلگران بر این باورند که قیمت جهانی نفت تغییر محدودی خواهد داشت چرا‌که نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت تولید شیل نفت در آمریکا وجود دارد.به‌نظر می‌رسد قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال سال آینده حدود 60 دلار تثبیت شود. افزایش تولید نفت شیل در آمریکا می‌تواند فشار زیادی بر قیمت جهانی نفت خام وارد کند. این موضوع باعث می‌شود قیمت محصولات پتروشیمی که در شرایط فعلی با افزایش روبه‌رو شده و در مقایسه با سال گذشته روند رو‌به رشدی را تجربه کرده، از این به بعد با احتیاط بیشتری با رشد روبه‌رو شود. موسسه گلدمن‌ساکس نیز پیش‌بینی کرد تولید نفت شیل آمریکا در سه ماه نخست ۲۰۱۷ با افزایش روبه‌رو خواهد شد. به‌رغم تصمیم اوپک برای کاهش تولید، قیمت نفت هنوز نسبت به رکوردهای سال‌های گذشته فاصله زیادی دارد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، قیمت طلا در سال جدید میلادی مسیر سخت و دشواری خواهد داشت. ادامه روند صعودی ارزش دلار آمریکا می‌تواند چالش بزرگی را برای طلا ایجاد کند. از طرف دیگر تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو تا ژوئن بیش از ۷۴ درصد خواهد بود. با توجه به این پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود بهای محصولات پتروشیمی هم‌جهت با دیگر کالاها روندی صعودی اما مناسب با بهای نفت را در‌پیش بگیرد، با این حال تا پایان سال‌جاری احتمالا تنها یک‌بار دیگر قیمت‌های پتروشیمی اعلام خواهد شد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد قیمت این محصولات در آخرین مرحله اعلام قیمت‌ها باز‌هم ادامه یابد.

کاهش حمل‌ونقل‌ بار از نیمه دوم اسفند ماه: با توجه به این موضوع که کنترل ترافیک از نیمه دوم اسفند ماه در دستور کار سازمان حمل‌ونقل‌ کشور قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود حمل‌ونقل‌ محصولات از طریق کامیون‌ها و ماشین‌های باری از نیمه دوم اسفند با کاهش روبه‌رو شود و این روند تا نیمه فروردین ادامه خواهد داشت. بر این اساس باید گفت این موضوع می‌تواند روی رشد شدید قیمت‌ها اثر معکوس بگذارد و تقاضا را به نیمه دوم فروردین یا روزهای باقیمانده از نیمه اول اسفند منتقل کند. با توجه به اینکه در یک هفته‌ای که از اسفند می‌گذرد شاهد رشد شدیدی در تقاضا نیستیم احتمالا تقاضا در فروردین‌ماه با رشدی مناسب روبه‌رو خواهد شد. از طرفی میزان خریدهای انباری نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کند. کارشناسان معتقدند در انبارهای شهرهای بزرگ و نزدیک‌تر به مجتمع‌های پتروشیمی انتظار می‌رود خریدهای انباری برای سال آینده افزایش یابد که در نتیجه این امر قیمت‌ها از پتانسیل بالایی برای رشد تا پایان سال برخوردار خواهد بود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۹:۳۴ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد