بازار بورس چشم به راه نقدينگی

بازار بورس چشم به راه نقدينگی
بورس اوراق بهادار سومين هفته مهرماه را با افت شاخص پشت سر گذاشت تا معامله‌گران در انتظار براي پايان اصلاح قيمت‌ها چشم به راه نقدينگي جديد باشند.
بورس اوراق بهادار سومين هفته مهرماه را با افت شاخص پشت سر گذاشت تا معامله‌گران در انتظار براي پايان اصلاح قيمت‌ها چشم به راه نقدينگي جديد باشند.
در هفته گذشته تمايل براي شناسايي سود ناشي از رشد قيمت‌ها، بروز برخي از ابهامات از جمله ابهام در قيمت ارزهاي خارجي و در نهايت نبود گروهي پيش‌رو در بازار ناشي از نبود گزارش‌هاي فوق‌العاده شش ماهه موجب گرايش بازار به سوي کاهش قيمت‌ها و استراحت آن شد. در اين فضا شاخص در هفته گذشته 252واحد معادل 9/0 درصد كاهش را تجربه کرد، تا بازدهي 3/11 درصدي را در سال 91 به نمايش بگذارد.
آنچه که درحال حاضر به شدت از سوي معامله‌گران در حال رصد است، ارزش معاملات به عنوان نشانه‌اي از ورود نقدينگي جديد است که اين مساله در روز چهارشنبه با افت همراه شد و ارزش معاملات به 4/55 ميليارد تومان رسيد که نسبت به روزهاي قبل کاهش داشته است. در کل هفته نيز ارزش معاملات به 4/559 ميليارد تومان بالغ شد که در مجموع 1/21 درصد کاهش را نسبت به هفته ماقبل خود نشان مي‌داد. در صورتي که ارزش معاملات رو‌ند روبه افزايش در روزهاي آينده داشته باشد، مي‌توان به پايان دوره اصلاح قيمتي اميدوار بود.
نگاه بازار به تحولات سياسي
در همين حال بازار در مورد مسائل کلان با برخي از تحولات روبه‌رو است؛ در مسائل‌ سياسي خارجي اجلاس روز بيست و چهارم مهرماه (سه‌شنبه) اتحاديه اروپا از اهميت برخوردار است.
از سوي ديگر با نزديکي انتخابات آمريکا سرنوشت ساکن آتي کاخ سفيد نيز براي ارزيابي ريسک سياسي اقتصاد کشور از اهميت برخوردار است. در همين حال لاوروف وزير خارجه روسيه نيز هفته گذشته از تدارک دور جديدي از مذاکرات گروه 1+5 با تهران خبر داده بود.
در تحولات سياسي داخلي سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با مردم استان خراسان شمالي بيانگر سياست‌هاي نظام بوده است.
در همين حال مجلس شوراي اسلامي نيز هفته جاري برنامه پراهميتي دارد؛ در صورت نهايي شدن موضوع سوال از رييس‌جمهوري اين موضوع و شرايط آن نيز مي‌تواند بر مسائل سياسي سايه بيندازد.
در کنار مسائل سياسي در موضوعات اقتصادي، در مهم‌ترين مساله موضوع ارز و نرخ تبديل ريال به دلار قرار دارد. تا جايي كه پس از يک هفته نبود معاملات قابل اتکا، از روز چهارشنبه معاملات صرافي‌هاي تهران از سر گرفته شده که همين امر انتظار براي روشن شدن تکليف نرخ ارز در اقتصاد کشور را افزايش داده است. از ديدگاه کارشناسان راه‌اندازي اتاق مبادلات ارزي اگر چه تکليف نحوه اختصاص ارز به برخي از اولويت‌ها را از ابهام خارج ساخت، اما با وجود گذشت 15روز از فعاليت اين مرکز، ميزان تخصيص ارز اين اتاق به 700ميليون دلار بالغ شده است. اين امر در مقايسه با 62ميليارد دلار واردات رسمي سال گذشته کشور (معادل ماهانه 1/5 ميليارد دلار) و همچنين تزريق 27ميليارد دلار در شش ماهه نخست امسال (معادل ماهانه 5/4 ميليارد دلار) اندك است. در اين شرايط حتي اگر وعده وزير اقتصاد براي تزريق روزانه يکصد ميليون دلار نيز محقق شود، همچنان بخش عمده‌اي از تقاضا‌ها بدون پاسخ باقي خواهند ماند که حرکت اين تقاضا به سوي بازار ارز آزاد همچنان اين بازار را پر مشتري نگاه خواهد داشت. در همين شرايط به دليل تحريم بانکي، شبکه صرافان در حال حاضر تنها گزينه براي انتقال ارز به برخي از کشورها از جمله کشورهاي اروپايي به شمار مي‌رود؛ از اين رو توقف اجباري شبکه صرافي به نوعي تکميل پازل غربي‌ها براي تحريم کامل کشورمان ارزيابي شده و از اين رو محقق نشده است.
در همين حال در صحنه اقتصادي موضوع کاهش بودجه دولتي و تعديل بودجه سازمان‌ها و نهادها نيز از اهميت برخوردار است. خبرهاي اوليه از کاهش 10 تا 25درصدي بودجه برخي از دستگاه‌ها خبر داده است كه اين امر تحقق بودجه عمراني دولت در سال جاري را با مشکل مواجه مي‌سازد.
بنابر اين گزارش در حوزه بازارهاي جهاني، قيمت فلزات و مواد خام همچنان در سطح اميدوار کننده‌اي قرار دارد. در بازار جهاني فلزات معامله‌گران شاهد قيمت 8هزار و 212دلاري فلز مس بودند. در همين شرايط بهاي فلزات روي، سرب و آلومينيوم به ترتيب يک هزار و 950 دلار، 2هزار و 208دلار و يک هزار و 992دلار رقم خورده است. بهاي بيلت فولادي نيز 331 دلار در بورس فلزات لندن تعيين شده است. بهاي سنگ‌آهن نيز براي هماتيت 62درصد به صورت سي‌اف‌آر 98 تا 100دلار و سنگ‌آهن مگنتيت 88 تا 90دلار در هرتن رقم خورده است.
در ادامه دور جديد عرضه‌ها، معاون سازمان خصوصي‌سازي از آماده سازي پالايشگاه نفت لاوان و عرضه 5 درصد از سهام آن در هفته آينده خبر داد.
محمود افضلي در گفت‌وگو با ايسنا از عرضه پالايشگاه لاوان در فرابورس خبر داد و گفت: اقدامات آماده‌سازي پالايشگاه نفت لاوان در حال انجام است و 5 درصد از سهام اين شركت هفته آينده در فرابورس عرضه مي‌شود.
وي درباره وضعيت عرضه بلوكي ذوب آهن، فولاد خوزستان و سايپا و زمان عرضه مجدد آنها گفت: عرضه بلوكي ذوب آهن اصفهان متوقف نشده و توسط سازمان بورس در حال بررسي است، بنابراين اين شركت دوباره آگهي نمي‌شود. زيرا ممكن است ادامه پيدا كند. به همين دليل در خصوص عرضه بلوك 53 درصدي ذوب آهن بايد صبر كرد، ولي بلوك فولاد خوزستان و سايپا در هيات واگذاري مورد بررسي و تصميم‌گيري قرار مي‌گيرد.
از سوي ديگر در حالي سازمان خصوصي سازي برنامه عرضه‌هاي بلوکي جديد را اعلام کرد که مشخص نيست با بلاتکليفي موجود در زمينه آيين‌نامه عرضه‌هاي بلوکي اين عرضه‌ها انجام خواهد شد يا خير؟ در موج جديد عرضه‌ها 8/34 درصد از سهام ايران ترانسفو به دليل عدم ايفاي تعهدات خريداران قبلي اين شرکت، 17درصد از سهام پالايشگاه بندر عباس در قيمت حداقل 2هزار و 529ريال به وکالت از سوي بانک ملت و صندوق تامين اجتماعي، 17درصد از سهام پالايشگاه شيراز به شرطي که قيمت از 5هزار و 700ريال كمتر نباشد و به وکالت از سوي بانک‌هاي مسکن، صادرات ايران و ملي ايران و 41/34 درصد پتروشيمي تبريز به وکالت بانک‌هاي تجارت و رفاه کارگران و سازمان تامين اجتماعي و سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح و 17درصد از سهام شرکت حمل و نقل خليج فارس هم در نرخ يک هزار و 83ريال به روي تابلو خواهد رفت که تمامي اين بلوک‌ها از اهميت قابل ملاحظه‌اي برخوردار است. اگر چه نمي‌توان در مورد خريد بلوک ايران ترانسفو به دليل مشکلات عديده اين شرکت اميدوار بود، اما در مورد پتروشيمي تبريز و پالايشگاه بندرعباس احتمالا بازار با حضور خريدار يا خريداراني مواجه خواهد بود و پالايشگاه شيراز نيز احتمالا بار ديگر به پرتفوي هلدينگ نفت و گاز پارسيان اضافه خواهد شد.
بازار آخر هفته ضعيف بود
بازار روز چهارشنبه بازاري ضعيف بود که با افت برخي از نمادهاي عمده شاخص رو به کاهش گذاشت. روز چهارشنبه شاخص 186واحد افت کرد که 64واحد آن را افت نماد فولاد مبارکه صورت داد. مبارکه در شرايطي تن به افت داد که روز چهارشنبه نتايج معاملات محصولات مبارکه در بورس کالا و اعلام ابطال معاملات ورق قلع اندود اين شرکت که روز سه‌شنبه به دليل اوج گيري قيمت باطل شده بود، بر بازار تاثير منفي گذاشت. هر چند ورق قلع اندود با نرخ معامله 28هزار و 915ريال در هر کيلو روز چهارشنبه در آمار معاملات بورس کالا قرار گرفت، اما نگراني از نبود مجوز براي افزايش قيمت بيشتر محصولات فولادي موجب شد تا گروه فلزي با کاهش قيمت، شاخص را به پايين بکشند که در اين مسير علاوه بر تاثير 64واحدي مبارکه دو شرکت ملي مس و معادن وفلزات نيز مجموعا 46واحد ديگر شاخص را کاهش دادند.
افزون بر اين، روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد عرضه اندک سهام پالايشگاه تهران بودند كه اين عرضه محدود بار ديگر بحث‌هايي در مورد نحوه سهميه بندي عرضه‌هاي اوليه را فراهم آورده است. تخصيص مساوي سهام به شرکت‌هاي کارگزاري بدون توجه به رتبه و ميزان مشتريان خرد موجب بروز مشکل در ميان سرمايه گذاران خواهد شد. با توجه به اينکه در اين عرضه سهميه براي شرکت‌هاي کارگزاري 37هزار سهم و مشتريان آنلاين 100سهم تعيين شده بود، ميزان اندک آن موجب مي‌شود که اصولا تحليل در مورد ارزش يا عدم ارزش اين سهام بي‌معنا تلقي شود. در همين حال مالکيت 90درصدي سهام عدالت در اين شرکت انتظار براي خصوصي سازي اين شرکت را از ميان برده است و انتظار نمي‌رود اين شرکت در آينده به صورت خصوصي اداره شود؛ همين امر تفاوت جدي ميان اين شرکت و 4 شرکت واگذار شده قبلي به وجود مي‌آورد. روز پنج‌شنبه نيز شرکت تازه وارد فرابورس با حادثه‌اي مواجه شد. در اين رابطه رييس روابط عمومي پالايشگاه تهران بروز آتش‌سوزي در اين پالايشگاه را رد کرد.
وي همچنين تاکيد کرد: در اثر اين حادثه هيچگونه خسارت مالي به پالايشگاه تهران وارد نشده است.
همچنين در گروه تصفيه نفت، تعميرات اساسي واحدهاي آيزوماکس و هيدروژن شماره 2، آمين کانتکتور و گوگردسازي شرکت پالايش نفت اصفهان شروع شد.
در همين حال سهامداران پالايشگاه اصفهان همچنان با بلاتکليفي توقف نزديک به 5ماهه اين شرکت مشمول اصل 44را به نظاره نشسته‌اند.
سرنوشت سهام خودرويي چه مي‌شود؟
در گروه خودرويي پس از اقبال اوليه معامله‌گران به مساله افزايش قيمت خودرو، انتشار آمار کاهش شديد توليدات شرکت‌هاي خودرويي نگراني را به اين گروه بازگردانده و صف‌هاي فروش در اکثر نمادها شکل گرفته است. اما در حالي برخي از مسوولان وزارتخانه صنعت و معدن چندي پيش بازگشت روزهاي طلايي خودروسازان را به مشتريان خودروهاي داخلي وعده دادند که طبق جديدترين آمار وزارتخانه مذکور، در شهريورماه گذشته توليد خودرو با کاهش 66 درصدي مواجه بوده است.
آمار ارائه شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت بيانگر کاهش 66 درصدي توليد انواع خودرو در شهريور و کاهش 42 درصدي توليد اين محصول در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
اين وضعيت در حالي است که پيش از اين معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده بود که افت توليد خودرو از مهرماه متوقف خواهد شد، به‌گونه‌اي که توليد انواع محصولات خودرويي در مهر امسال برابر با مهرماه سال گذشته خواهد بود.
در صورت ادامه اين شرايط، افت توليد، حتي افزايش قيمت را خنثي خواهد کرد زيرا اگر شرکتي محصولي براي فروش نداشته باشد، قيمت تاثيري بر فروش شرکت نخواهد داشت.
در گروه معدني، معامله‌گران شاهد انتشار گزارش عملکرد 6ماهه باما بودند. در گزارش اين شرکت 72درصد رشد سود‌آوري گزارش شده است.
در گروه بانکي، بانک دي با برگزاري مجمع فوق‌العاده‌اي در 29 مهر از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدي 100 ميليارد تومان افزايش سرمايه مي‌دهد.
هدف از اين افزايش سرمايه هم بهبود ساختار مالي به منظور افزايش سطح ايمني بانک در برابر ريسک‌هاي موجود، افزايش سودآوري به واسطه افزايش تعداد شعب، افزايش حد اعتبارات کلان، افزايش حد اموال غيرمنقول، سرمايه‌گذاري بانک و همچنين حفظ و به دست آوردن سهم بيشتري از بازار پولي و بانکي کشور است.
با اين کارنامه عملکرد کل هفته با افت در بازدهي بازار به ميزان 9/0درصد همراه شد. شمار خريداران سهام نيز با کاهش 7/37درصدي به سطح 31هزار و 997 نفر بالغ شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد