مشکلی در بازاریابی و فروش نفت نیست

مشکلی در بازاریابی و فروش نفت نیست
وزیر نفت: هیچ مشکلی در بازاریابی و فروش نفت نداریم و تقاضا برای نفت بیشتر از مقداری است که برای صادرات داریم.

بیژن نامدار زنگنه پس از دیدار با وزیر انرژی آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: علاقمند هستیم به بازارهای جدید مثل آفریقای جنوبی وارد شویم.

وی با بیان اینکه در نشست با خانم تینا جومت پترسون در دو حوزه اصلی صحبت شد افزود: یکی از این حوزه ها فروش نفت و فرآورده های نفتی به آفریقای جنوبی بود که ابراز علاقه و اعلام آمادگی کردیم و قرار شد مذاکره کنیم که امیدوارم بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به اینکه سفر وزیر انرژی آفریقا بعنوان مقدمه سفر آقای روحانی به آفریقا انجام شد گفت: در حوزه دوم اعلام سرمایه گذاری آفریقای جنوبی بود که آنها اعلام آمادگی کردند و ما هم ابراز خوشحالی کردیم که قرار شد فردا مذاکرات بین بخش پتروشیمی و شرکت نفت آفریقای جنوبی انجام شود.

زنگنه گفت: آفریقای جنوبی برای تبدیل نفت به گاز و مایع به گاز و نفت گاز یک فناوری دارد که این موضوع را آنها مطرح کردند و ما هم علاقمندیم.

وزیر نفت افزود: این موضوع سالهاست که مطرح است اما بدلیل تفاوت در قیمت گاز نتوانستیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: من به این نکته تاکید کردم و قرار شد مذاکره کنیم و اگر بتوانیم دورنمایی به پیش داشته باشیم و سرمایه گزاری را آفریقایی ها می کنند.

وی افزود: ما اعلام کردیم ایرانیانی هم هستند که با آنها شریک شوند و این دو بخش اصلی گفتگوی ما بود که بعد آن دو کارگروه تشکیل شد که قرار مذاکره بشود.

وزیر نفت افزود: چیزی که زودتر می تواند به نتیجه برسد همان فروش نفت ایران است که آفریقای جنوبی تقاضا کرده است و چون آفریقای جنوبی تمام محصولاتش را وارد می کند بیش از صد هزار بشکه نیاز دارد.

زنگنه گفت: در صورتی که سرمایه گذاری بکنند گاز آنها تامین می شود با قیمتی که باید توافق بکنیم.

وی افزود: ما در شرایط کنونی برای طرحهای جدید در خارج از کشور قادر به سرمایه گذاری نیستیم چون ما کشوری سرمایه پذیر هستیم.

وزیر نفت گفت: برای اینکه بخشی از سهام پالایشگاههای موجود آفریقا را بخریم، برای تضمین صادرات درازمدت نفت، داریم بررسی می کنیم.

زنگنه افزود: البته اینکار را شرکت نفت و یا شرکت پالایش پخش انجام نمی دهد بلکه باید بخش خصوصی با پشتیبانی صندوق توسعه ملی این کار را انجام دهد.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۶:۵۱:۳۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد