اولین قرارداد نیروگاه‌سازی ایران و جمهوری چک

اولین قرارداد نیروگاه‌سازی ایران و جمهوری چک
ایران و چک قراردادی برای ساخت یک نیروگاه زباله‌سوز ۲۰ مگاواتی در قالب BOT امضا کردند؛ با ساخت این نیروگاه روزانه ۳۵۰ تن زباله به انرژی تبدیل خواهد شد.

به نقل از وزارت نیرو، هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو در نشست مشترک با «میلان شارپاتکا» رییس کمیسیون انرژی و تجارت پارلمان جمهوری چک به منظور ساخت یک نیروگاه برق زباله‌سوز به توافق رسیدند.

بر این اساس، قراردادی بین سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) و شرکت «پاک زیست» جمهوری چک با هدف ساخت یک نیروگاه زباله سوز ۲۰ مگاواتی در قالب قراردادهای BOT در گیلان منعقد شد.

این نیروگاه زباله سوز ۲۰ مگاواتی در قالب قراردادهای BOT احداث و بازپرداخت سرمایه نیز از طریق فروش تضمینی برق در ۱۴ سال آتی انجام خواهد شد ضمن آنکه پیش بینی می‌شود این نیروگاه روزانه ۳۵۰ تن زباله را تبدیل به انرژی کند.

هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به بازدید چند ماه پیش خود از نیروگاه زباله سوز پراگ، گفت: در بازدیدی که چند ماه پیش از نیروگاه زباله سوز پراگ داشتم، متوجه شدم که جمهوری چک در ساخت نیروگاه‌های زباله سوز بسیار توانمند است و از آخرین تکنولوژی روز اروپا استفاده می‌کند.

وی افزود: چک از تجربیات خوبی در ساخت نیروگاه‌های زباله سوز برخوردار است و ما از حضور شرکت‌های چک برای ساخت این نوع نیروگاه‌ها در کشور استقبال می‌کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ایران شرایط خوبی برای حضور شرکت‌هایی که در زمینه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌خواهند فعالیت کنند فراهم است، تصریح کرد: از جمله اینکه از قوانین پشتیبانی خوبی در این زمینه برخوردار است و این امکان وجود دارد که بلافاصله برق تولیدی این نیروگاه‌ها وارد مدار شده و برق آن‌ها از شرکت‌ها به صورت تضمینی خریداری شود.

فلاحتیان با یادآوری اینکه ایران برنامه ریزی کرده که تا ۵ سال آینده حدود ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را وارد مدار کند که درصدی از آن نیروگاه‌های زباله سوز خواهد بود، بیان کرد: محیط اقتصادی و فیزیکی ایران برای سرمایه گذاری خارجی کاملاً امن است و بازار گسترده ای در کشور برای فروش برق وجود دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ایران می‌تواند سکوی پرتاب بسیار خوبی برای ورود شرکت‌های چک در بازارهای منطقه باشد، افزود: اولویت برای ساخت نیروگاه‌های زباله سوز در ایران عمدتاً در شمال کشور است، چرا که در این منطقه امحا و دفن زباله‌ها کاری بسیار سخت و پیچیده است.

وی با اعلام اینکه درش رایط فعلی قوانین شفافی برای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد و قوانینی چون FIPA نیز می‌تواند ضامن خوبی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران باشد، تاکید کرد: ایران از سرمایه گذاری خارجی در صنایع برق و انرژی استقبال می‌کند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۴:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد