سال سوداوری خودروسازان می رسد

معاون مالی اقتصادی گروه سایپا : سال 96 سال افزایش سودآوری برای صنعت خودرو به ویژه گروه خودروسازی سایپا خواهد بود.
معاون مالی اقتصادی گروه سایپا : سال 96 سال افزایش سودآوری برای صنعت خودرو به ویژه گروه خودروسازی سایپا خواهد بود.

سیروس شجاعی برجویی معاون مالی اقتصادی گروه سایپا در گفتگو با سایپانیوز گفت: گروه خودروسازی سایپا بعنوان یک شرکت بورسی، همیشه منافع سهامداران خرد را لحاظ می کند.

وی با اشاره به اصلاح ساختار مالی، افزایش تولید و در نتیجه افزایش سود افزود: پیش بینی می کنیم سال 96 سال افزایش سودآوری برای صنعت خودرو علی الخصوص گروه سایپا باشد .

وی با بیان اینکه ملاحظات لازم در جهت تقویت بازار سهام و جلوگیری از انتقال منابع بازار سهام به اوراق لحاظ خواهد شد، در خصوص انتشار اوراق شرکت های بورسی گفت : این اوراق آسیب زا نیست و به بازار بورس کمک می کند.

شجاعی برجویی در باره افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو گفت: سعی شده افزایش سرمایه از طریق پوشش مطالبات این شرکت با شرکت سایپا صورت گیرد و منابع نقد در خدمت تولید قرار گیرد و در همین راستا انتشار اوراق جدید نیز آماده شده بود. اما با توجه به عدم موافقت بورس با افزایش سرمایه از محل پوشش مطالبات نسبت به خرید حق تقدم در قیمت 60 ریال اقدام شد.

معاون مالی اقتصادی گروه سایپا در خصوص حق تقدم سهام شرکت پارس خودرو، ضمن تاکید بر اینکه مدیریت ارشد گروه سایپا همیشه منافع ملی و منافع سهامداران را لحاظ می کند ، گفت : با توجه به اینکه سهام حق تقدم شرکت پارس خودرو به مبلغ 1ریال عرضه شده بود، ولیکن بنا به دستور اقای مهدی جمالی مدیر عامل گروه، به قیمت 60 ریال در جهت حمایت از سهامداران خرد و با توجه به ارزندگی سهام پارس خودرو خرید انجام شد که این موضوع حائز اهمیت است.

شجاعی برجویی در خصوص آخرین وضعیت انتقال سهام شرکت سایپا کاشان به سیتروئن اظهار داشت: دو پیش شرط لازم خروج سایپا کاشان از فرابورس و تبدیل شدن از سهامی عام به خاص انجام و قطعی شد و در مرحله ثبت و طی مراحل نهایی است.
کوئیک از درون ایران برخاست
شرکت خودروسازی سایپا دقیقاً در آخرین روزهای سال 1395 تصمیم گرفت تا از محصول خود «کوییک» پرده‌برداری کند، «کوییک» نام خاص است که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و روز دو شنبه رونمایی شد.

نام‌گذاری خودروها در صنعت خودرو از استاندارهای خاصی تبعیت می‌کند. این گونه نیست که هر خودروسازی با ارائه محصول جدید خود فی‌البداهه نامی را انتخاب کرده و خودروی خود را بدان نام بخوانند. قبل از هر چیز بهتر است مروری داشته باشیم بر روش و منش خودروسازان در انتخاب نام:
بررسی نام خودروهای شرکت‌های مطرح بین‌المللی، حاکی از آن است که نام‌گذاری به سه روش انجام می‌پذیرد:
روش واژه‌ای (Word method)
روش رقمی (Digit method)
روش ترکیبی (Hybrid method)
در روش واژه‌ای بسیاری از خودروسازان برای محصولات خود از اسامی خاص استفاده می‌کنند. واژه‌های استفاده شده در این روش، معمولاً از نظر معنی و مفهوم با ویژگی‌های خودرو تناسب دارد. مانند: نیسان قشقایی که بر گرفته از قومیت قشقایی ایران است یا هیوندای سانتافه که هم معنی خص دارد و هم برگفته از نام منطقه خاص است. (سانتافه: 1- مرکز ایالت نیومکزیکو کشور ایلات متحده امریکا 2- در زبان اسپانیایی به معنای ایمان مقدس است 3- نام دهستانی است در استان گرانادای کشور اسپانیا 4- نام یکی از 23 ایالت کشور آرژانتین است) یا خودروی پراید که در فرهنگ لغت به معنی «غرور، سربلندی، فخر و مایه مباهات» است و اصطلاح انگلیسی «Take pride» معادل اصطلاح «حس غرور داشتن» است.

روش رقمی شیوه دیگری برای برخی از خودروسازان برای نام‌گذاری محصولات خود است در این روش آنها تنها از اعداد و ارقام استفاده می‌کنند، مانند پژو 308، ب‌ام‌و 320، مزدا 929، رنو 21. در این سیستم، رقم انتخاب شده به یکی از ویژگی‌ها یا مشخصات فنی خودرو اشاره می‌کند. به عنوان مثال در سیستم ب‌ام‌و رقم نخست نشانگر کلاس ابعادی خودرو و دو رقم بعدی (ضربدر 100) بیانگر حجم موتور خودرو است. در سیستم نامگذاری پژو، نیز رقم نخست بیانگر اندازه اتاق، رقم میانی به صورت ثابت «صفر» و رقم سوم بیانگر نسل خودرو است. در این سیستم اشاره‌ای به اندازه موتور نمی‌شود.

در روش ترکیبی نام‌گذاری خودروها از حرف و رقم به صورت توام استفاده می‌شود، معمولاً از یک حرف برای شناسایی اندازه اتاق یا نسل خودرو و از یک یا چند رقم برای معرفی اندازه موتور یا اطلاعات دیگر خودرو استفاده می‌‌ شود. مثلاً در روش مرسدس بنز، حرف نخست نشان دهنده کلاس بدنه خودرو و سه حرف دیگر (ضربدر 10) بیانگر حجم موتور است؛ نظیر مرسدس بنز E350.

چرا «کوییک»؟
با این توضیحات روشن می‌شود که شرکت خودروسازی سایپا در انتخاب نام خودروی جدید خود؛ که تا پیش از این با اسم پروژه‌ای خود یعنی «212» شناخته می‌شد؛ از روش واژه‌ای استفاده کرده است و نام «کوییک» را که نامی خاص است برگزیده است, حال می‌خواهیم بدانیم این نام که با عبارت «کوئیک» نیز در برخی از مناطق دیده می‌شود چیست و بر چه چیزهایی اطلاق می‌شود:
نخست آنکه: کوییک طایفه‌ای از ایل‌های کرد ایران است که تقربیاً 150 خانوار است و در ژاورود مسکن دارند. جالب آنکه بدانیم منطقه‌ی ژاورود یکی از سه منطقه‌ی اورامانات است که درمیان شهرهای سنندج سروآباد وکامیاران قرار گر فته است.
دوم آنکه: روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است.
سوم آنکه: در استان کردستان و بخش موچش شهرستان کامیاران نیز روستایی وجود دارد که نامش «کوئیک»، است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد.

پنجم آنکه: نام روستای دیگری هم در شهر نقده «کوییک» است.

ششم آنکه: نام تپه‌ ای است مربوط به عصر مس قدیم که در شهرستان جوانرود، بخش روانسر، و در جوار روستای کوئیک واقع شده, این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ششم آنکه: در زبان انگلیسی « Quick» به معنای سریع, چابک و تند است.

هفتم آنکه: این واژه هم به لحاظ آوایی و هم لحاظ نوشتاری بسیار خوش ترکیب و خوش صداست

شرکت خودروسازی سایپا دقیقاً در آخرین روزهای سال 1395 تصمیم گرفت تا از محصول خود «کوییک» پرده‌برداری کند و آن را به عنوان هدیه ارزنده‌ای به هموطنان ایرانی ارائه نماید. این خودرو که حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است, کاملاً به همت مهندسان ایرانی, طراحی و تولید شده است.

انتخاب نام «کوییک» برای این خودرو, نشان از نگرش بلند سایپا و اهمیت این شرکت به سرزمینی است که «کوییک»‌های متعددی را در دامن خود نگه داشته و امروزه با معرفی این خودروی ایمن, چابک و راحت خود, راهی برای اعتلای نام ایران گشوده است.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۶:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه