نظام بانکی در شرایط ویژه است

نظام بانکی در شرایط ویژه است
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نظام بانکی در شرایط ویژه قرار دارد گفت: در سه ماهه سوم امسال ۱۴,۴ درصد رشد در بنگاه های صنعتی اتفاق افتاده است.

ولی الله سیف شب گذشته در مراسم دومین جشنواره تخصصی رسانه ای نقد صنعت بانکداری با بیان اینکه امروز نظام بانکی در تنگناهای ویژه قرار گرفته است گفت: اگر قرار باشد این مسائل بزرگنمایی شود، باید علت های آن نیز شناسایی شود. رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: خدمات نظام بانکی در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار بوده و حرکت های مثبتی که در چند سال فعالیت دولت تدبیر و امید صورت گرفته نشان می دهد که نظام بانکی نقش سازنده ای داشته است.

سیف افزود: دستاوردهای مهار نرخ تورم و رشد اقتصادی و پیشرفت هایی که در زمینه اقتصادی حاصل شده و آرامشی که در اقتصاد کشور وجود دارد، نمی تواند نقش نظام بانکی نادیده گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از دارایی های نظام بانکی منجمد است و ما تلاش می کنیم که این دارایی ها را به چرخه استفاده وارد کنیم و کارایی نظام بانکی را افزایش دهیم. اگر بتوانیم قدرت اعطای تسهیلات را در نظام بانکی افزایش دهیم تحرک نظام بانکی در اقتصاد مشاهده خواهد شد.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، در سال جاری یک حرکتی از سوی نظام بانکی انجام شد که می تواند بیشترین تاثیر را در اشتغال و رشد اقتصادی داشته باشد و آن هم حرکت به سمت حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است. به دلیل محدودیت های اعطای تسهیلات در نظام بانکی باید استفاده بهینه از منابع محدود صورت گیرد.

سیف افزود: آماری که به من رسیده نشان می دهد که آن هدفگذاری ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای اعطای تسهیلات به بنگاه ها محقق شده و ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی نظام بانکی تسهیلات پرداخت شده و ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد توانسته اند از این منابع استفاده کنند.

وی بیان داشت: این یک دستاورد بزرگ است و من نتیجه این اقدام را همزمان در رشد اقتصادی و بنگاه های صنعتی می بینم. در ۳ ماهه اول رشد بنگاه های اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱,۸ درصد بود و در ۳ ماهه دوم ۴.۴ درصد و در سه ماهه سوم ۱۴.۴ درصد رشد در بنگاه های اقتصادی اتفاق افتاد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته گزارش کامل رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال و ۹ ماهه را بزودی اعلام خواهیم کرد و مشخص می شود که جهت گیری های نظام بانکی چه آثار مثبتی داشته و اینها نقاط قوت بانک ها بوده ولی نقاط ضعفی نیز وجود دارد که رسیدگی به موقع امکان ترمیم را با هزینه های کم خواهد داشت.

سیف با اشاره به اینکه باید توجه کنیم اگر دیر به این مسائل توجه شود باید هزینه های گزافی پرداخت شود تاکید کرد: در حال حاضر شرایط مهیا است که جهت گیری شود تا با همکاری مجلس و نهادهای ذیربط نظام بانکی به سمت رشد برود. به ویژه در پسابرجام با توجه به شرایط مثبت شاهد این هستیم که به تدریج ارتباطات بانکی در حال گسترش است و دستاوردهای حاصل شده شرایط را در وضعیتی قرار داده که به هیچ وجه با قبل قابل مقایسه نیست.

وی اظهارداشت: ارتباطات کارگزاری و روابط بانکی ایجاد شده و بانک ها در حال حاضر آمادگی دارند که خدمات مربوط به ارتباطات تجاری و اقتصادی کشور را ارائه کنند. درست است چسبندگی هایی هم وجود دارد ولی این به آن معنا نیست که کانال های ارتباطی کافی نداریم و هر روز شاهد اقبال بیشتر بانک ها هستیم.

رییس کل بانک مرکزی بانک ها را محافظه کار دانست و افزود: اصولا بانک ها با دقت جلو می روند و ریسک کاملا تحلیل می شود. شناخت پدیده ها اتفاق می افتد. در ابتدا بانک ها محدود جلو می آمدند ولی در حال حاضر ارتباطات بیشتری در حال تنظیم است و نظام بانکی می تواند جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور به دست بیاورد و این موضوع به ویژه در نظام بانکی بین المللی در حال توسعه و تقویت است.

سیف اقتصاد ایران را بانک محور برشمرد و گفت: ما راهی نداریم که نظام بانکی را در شرایط مطلوب قرار دهیم که با توجه به نیاز اقتصاد کشور خدمات ارائه شود. چیزی که به نظر من می رسد این است که با نقادی مناسب و انتقادات منصفانه نظام بانکی به سمت اصلاح هدایت شود شاید پیش نیاز آن جهت گیری به سمت تعدیل توقعات باشد چون بانک ها همواره با توقعات مواجه هستند ولی اگر با دقت این مسائل تحلیل شود می بینیم که برخی به جا است و بانک ها باید در شرایطی باشند که آنها را برآورده کنند ولی برخی توقعات چیزی نیست که از نظام بانکی انتظار داشته باشیم و در اینجا انتقاد می تواند کمک کند و جهت های منطقی را برجسته کند و شرایطی ایجاد کند که بانک ها تمرکزشان را برای تامین آن توقعات درست به کار گیرند و از بیراهه رفتن مصون شوند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۸:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد