شايعات پيرامون بازار قراردادهای آتی سكه ادامه دارد

شايعات پيرامون بازار قراردادهای آتی سكه ادامه دارد
مبادلات بازار آتي ديروز هم مانند روزهاي قبل در شرايطي ادامه پيدا كرد كه شايعات پيرامون آينده اين بازار هر روز دامنه بيشتري به خود مي‌گيرد. براساس گفته فعالان، برداشت سازمان بورس و شركت بورس كالاي ايران اين است كه ممكن است مخالفت‌هايي با بازار آتي صورت گيرد و حتي ممكن است التهاب در بازار نقدي روند ادامه روال مبادلات در بازار آتي را به شكل فعلي با ترديد همراه سازد.
مبادلات بازار آتي ديروز هم مانند روزهاي قبل در شرايطي ادامه پيدا كرد كه شايعات پيرامون آينده اين بازار هر روز دامنه بيشتري به خود مي‌گيرد. براساس گفته فعالان، برداشت سازمان بورس و شركت بورس كالاي ايران اين است كه ممكن است مخالفت‌هايي با بازار آتي صورت گيرد و حتي ممكن است التهاب در بازار نقدي روند ادامه روال مبادلات در بازار آتي را به شكل فعلي با ترديد همراه سازد.
اين در حالي است كه از بيرون بازار نيز فرافكني‌هاي زيادي صورت مي‌گيرد؛ به طوري كه برخي نهادهاي دولتي بر اين باورند افزايش قيمت‌ها در بازار آتي عمدي است و حتي يكي از دلايل سفته بازي در بازار سكه نيز همين مبادلات بازار آتي است.
فعالان بازار آتي بر اين باورند تلاش مسوولان بورس بر اين است كه با استفاده از ابزارهاي موجود سعي كنند بازار را كنترل كنند و فشارها از بيرون را خنثي كنند. به نظر مي‌رسد در صورتي كه شايعات پيرامون اين بازار پايان نپذيرد و گمانه‌زني‌ها جدي‌تر شود آن وقت ممكن است مطالعات و برنامه‌ريزي‌هاي در نظر گرفته‌شده درباره قراردادهاي آتي ذرت و ميلگرد به فراموشي سپرده شود؛ در همين حال شنيده‌ها حاكي از اين است كه جلسات مسوولان پشت سر هم پيرامون اطلاعيه‌هاي جديد در بازار ادامه دارد و چه بسا كه تمامي مسوولان ذي‌ربط در پي اين هستند كه بازار را به طور كامل رصد كنند.
برخي تحليلگران معتقدند اگر تصميم‌گيرندگان در پي انتشار اطلاعيه‌هاي جديد همچون يك طرفه كردن معاملات و افزايش ميزان وجه تضمين (سپرده نگهداري شده) از بازار حمايت كنند مطمئنا ريسك‌هاي بازار تا حدودي پوشش داده خواهد شد و ديگر اتفاقات پيرامون بازار مانند روزهاي قبل تكرار نخواهد شد. اين در شرايطي است كه اگر تلاش‌ها در راستاي حمايت از بازار به صورت ثابت ادامه پيدا كند چه بسا ديگر تصميمات لحظه‌اي نخواهد بود و قراردادهاي آتي مي‌تواند به عنوان يكي از ابزارهاي معاملاتي در كاهش التهاب‌ها و ريسك‌هاي موجود در بازار نقدي مهم باشد. برخي مديران شركت‌هاي بورسي بر اين باورند اگرچه در بازارهاي جهاني نيز شرايط اضطراري اتفاق افتاده، اما نكته حايز اهميت اين است كه در آنجا تصميم‌سازان سعي مي‌كنند از بازار و روند معاملات به نحو ممكن حمايت كنند.
براساس گفته كارشناسان، بازار آتي تابع‌ و پشت سر بازار نقدي قرار مي‌گيرد و اين در حالي است كه حجم مبادلات و عمق بازار آتي به حدي نيست كه بخواهد روند مبادلات بازار نقدي را تحت تاثير قرار دهد، به همين دليل همچنان بازار نقدي (سبزه ميدان) تعيين كننده قيمت‌ها در بازار آتي خواهد بود.
سرمايه‌گذاران اميدوارند با از بين رفتن عوامل برون‌زاي سياسي كه در روند معاملات در شرايط كنوني با بيشترين بار رواني همراه است و از سويي ادامه تزريق نقدينگي دلار به بازار نقدي، بازار آتي از وضعيت فعلي و نگراني‌هاي ايجاد شده رفع شود.
با تمام اين تفاسير، ديروز همانند روز ماقبل براساس تازه ترين اطلاعيه قراردادهاي مشتقه و طبق ماده الحاقي دستورالعمل اجرايي معاملات قراردادهاي آتي از روز 24 مهرماه تا اطلاع ثانوي، اخذ موقعيت تعهدي خريد فزاينده براي فعالان صورت نخواهد گرفت. اين در حالي است كه در ديگر اطلاعيه منتشر شده بورس، فرآيند تحويل سكه مهرماه در روزهاي 26 و 27 مهرماه سال‌جاري انجام خواهد گرفت و بر اين اساس مشتريان فروشنده و خريدار داراي موقعيت تعهدي باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده براي تحويل خود اقدام كنند.
اما در مجموع در مبادلات ديروز روند قيمت‌ها با نوسان همراه بود؛ سكه سررسيد مهرماه با افزايش 81/2 درصدي در محدوده يك ميليون و 365 تا يك ميليون و 395 هزار تومان، سررسيد آبان‌ماه با كاهش 33/0 درصدي در مبادلات صبح و افزايش 66/2 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 466 هزار تومان تا يك ميليون و 510 هزار تومان، سررسيد آذرماه با كاهش 72/0 درصدي در مبادلات صبح و افزايش 63/1 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 523 هزار تومان تا يك ميليون و 559 هزار تومان، سررسيد دي‌ماه با كاهش 31/0 درصدي در مبادلات صبح و افزايش 81/1 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 596 هزار تومان و يك ميليون و 630 هزار تومان قرار گرفت. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۴۸:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد