برنامه‌ای برای توقف معاملات آتی سکه نداریم

برنامه‌ای برای توقف معاملات آتی سکه نداریم
رئیس اداره بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس گفت: برنامه‌ای برای توقف معاملات نداریم،کلیه محدودیت‌ها برای حفظ بازار و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران است، مقررات فعلی موقتی بوده و با ثبات شرایط کاهش می‌یابد.
محمود خواجه نصیر در خصوص اخباری که در بین فعالان بازار مبنی بر توقف مقطعی معاملات آتی سکه مطرح است،اظهار داشت: قطعاً برنامه‌ای برای توقف معاملات آتی سکه نداریم و مقررات و ضوابطی که اعمال می شود برای کنترل بازار است.
وی افزود: اعمال این محدودیت‌‌‌ها نه تنها نشان دهنده توقف نیست، بلکه مشخص می‌کند که به هر نحوی به دنبال حفظ بازار هستیم. در این شرایط توقف ساده ترین راهکار بود ولی این راهکاری نیست که مد نظر ما باشد.
رئیس اداره بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس خاطرنشان کرد: معتقدیم این بازار آتی با توجه به ابزار‌هایی که در اختیار دارد به بهبود وضعیت بازار سکه و طلا و کاهش نوسانات غیر عادی کمک می‌کند.
خواجه نصیر با بیان اینکه افزایش وجه تضمین و عدم امکان خرید فزاینده برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاران است، ‌تصریح کرد: اگر از افزایش موقعیت خرید فزاینده جلوگیری می‌کنیم تنها می خواهیم در این شرایط از تصمیمات هیجانی سرمایه گذاران برای ورود به این بازار کم کنیم. همچنین، سیستم مدیرت ریسک بورس کالا متناسب با شرایط تغییر می‌کند و طبیعتا با توجه به افزایش ریسک بازار این اقدامات انجام شده است.
رئیس اداره نظارت بر بورس‌ها در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه با این شرایط معاملات آتی دچار مشکل می شود،‌بیان کرد: با توجه به برنامه‌‌هایی که در حال انجام است،‌ تمام تلاش خود را برای حفظ این بازار می‌کنیم و این بازار  با این ساختار به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این مقررات نیز در همین راستا است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مقررات موقتی است و با تثبیت شرایط  حذف می‌شود، خاطر نشان کرد: عمده این مقررات برای شرایط اضطرار است و با توجه به عدم شفافیت، نوسانات غیر عادی و هیجانات بازار نقدی سعی می‌کتیم این مسائل را در بازار آتی مدیریت کنیم و اگر شرایط بازار برگردد این محدودیت ها نیز به مرود کم می‌شود.
خواجه نصیر تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند افزایش قیمت سکه دلیل این محدودیت‌ها است ولی درست نیست زیرا در بازار‌های این چنینی ملاک افزایش و کاهش قیمت نیست و به دنبال مدیرت ریسک و ایجاد فضای شفاف برای سرمایه گذاران هستیم. بر این اساس فازغ از افزایشی یا کاهشی بودن قیمت‌ها اگر فضای بازار ابهام آلود و شفافیت کم باشد این سیاست‌های مدیریتی اعمال می‌شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر فضا با ثبات‌تر و شفاف‌تر شود متعاقب آن به مرور محدودیت‌ها کاهش و حتی مشوق هایی هم برای ورود سرمایه‌گذاران می‌گذاریم.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۹:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد