پاییز طلایی بازار سهام

پاییز طلایی بازار سهام
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای فولادی پس از انتشار گزارش‌های 6 ماهه بود؛ گزارش‌هایي که با پیش‌بینی رشد قابل ملاحظه سود این شرکت‌ها همراه شد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای فولادی پس از انتشار گزارش‌های 6 ماهه بود؛ گزارش‌هایي که با پیش‌بینی رشد قابل ملاحظه سود این شرکت‌ها همراه شد.
روند انتشار گزارش‌های 6ماهه شرکت‌های بورسی از سوی سازمان بورس در عصر روز یکشنبه شتاب بیشتری به خود گرفت و معامله‌گران شاهد انتشار گزارش‌های مهمی به ویژه در نمادهای فولادی بودند. در این گروه دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان با انتشار گزارش‌های فوق‌العاده توجه سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کردند. مبارکه با پیش‌بینی رشد 90درصدی درآمد و فولاد خوزستان با رشد 5/54 درصدی سود، تصویری فوق‌العاده از خود به نمایش گذاشتند تا در بازگشایی مجدد نمادهای این شرکت‌ها نیز بازار استقبال مناسبی از آنها به عمل آورد. دیروز در بازگشایی نماد مبارکه این شرکت با جهش 17درصدی قیمت مواجه شد و فولاد خوزستان نیز 10درصد بالاتر از روز توقف، قیمت خورد تا با تاثیری
معادل 410واحد زمینه ساز رشد 460واحدی شاخص کل در بازار دیروز باشند. دیروز شاخص با ثبت 5/1 درصد بازدهی روزانه به سطح 30هزار و 671واحد دست یافت تا بازدهی معامله‌گران در 7ماهه نخست امسال به بیش از 18درصد برسد. دیروز همچنین ارزش معاملات به رقم 174میلیارد تومان رسید که 30درصد آن را معامله 103میلیون سهم امید تشکیل داد.
در این میان ادامه توقف نمادهای عمده که روز گذشته با توقف 13نماد ادامه یافت،
زمینه‌ساز انتظار معامله‌گران برای رشد بیشتر شاخص در روزهای آینده شده است. دیروز نمادهایي از جمله معادن و فلزات، پتروشیمی اراک، پالایشگاه تهران و گل‌گهر برای اعلام گزارش شش ماهه متوقف شدند که انتظار می‌رود هر سه تعدیل مثبت قابل ملاحظه‌ای را در داشته باشند. دیروز در گروه فولادی، فولاد خراسان که در اصلاحیه گزارش سه ماهه سود هر سهم سال جاری خود را از 440 ریال به 756 ریال افزایش داده بود، در 6 ماهه ضمن پوشش 63 درصدی و 483 ریالی این سود را به 766 ریال افزایش داده است. ذوب‌آهن اصفهان نیز گزارش 6 ماهه واقعی خود را منتشر کرده است. آخرین سود سال جاری شرکت 17 تومان بوده است و در نیمه نخست سال به 108 ریال دست يافته که پوشش نسبتا خوبی است؛ اين در حالي است كه ذوب در شش ماهه سال قبل زیان 45 ریالی شناسایی کرده بود.
شرکت در این دوره میلگرد خود را 1110 تومان در هر کیلو و تیرآهن را 1101 تومان فروخته است. دیروز عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در بازار ادامه داشت به گونه‌ای که حجم معاملات ذوب‌آهن اصفهان به بیش از 125میلیون سهم رسید. این عرضه‌های سنگین این احتمال را به وجود آورده که سازمان خصوصی‌سازی در حال کاهش سهام در اختیار خود به زیر 50درصد است؛ امری که شانس عرضه بلوک مدیریتی این شرکت در آینده را از میان بر‌می‌دارد.
در گروه پتروشیمی دیروز خبرهایي در مورد تعرفه‌گذاری دولتی برای صادرات محصولات پتروشیمی در بازار منتشر شد. بر همین اساس يك مدير بازرگاني داخلي شركت بازرگاني پتروشيمي با تشريح دلايل تعرفه‌گذاري براي برخي از محصولات پتروشيمي، اعلام كرد: دولت در آخرين تصميم صادرات برخي محصولات پتروشيمي و پليمري كه كشور با كمبود آنها روبه‌رو بوده را مشروط به تامين بازار داخل كرده است.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، جمشيد محمدي درباره تصميم دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر تعرفه‌گذاري براي برخي از محصولات پتروشيمي، گفت: هدف دولت از اين اقدام، اولويت‌گذاري براي عرضه محصولات پتروشيمي بوده است، به اين ترتيب كه اولويت با تامين نياز داخل باشد و مازاد توليدات، صادر شود.
به گفته وي، در اين رابطه آخرين تصميمي كه گرفته شده اين است كه عملا صادرات برخي محصولات كه كشور با كمبود آنها رو‌به‌رو است مشروط به تامين بازار داخل شود.
در همین حال همچنان بحث در مورد ورود هلدینگ خلیج فارس به بازار سرمایه ادامه دارد. دیروز در همین رابطه دکتر صالح‌آبادی گفت: مشکل واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس برطرف نشده است. ريیس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در گفت وگو با ایسنا توضیح داد: شورای رقابت در خصوص واگذاری دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین که در داخل هلدینگ خلیج فارس قرار دارد، بحث‌هایی مطرح کرده است که هنوز موضوع آن برطرف نشده است.
وی تاکید کرد: این موضوع باید بررسی شده و تصمیمات مناسبی در خصوص آن اتخاذ شود تا واگذاری این شرکت با مشکل مواجه نشود.
در همین رابطه دیروز علی‌نقی خاموشی نیز گفت: در واگذاري سهام هلدينگ پتروشيمي خليج فارس از ابتدا روندي نادرست در پيش گرفته شد و اين روند كماكان ادامه دارد.
رييس هيات مديره شركت سرمايه‌گذاري ايران در گفت‌وگو‌ با موج، اظهار داشت: متاسفانه روند خصوصي‌سازي در صنعت نفت آن‌طور كه بايد نتوانست اهداف اصل 44 قانون اساسي را محقق كند. در گروه غذایی، بیسکوئیت گرجی سود هر سهم خود را در گزارش شش ماهه با سرمایه 5 میلیارد تومانی 235 ریال اعلام کرده و در نیمه نخست سال نیز 61 ریال آن را پوشش داده است. EPS قبلی شرکت با سرمایه 3 میلیارد تومانی 501 ریال بوده است که اگر سود جدید را با سرمایه قبلی حساب کنیم 391 ریال به دست می‌آید. در واقع این شرکت سود خود را با کاهش 28 درصدی روبه‌رو‌ کرده است.
در گروه پتروشیمی، شرکت 16 میلیارد تومانی پتروشیمی آبادان در گزارش 6 ماهه منتهی به شهریور 91 برای هر سهم مبلغ 87 تومان سود خالص اعلام کرده که نسبت به دوره مشابه افزایش چشمگیر 496 درصدی داشته است.
«شپترو» که در دوره 6 ماهه مورد بررسی برای فروش صادراتی که 28 درصد از حجم کل فروش را در برمی‌گیرد، نرخ دلار را 17263 ریال در نظر گرفته، سود خود را از مبلغ 424 ریال در اولین پیش‌بینی به 1600 ریال در گزارش اخیر رسانده است. شركت علت تعدیل مثبت را افزایش نرخ فروش محصولات عمدتا پی‌وی‌سی و افزایش مقداری تولید
اعلام کرده است. روز گذشته، روز تلخی در تاریخ گروه خودرویی بورس به شمار می‌رفت؛ جایي که نمادهای عمده این گروه گزارش‌های نامناسبی را منتشر کردند که در اوج این گزارش‌ها زیان‌دهی سایپا قرار داشت. در همين حال مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در صورت نیاز باز هم به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را خواهد داد.
سعید مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که افزایش قیمت خودرو عمدتا به خاطر تغییر قیمت مواد اولیه و نوسان نرخ ارز بوده است، توضیح داد: سازمان حمایت در حال بررسی قیمت‌ها است و اگر نیازی باشد قیمت‌های جدید را برای اجرا به ما ابلاغ می‌کند، اما ما پیشنهادی ندادیم، بلکه سازمان حمایت به صورت مرتب آنالیز قیمت‌ها را انجام می‌دهد.
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که چه میزان از تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان داده شده است؟ گفت: برای گذاشتن سهام چند شرکت به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات نیز در حال مذاکره هستیم اما این‌که سهام کدام شرکت را به عنوان وثیقه می‌دهیم، هنوز مشخص نشده است. براساس گزارش منتشره سایپا در شش ماهه ابتدای سال 96 ریال زیان به ازای هر سهم اعلام کرده است تا دومین خودرویی نیز بعد از خپارس در نیمه سال زیانده شود.شرکت در شش ماهه سال قبل 18 تومان سود اعلام کرده بود
سود شرکت در آخرین پیش‌بینی 50 تومان بوده است که باید منتظر تعدیل منفی شرکت باشیم.
تولید شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل 55 درصد و فروش شرکت نیز 52 درصد کاهش داشته است. سایپا در نيم‌سال قبل 334,811 دستگاه خودرو تولید کرده بود که امسال 149,688 دستگاه تولید کرده است.
همچنین سال قبل 2547 میلیارد تومان فروش داشت که امسال به طور واقعی 1333میلیارد تومان فروش داشته است. در همین حال پارس خودرو نیز در نیمه نخست سال زیان 26 تومانی به ازای هر سهم شناسایی کرده است و حتما سود 5 تومانی سال جاری شرکت بازهم با تعدیل منفی روبرو خواهد شد.شرکت در سه ماهه نیز 56 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده بود.
تولید و فروش شرکت بازهم با روندی کاهشی همراه بوده است. تولید شرکت در شش ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال 90 با افتی 46 درصدی روبرو شده است. این شرکت سال قبل در همین دوره 158,053 دستگاه تولید کرده بود که تا شهریور امسال 84,818 دستگاه تولید کرده است.
فروش شرکت نیز با افت 47 درصدی روبه‌رو‌ شده است. افزایش نرخ محصولات نیز تا به حال اثرگذاری زیادی نداشته است و شاهد هستیم که فروش ریالی شرکت نسبت به شش ماهه سال 90 حدودا 10 درصد افت داشته است.
در همین حال دیروز اعلام شد شرکت سوئدی ولوو به همکاری خود با سایپادیزلی‌ها پایان داده است. به گزارش «پرشین خودرو»، شنیده‌ها از قطع همکاری ولوو با سایپا دیزل و پایان تولید محصولات این شرکت در ایران خبر می‌دهد.
توقف تولید محصولات ولوو در ایران قیمت این خودروها را در بازار به شدت افزایش داده است؛ به طوری که قیمت این محصولات در حاشیه بازار با افزایش 2 برابری مواجه شده است. در گروه شیمیایی دبیر شورای تولید‌کنندگان پودر شوینده از مصوبه اخیر سازمان حمایت برای افزایش 20 درصدی قیمت تمام انواع پودر شوینده خبر داد و گفت: افزایش نرخ ارز و کندی عرضه مواد اولیه پتروشیمی دلیل اصلی این رشد قیمت است.
جمشید فروزش در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: برای واردات مواد اولیه از طریق مرکز مبادلات ارزی اقدام کرده‌ایم اما تا این لحظه ارزی به دست فروشنده‌های خارجی نرسیده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن از 193نمادی که به روی تابلو رفتند 126نماد با کاهش قیمت و 62نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقیه هم بدون تغییر قیمت بودند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۶:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد