كاهش روزانه موقعيت‌های باز در بازار آتی

كاهش روزانه موقعيت‌های باز در بازار آتی
بازار قراردادهاي آتي اگرچه در روزهاي گذشته با ريزش محسوسي همراه بوده و هر روز با ثبت دامنه نوسان افت 5 درصدي مواجه شده، اما سطح نگراني‌ها بابت ادامه فعاليت مبادلات قراردادهاي آتي با وجود تاكيد مسوولان بر فعاليت بازار به بيشترين حد رسيده است.
بازار قراردادهاي آتي اگرچه در روزهاي گذشته با ريزش محسوسي همراه بوده و هر روز با ثبت دامنه نوسان افت 5 درصدي مواجه شده، اما سطح نگراني‌ها بابت ادامه فعاليت مبادلات قراردادهاي آتي با وجود تاكيد مسوولان بر فعاليت بازار به بيشترين حد رسيده است.
همچون روزهاي قبل بازار ديروز نيز يك طرفه بود و اجازه موقعيت جديد به خريداران داده نشد تا به تبع از اين اوضاع صف‌هاي فروش آتي تشكيل شود؛ البته علاوه بر اين موضوع، كاهش قيمت سكه در بازار نقدي ادامه صف فروش در بازار آتي را توجيه كرد. به نظر معامله گران، تغييرات رو به پايين قيمت سكه در بازار نقدي صف‌هاي فروش در بازار آتي را در هر يك از سررسيدها سنگين‌تر مي‌كند. اين در شرايطي است كه فرصت‌هاي آربيتراژي در بازار آتي هر روز با شرايط متفاوتي رو به رو مي‌شود. با تمام اين اوصاف قيمت سكه در بازار نقدي همچنان حباب منفي دارد.
در همين حال محمود گنابادي يكي از كارشناسان بازار آتي در رابطه با وضعيت ايجاد شده در بازار قراردادهاي آتي سكه بر اين باور است كه در بازارهاي جهاني اساسا اينكه به كسي اجازه داده نشود خريد كند، وجود ندارد و در بازار آتي، همزمان با فروشنده‌اي كه وجود دارد همواره خريداراني نيز وجود دارند كه موقعيت‌هاي فروشندگان را مي‌خرند، اما واقعا در شرايط كنوني معلوم نيست (با توجه به اطلاعيه اخير بورس پيرامون عدم امكان اخذ موقعيت تعهدي خريد فزاينده) كساني كه موقعيت‌هاي خود را مي‌فروشند در طرف ديگر معامله، چه كسي آن را مي‌خرد؟
گنابادي با اشاره به اينكه اطلاعات در بازار آتي پيرامون اين قضيه كافي نيست بر اين باور است كه دوستان بورس بهتر است براي روشن شدن اين مساله به مردم اطلاع‌رساني بيشتري داشته باشند و دليل اينكه بازار يك طرفه شده است را توضيح دهند. اين كارشناس در پاسخ به اينكه درباره وضعيت كنوني بازار چه صحبتي داريد، افزود: در شرايط فعلي با توجه به اطلاعات مخدوشي كه در حد شايعه و گمانه‌زني در جريان است و از سويي دسترسي به اطلاعاتي كه در اختيارمان قرار ندارد، نمي‌توان راجع به موضوعي صحبت كرد. به نظر گنابادي، مسوولان بهتر است دلايل اتخاذ تصميم‌گيري‌هايشان را به مردم توضيح دهند و نبايد به دليل كنترل سطح قيمت‌ها به مردم توضيحي داده نشود. اين در حالي است كه اگر چه برخي اعتقاد دارند، نگفتن برخي مسائل به مصلحت است، اما به نظر بنده، گفتن مسائل بهتر از نگفتن آن است و مصلحت اين است كه اگر قرار است محدوديت‌ها بنا به شرايطي تداوم پيدا كند حداقل دلايل آن براي مردم توضيح داده شود،زيرا مردم اين را درك مي‌كنند وگرنه براي مردم اين شائبه به وجود مي‌آيد كه دليل اصلي محدوديت‌هاي ايجاد شده و ادامه گمانه‌زني‌ها پيرامون بازار چيست؟


به نظر اين مدرس دانشگاه، گفتن به مردم از نگفتن بهتر است، اين در شرايطي است كه وي در ادامه صحبت‌هايش افزود: سرمايه‌گذاران حرمت دارند و بهتر است حداقل به حرمت سرمايه‌گذار و امنيت سرمايه‌گذاري، بهتراست به مردم توضيح داده شود كه حقوق مشتريان محترم شمرده شود؛ زيرا با وجود اينكه همه ما از عملكرد بورس كالا راضي هستيم و تلاش مسوولان براي راه‌اندازي اين بازار را فراموش نمي‌كنيم، اما با تدابير ايجاد شده و عدم توضيح پيرامون اين تصميمات ممكن است به بازار قراردادهاي آتي صدمه وارد شود و حتي اعتبار بورس كالا را خدشه دار كند به همين دليل همه انتظار دارند بورس در بيانيه‌اي به صورت رسمي به تمامي ابهامات در اين خصوص خاتمه دهد.
اين فعال بازار آتي با اشاره به اينكه دوستان در بورس طي چهار سال گذشته زحمات زيادي كشيده‌اند، بر اين باور است كه بهتر است بورس بابت حداقل زحماتي كه كشيده و برنامه‌هايي كه براي ساير دارايي‌هاي پايه در قالب قراردادهاي آتي در نظر گرفته شرايط بهتري را فراهم كند تا مردم نسبت به توضيحات داده شده راضي شوند. براساس گفته گنابادي، اگر مردم را در جريان امور بگذاريم چه بسا اوضاع بسيار مطلوب خواهد شد؛ زيرا همه بر اين مساله معتقديم كه با توجه به شرايط سخت اقتصادي بايد مجموعه‌اي از تصميم‌گيري‌ها و سياست‌گذاري‌ها در جهت مصلحت انجام شود، اما اين مصلحت بايد به گونه‌اي باشد كه همه همراه هم اين بحران را پشت سر بگذاريم.
اين استاد دانشگاه پيرامون آينده بازار اظهار كرد: اگر شرايط فعلي ادامه پيدا كند چه بسا تعطيلي موقت بازار قراردادهاي آتي بعيد نباشد، اما با تمام اين اوصاف صحبت‌ها درباره آينده بازار قراردادهاي آتي تنها در حد شايعه است و همه چيز موكول به تصميمات مسوولان در قبال بازار مي‌شود. به نظر گنابادي اينكه برخي افراد در بيرون از بازار ادعا مي‌كنند مشكل ابزارهاي معاملاتي همچون آتي، اختيار و آپشن بيشتر شرعي است، هنوز نمي‌دانند كه هدف اصلي اين ابزارها تنها «برد و باخت» نيست، بلكه نيت اصلي از راه‌اندازي اين قراردادها كنترل ريسك سرمايه‌گذاري است و اين نكته را بايد همواره مدنظر قرار داد. به باور معامله‌گران، در بازاري كه معلوم نيست چه كسي مي‌فروشد و چه كسي مي‌خرد، نمي‌توان از شفافيت بازار مطمئن بود. طي چند روز گذشته نيز به دليل كاهش تقاضا، قيمت‌ها ريزش محسوسي داشته است. (نمودار مربوط به تعداد موقعيت‌هاي باز طي يك هفته گذشته نشان مي‌دهد كه بازار در حالت ريزش شديدي قراردارد و چه بسا علاوه بر كاهش تعداد موقعيت‌هاي تعهدي باز تعداد مشتريان فعال، تعداد خريداران و تعداد فروشندگان نيز رو به كاهش هستند.) در مجموع در مبادلات ديروز به تاثير از بيانيه‌هاي اخير بورس كالا حجم معاملات اين بازار به حد بسيار نازلي رسيد؛ به طوري كه براي سررسيدهاي آذرماه تنها يك قرارداد معامله شد. قيمت سكه سررسيد مهرماه با كاهش 5 درصدي با قيمت يك ميليون و 283 هزار تومان و سررسيد دي ماه نيز با كاهش 98/4 درصدي با قيمت يك ميليون و 368 هزار تومان به ثبت رسيد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۷:۸:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد