توسعه بیمه زندگی در نیمه راه

توسعه بیمه زندگی در نیمه راه
بیمه زندگی در سبد بیمه ای، شرایط خوبی را پشت سر می گذارد اما این ضریب در عرصه اقتصاد کلان وضع رضایت بخشی ندارد.

مصطفی زندی مدیر روابط عمومیبیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است : صنعت بیمه، خون تازه می خواهد. این یک شعار خوش آب و رنگ نیست بلکه یک حقیقت محض است.
واقعیت این است که تاکنون در حوزه عمومی سازی فرهنگ بیمه های زندگی چندان موفق نبوده ایم و این در شرایطی است که دنیا با نگاهی آینده گرا، چتر پوششی خود را روز به روز بیشتر می گستراند.
وی می افزاید : بازیگران اصلی رشته بیمه های زندگی شرکت های برنامه محور و توسعه گرایی به شمار می آیند که از مولفه هایی نظیر شفاف سازی در حساب ها، مدیریت کارآمد و دانش سرمایه گذاری و هدایت منابع، سود می برند.
زندی اظهار می داد : در نقطه مقابل این تفکر برخی از بازیگران بیمه ای تنها به جذب پرتفوی می اندیشند و برای آینده برنامه خاصی ندارند اما خوشبختانه بیمه مرکزی در سال های اخیر با درک حساسیت های موجود زیرساخت هایی را فراهم کرده است تا ضریب نفوذ این رشته بیمه ای، رشدی محسوس داشته باشد.
به گفته زندی ؛ اعطای مجوز به نخستین شرکت تخصصی بیمه عمر یکی از چراغ سبزهایی است که نهاد ناظر برای ورود علاقه مندان و متخصصان این حوزه بیمه ای، روشن کرده است و باید منتظر ماند تا برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها در این زمینه به بار بنشیند.
زندی می گوید : بی تردید آشنایی مردم با ظرفیت ها، قابلیت ها و تسهیلات این رشته بیمه ای از یک سو و بازار وسیع و نسبتاً بکر بیمه عمر در کشور ما آینده روشنی را برای عرضه کنندگان این محصول بیمه ای، ترسیم کرده است.
البته همانقدر که توسعه بیمه های عمر با شتاب صورت می گیرد اهرم های نظارتی نیز باید تقویت شود تا صنعت بیمه مثل همیشه از سرمایه بزرگ خود یعنی اعتماد عمومی بهره مند باشد.
بنابراین گزارش ؛ کارشناسان حوزه بیمه معتقدند بیمه زندگی ، اولویت نخست بیمه گرانی است که می خواهند ریسک های آینده را مدیریت کنند و راحتی زندگی و اطمینان به آینده خود و فرزندان و خانواده را افزایش دهند.
برخی صاحبنظران در صنعت بیمه معتقدند که خدمت درخشان در این حوزه را به بیمه زندگی اختصاص دهیم و دستاورد در این صنعت برای مردم و جامعه را هم باید بیمه زندگی بدانیم.
بیمه های زندگی در جوامع پیشرفته درای تنوع زیادی است و بیشترین سهم خدمات بیمه را تا 60 درصد به خود اختصاص می دهد و ضریب نفوذ زیادی دارد.
متقاضیان بیمه زندگی کسانی هستند که به اندازه کافی نسبت به آینده خود و فرزندانشان ریسک‌پذیر و حساسند و برنامه‌ریزی بلند مدتی برای آینده دارند.
صاحب بیمه زندگی در کمترین فاصله زمانی بین خرید بیمه و حادثه احتمالی، حتی با پرداخت اولین قسط از حق بیمه، می‌تواند از سرمایه خود استفاده کند در حالی که در صورت پس‌انداز در بانک از چنین امتیازی برخودار نخواهد بود.
خوشبختانه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم به اهمیت این خدمت درخشان پی برده است.
افزایش اقدامات فرهنگی، تبلیغاتی و بازاریابی مناسب برای فرهنگسازی بیمه زندگی
در میان مردم امری ضروری است و شرکت های بیمه باید به دنبال طرح های جدید زندگی متناسب با همه اقشار جامعه و با هر درآمدی باشند تا بتوانند سطح وسیع تری از مردم را تحت پوشش قرار دهند.
در کشورهای نوظهور 55 درصد سهم بیمه را بیمه های زندگی تشکیل می دهد و سرانه بیمه عمر در کشورهای پیشرفته 1900 دلار است. این در حالی است که کل سرانه حق بیمه سالانه در کشور ما 100 دلار است و 14 دلار آن به بیمه های زندگی اختصاص دارد که نیاز به یک کار اساسی در رشته های بیمه زندگی را نشان می دهد.
گاهی که والدین در کودکی اقدام به خرید این بیمه‌نامه ‌نمایند بعد از 20 سال به صورت اتوماتیک فرزند می‌تواند به صورت ماهانه یا سالانه از آن برداشت کند.
البته خود شرکت‌های بیمه نیز با آشنا کردن مردم با انواع بیمه‌نامه‌های زندگی و تبیین مزایای آن، آموزش کارشناسان بیمه، تبلیغات و مکاتبات با سایر سازمان‌های مختلف می‌توانند ضریب نفوذ این بیمه را در سطح کشور گسترش دهند.
با این پوشش بیمه‌ای امنیت خاطر برای افراد به وجود می‌آید و در صورت بروز حوادث با مشکلات و هزینه‌های زیادی مواجه نخواهند شد.
اما این خدمت بیمه متأسفانه در ایران جایگاه بالایی ندارد در حالی که در کشورهای پیشرفته و حتی ژاپن بیمه عمر و پس‌انداز 75 درصد از رشته‌های بیمه‌ای را تشکیل می‌دهد این نوع بیمه تا چندی پیش در ایران فقط 10 درصد از بیمه‌ها را شامل می‌شد که باید بیشتر شود.
خوشبختانه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر ، افزایش ضریب نفوذ و توسعه بیمه های زندگی را از محورهای اساسی فعالیت خود قرار داده است.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد