تولید هیچ خودرویی تا دی متوقف نمی شود

تولید هیچ خودرویی تا دی متوقف نمی شود
معاون امور صنایع وزیر صنعت: تا دی 97 تولید هیچ یک از خودروهای فعلی متوقف نخواهد شد ضمن اینکه یک خط تولید جدید خودرو تا پایان سال و خط تولید دو مدل خودرو نیز در سال آینده به بهره برداری می رسد.

محسن صالحی نیا در نشست خبری درباره استانداردهای مد نظر برای تولید خودرو در کشور افزود: با افزایش استاندارد تولید خودرو از 55 مورد به 81 مورد امکان تولید خودرو با پلت‌فرم‌های فاقد استانداردهای جدید تا پایان سال 97 وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه قراردادسایپا و سیتروئن همچنین قرارداد ایدرو و رنو در مرحله ارزیابی فنی و اقتصادی است، گفت: قرارداد بنز با ایران خودرو دیزل نیز قرار بود سه شنبه این هفته به امضا برسد اما ممکن است به دلیل برخی محدودیت ها به هفته سوم سال آینده موکول شود.

صالحی نیا همچنین گفت: سال آینده هم قیمت گذاری خودرو بر اساس ضوابط شورای رقابت تعیین خواهد شد، در عین حال خروج خودرو از انحصار را سال آینده نیز در شورای رقابت مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ضوابط و دستورالعمل مشخصی برای نامگذاری خودروهای جدید در وزارت صنعت وجود دارد تا خودروی قدیمی به عنوان یک محصول جدید رونمایی نشود؟ افزود: هر محصولی برای نامگذاری مشمول یکسری ضوابط است و نام و برند موضوعی است که شرکتهای تولیدی بر اساس ضوابط خود برای محصولشان ثبت می کنند.

صالحی نیا با بیان اینکه خودروهایی که دارای پلت فرم مشترک هستند می‌توانند تحت عنوان فیس لیفت یا طراحی بدنه جدید به تولید برسند، گفت: رونمایی این خودروها با توجه به ویژگی ها و شرایط خودرو کاری معمولی است.

معاون وزیر صنعت برخورداری محصول جدید سایپا تحت عنوان کوئیک از گیربکس اتوماتیک و تغییر بدنه این خودرو (هاچ بک) را به عنوان ویژگی های جدیدی برشمرد که بر مبنای آن می توان ادعا کرد خودروی جدیدی تولید شده است البته نیازی به بخشنامه یا ابلاغیه در این زمینه نیست.

23 هزار واحد تولیدی وام گرفتند

وی در ادامه در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات به بخش صنعت گفت: از ابتدای امسال تا 18 اسفند ماه حدود 59 هزار واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی برای برخورداری از تسهیلات بانکی طرح رونق تولید ثبت نام کرده‌اند که 12 هزار و 400 مورد مربوط به طرح های نیمه تمام و 46 هزارو 500 مورد نیز مربوط به واحدهای در حال بهره برداری بوده است.

صالی‌نیا گفت: از تعداد 46 هزارو 500 واحد تولیدی، 16 هزار واحد صنعتی و معدنی و 30 هزار واحد نیز کشاورزی بوده است.

وی افزود: 23 هزار و 433 واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات شدند که 3 هزار و 150 واحد نیمه تمام و بقیه واحد تولیدی بوده اند.

معاون وزیر صنعت با اشاره به دریافت تسهیلات 16 هزار و 8 میلیارد تومانی از جانب 23 هزار و 433 واحد تولیدی گفت: 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن و 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای کشاورزی پرداخت شده است.

به گفته وی متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی یک میلیارد و 90 میلیون تومان و به واحدهای کشاورزی 308 میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه 3 هزار واحد گیرنده تسهیلات تحت نظارت ما قرار داشته اند، افزود: شاهد افزایش اشتغال در هزار واحد بودیم، میزان اشتغال در 1900 واحد تغییری نداشته و 214 واحد نیز با کاهش اشتغال روبرو شدند که با تأمین مواد اولیه، میزان اشتغال آنها نیز افزایش خواهد یافت.

صالحی نیا در ادامه با اشاره به رشد 4.6 درصدی بخش صنعت طی 9 ماهه امسال، گفت: این رشد طی 3 ماهه اول امسال 3.3 درصد، در 3 ماهه دوم سال 4.9 درصد و در 3 ماهه سوم سال 6.8 درصد بوده است.

وی ادامه داد: رشد تولید ناخالص داخلی طی 9 ماهه امسال 7.3 درصد بوده که این رقم در 3 ماهه اول سال 4.1 درصد، در 3 ماهه دوم سال 8.3 درصد و در 3 ماهه سوم سال 8.9 درصد بوده است.

به گفته وی، رشد تولید ناخالص داخلی با رشد صنعت هماهنگ بوده است.

صالحی نیا تصریح کرد: طی 10 ماهه امسال 124 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 43 درصدی داشته است.

وی سهم تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در کل تسهیلات را 29 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

تونس، سودان و الجزایر بازارهای جدید صادرات خودرو

معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال دیگر فارس در خصوص دلیل کاهش صادرات خودرو طی سال جاری نیز گفت: در سال‌های گذشته عمده بازار صادراتی خودرو ایران، عراق و سوریه بودند که شاهد کاهش چشمگیر صادرات به این کشورها بودیم اما بازارهای جدیدی مانند تونس، سودان و الجزایر مد نظر خودروسازان برای صادرات قرار گرفته و با توجه به الزام قراردادهای خارجی برای صادرات 30 درصدی محصولات، پیش بینی می کنیم روند کاهشی صادرات خودرو در سال آینده جبران شود.

وی در مورد اظهارنظر مدیران سیتروئن در مورد صادرات مشروط خودروهای تولیدی در ایران نیز گفت: هیچ شرطی در مذاکرات دیده نشده و سیتروئن موظف است 30 درصد محصولات تولیدی در ایران را در زنجیره فروش خود عرضه کند.

44 درصد خودرو‌ها تک ستاره‌ هستند

صالحی نیا در ادامه در مورد جدیدترین ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نیز گفت: در حال حاضر خودروی 5 ستاره نداریم، 9 درصد خودروها 4 ستاره، 31 درصد خودروها 3 ستاره، 16 درصد خودروها 2 ستاره و 44 درصد خودروها نیز تک ستاره هستند.

وی ادامه داد: یک مدل خودرو 3 ستاره، 5 مدل خودروی 2 ستاره و 14 مدل خودروی یک ستاره در کشور تولید می شود.

صالحی‌نیا افزود: در مورد شاخص رضایت مندی مشتریان از خودرو نیز در سال گذشته رقم 657 از هزار محقق شد که امسال به 677 رسیده که البته هدف گذاری ما رقم 690 بوده است.

به گفته صالحی نیا 90 مدل خودرو مورد سنجش قرار گرفته که 22 مورد به هدف گذاری رسیده اند و 68 مورد نتوانسته به هدف تعیین شده دست یابند.

وی با اشاره به کاهش شاخص عیوب خودرو از 528 به 365 اظهار داشت: در هر خودرو 4.2 عیب وجود دارد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: هدف ما در زمینه شاخص عیوب 333 بود که هم اکنون 365 است.

وی افزود: شاخص رضایت مشتری از خدمات پس از فروش هم 679 است که هدف تعیین شده 700 بود و از این هدف عقب هستیم.

معاون وزیر صنعت در مورد وضعیت مصرف سوخت خودروها نیز گفت: امسال میزان CO2 خودروها 175 گرم بود که این رقم در سال گذشته به 180 گرم رسیده بود.

وی تصریح کرد: هدف گذاری امسال 163 گرم بود و این رقم برای سال آینده 150 گرم و برای سال 97 معادل 130 گرم تعیین شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سال آینده هم قیمت گذاری خودرو بر اساس ضوابط شورای رقابت تعیین خواهد شد، گفت: موضوع خروج خودرو از انحصار را سال آینده نیز در شورای رقابت مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

وی میزان تولید خودرو طی سال جاری را یک میلیون و 350 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: تا پایان سال تولید سواری با رشد 41 درصدی به یک میلیون و 260 هزار دستگاه می رسد.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۱:۳۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد