رشد بورس در روز عرضه‌های سنگين

رشد بورس در روز عرضه‌های سنگين
بازار داد‌و‌ستد سهام روزگذشته تحت تاثیر رشد قابل ملاحظه شاخص و سهام پیشرو بازار با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه بود، اما شاخص توانست با اتکا بر رشد قیمتی نماد مخابرات با افزایش 4/38 واحدی به کار خود پایان دهد.
بازار داد‌و‌ستد سهام روزگذشته تحت تاثیر رشد قابل ملاحظه شاخص و سهام پیشرو بازار با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه بود، اما شاخص توانست با اتکا بر رشد قیمتی نماد مخابرات با افزایش 4/38 واحدی به کار خود پایان دهد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که به دلیل توقف برخی از نمادهای عمده بازار و همچنین پتانسیل کمتر گروه‌های حاشیه‌ای که از روز شنبه مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند، بازار با تب و تاب کمتری نسبت به روزهای قبل مواجه بود. در همین حال در غیاب نمادهای عمده بازار همچنان به لحاظ سطح نقدینگی و ارزش معاملات، شرایط مناسبی حاكم بود. اما تشکیل صف خرید برای نماد مخابرات دیروز به کمک شاخص آمد تا با تاثیر مثبت بیش از 80 واحدی خود تاثیرات منفی افت قیمتی برخی از نمادها را خنثی کرده و در نهایت شاخص با ثبت رشد به كار خود پایان دهد.
در همین حال دیروز در مسائل اقتصادی بازار با نگرانی نسبت به تبعات سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت کالاها در بورس کالایی مواجه بود؛ هر چند که عرضه محصولات ذوب‌آهن دیروز با رشد قیمت همراه شد اما شبح قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند وضعیت سختی را بر سرمایه‌گذاران حاکم كند و اين احتمال وجود دارد كه سود سهامداران را راهی جیب دلالان کند. همچنین دولت در بخشنامه‌اي قیمت گذاری کالاهای وارد شده بر مبنای ارز مرجع و ارز مبادله‌ای را رسمی کرد. به گزارش خبرگزاري مهر، دولت به تازگی بخشنامه‌ای داشته است که بر مبنای آن، تمامی کالاهایی که ارز با نرخ مرجع 1226تومانی یا نرخ مبادلاتی می‌گیرند، باید قیمت‌گذاری شوند، ضمن اینکه از کانال‌های خاص وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع شوند. در همین حال، این بخشنامه نکته قابل توجه دیگری هم دارد و آن اینکه، آن دسته از مواد اولیه که محصول نهایی آنها مشمول قیمت‌گذاری است و مستقیما از طرف تولیدکننده وارد و مصرف می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری نخواهد بود.
عرضه‌هاي جديد در راه است
روز گذشته توجه معامله‌گران همچنین به سوی دو نماد عمده پالایشگاه بندر‌عباس و ذوب‌آهن اصفهان بود، جایي که معاون سازمان خصوصی‌سازی با اعلام واگذاری عمده ۶ شرکت در بورس و فرابورس آخرین وضعیت عرضه سهام پالایشگاه لاوان و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را نیز تشریح کرد.
محمود افضلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ابلاغ دستورالعمل معاملات عمده سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس و همچنین اصلاح آیین‌نامه اجرایی مربوطه در هفته گذشته از واگذاری بلوک‌های 6 شرکت در بورس و فرابورس خبر داد.
وی اعلام کرد: با توجه به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی معاملات عمده درصدد واگذاری
17 درصد پالایشگاه بندرعباس، 08/34درصد ایران ترانسفو و 17 درصد حمل‌ونقل خلیج فارس در بورس و همچنین بلوک‌های 53، 34 و 17 درصدی ذوب‌آهن، پتروشیمی تبریز و پالایشگاه شیراز هستیم.
وی با بیان اینکه عرضه اولیه پالایشگاه لاوان هم جزو برنامه‌های سازمان خصوصی‌سازی است، گفت: مشکلات بودجه‌ای این شرکت حل شده و در تلاش هستيم برگه‌های سهام این شرکت بازار دومی فرابورسی را از تامین اجتماعی بگیریم تا در صورت امکان طی هفته جاری سهام این شرکت مشمول اصل 44 هم عرضه اولیه شود.
این مقام مسوول در رابطه با عرضه اولیه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم گفت: ‌در پی ارسال نامه سازمان بورس به سازمان خصوصی سازی در مورد وجود دو شرکت فجر و مبین و واگذاری این شرکت بزرگ مشمول اصل 44، هیات واگذاری در آخرین جلسه خود این موضوع را بررسی و در نهایت تایید کرد این شرکت با همان مصوبه قبلی عرضه شود. دیروز نماد پالایشگاه بندر عباس با 84میلیون سهم معامله و ذوب‌آهن با 49 میلیون سهم معامله شدند که برخی از کارشناسان این حجم را ناشی از انتظار برای عرضه‌های بلوکی این شرکتها ارزیابی می‌کردند.
گفته می‌شود بلوک ذوب‌آهن به صورت دو بلوک 20درصدی به زودی راهی تابلو خواهد شد و بخشی از آن نیز به یک بانک بابت مطالبات از دولت واگذار مي‌شود.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جلسه اخیر با مسوولان‌ وزارت صنعت، نفت، بورس کالا و پتروشیمی‌ها گفت: قرار شد محصولات پتروشیمی که جنبه صادراتی دارند از سایر محصولات جداسازی شوند تا در صادرات آنها محدودیتی ایجاد نشود.
در گروه پتروشیمی دیروز بار دیگر شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در بازگشایی نماد دستخوش تلاطم غیر عادی و معاملات این نماد در نهایت ابطال شد، اما معاملات حق‌تقدم این شرکت تايید شد.
در گروه دارویی نماد داروسازی کوثر بازگشایی شد. داروسازی کوثر ضمن اینکه در شش ماهه نخست سال جاری زیانده شده و به ازای هر سهم 9 تومان زیان شناسایی کرده است، سود هر سهم پیش‌بینی شده امسال خود را نیز با تعدیل منفی 50 درصدی روبه‌رو‌ کرده و از 26 تومان به 13 تومان کاهش داده است.
اين شركت اعلام كرده كه به علت شرایط تحریم ونیز مشکلات ایجاد شده برای گشایش اعتبار وبالاتر رفتن نرخ ارز و کارمزد بانکی، در كنار مشکلات برخی تولید‌کنندگان مواد اولیه وجانبی داخلی که عمده تامین‌کننده مواد اولیه ما هستند و نیز به علت افزایش قیمت مواد اولیه و کمکی و بسته‌بندی در سه ماهه دوم سال جاری و به تبع آن افزایش غیر‌متعارف بهای تمام شده محصولات و فروش باقیمت مصوب اداری دارو، همچنين اهدای مشوق‌های فروش برای شرکت‌های پخش باعث شد که تولید تعدادی از محصولات مقرون به صرفه نباشد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با انبوه عرضه‌ها بود که در آن 108میلیارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنين از 217نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، 114نماد با کاهش قیمت و 98 نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقيه نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۸:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد