70 هزار مسکن اجتماعی آب رفت

70 هزار مسکن اجتماعی آب رفت
در حالی‌که کمیسیون زیربنایی دولت طرح مسکن اجتماعی را تصویب و از تکمیل و ساخت ۵۷۰ هزار واحد آن تا سال ۱۴۰۰ حمایت شد اما این تعداد در جدیدترین تصمیم وزارت راه و شهرسازی به ۵۰۰ هزار واحد کاهش یافته است.

کمیسیون زیربنایی دولت در جلسه عصر یکشنبه خود در تاریخ 22 آذر ماه سال جاریطرح مسکن اجتماعی را تصویب کرد که در فاز اول آن سالانه 100 هزار واحد مسکونی تا سال 1400 مورد حمایت دولت قرار می‌گرفت.

مطابق یکی از بندهای این طرح مقرر شد تا برای امسال 70 هزار واحد مسکونی ساخته شود. در این مصوبه و در مجموع با احتساب سال 95 و سال‌های 96، 97، 98، 99 و 1400 بالغ بر 570 هزار واحد در طرح مسکن اجتماعی مورد حمایت دولتی قرار می‌گیرد.

کمیسیون زیربنایی دولت آخرین مرجعی بود که طرح مذکور را تصویب کرد و پس از آن این طرح برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارائه شد.

این کمیسیون که از وزرای راه و شهرسازی، صنعت، نیرو، کشاورزی، معاون میراث فرهنگی و... تشکیل شده و می‌توان گفت مرحله سخت طرح مسکن اجتماعی سپری شد.

اما با گذشت حدود سه ماه از این مصوبه و در تازه ترین تصمیم بعد از ابلاغ مصوبه به سازمانهای مربوطه از سوی معاون اول رئیس جمهوری ، عدد 70 هزار واحد مسکونی به یک باره حذف شده است و عدد 570 هزار واحد مسکونی به 500 هزار واحد مسکونی و شروع کار به سال 96 موکول می شود.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ابعاد مختلف اجرای طرح مسکن اقشار کم درآمد را که در دو قالب مسکن اجتماعی (مسکن استیجاری) و مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) بوده و در هیات دولت به تصویب رسیده است تشریح کرد. برمبنای این طرح ساخت 500 هزار واحد مسکونی از سال آتی تا سال 1400 در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌حمایتی طرح‌ریزی شده است، افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران، مسئولیت اجرایی تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌حمایتی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی است.

وی تصریح کرد: در طول برنامه ششم و از سال آینده (96) تا سال 1400، حمایت سالیانه از 100 هزار واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد در دو قالب یاد شده (مسکن‌حمایتی و مسکن‌اجتماعی) در دستور کار است که در مجموع تا پایان 1400 ساخت 500 هزار واحد مسکونی در این طرح مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی نوع کمک‌ها در طرح مسکن‌حمایتی را شامل تسهیلات ساخت مسکن ملکی، تسهیلات خرید مسکن ملکی، کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهرفاقد متقاضی به هر واحد مسکونی تا 70 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: تعداد تسهیلات ساخت ملکی سالیانه از سال آتی تا 1400، برای 10 هزار واحد مسکونی است که در جمع پنج سال، 50 هزار فقره وام خواهد شد. همچنین تعداد تسهیلات خرید مسکن ملکی برای سال‌های 96 تا 1400 به ازای هر سال، 20 هزار واحد مسکونی و جمعاً 100 هزار فقره طی 5 سال آتی است. در کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر که به ازای هر واحد مسکونی 70 میلیون ریال تعلق می‌گیرد در طی 5 سال آتی، سالیانه 5 هزار واحد و جمعا برای 25 هزار واحد مسکونی است.

جامعه هدف طرح مسکن اجتماعی دهک‌های یک تا چهار جامعه بوده و مجری آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. بر اساس جزئیات تصویب شده دولت علاوه بر پرداخت یارانه، زمین ساخت واحدهای مسکن اجتماعی را نیز از طریق وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌کند.

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با تأکید بر اینکه منتظر مشخص شدن محل یارانه و میزان تسهیلات از سوی بانک مرکزی برای آغاز مسکن اجتماعی هستیم، گفت: مکان و جدول چگونگی ساخت مسکن اجتماعی تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که اواسط سال جاری ابلاغیه‌ای در خصوص مسکن اجتماعی از سوی دولت صادر شد که قرار شد کار احداث 70 هزار واحد مسکونی در سال 95 آغاز شود، گفت: به هر حال از این موضوع بنده بی‌اطلاع هستم و اقدامی که بنیاد مسکن بعد از ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور انجام داد این بود که مکان ساخت واحدهای مسکن مهر و جدول چگونگی ساخت را تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارائه کردیم.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد