انتشار ۲۰ نوع اوراق بدهی

انتشار ۲۰ نوع اوراق بدهی
مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان این که ۲۰ نوع اوراق بدهی امسال در بازار سرمایه ارائه خواهد شد، گفت: اوراق مشارکت ارزی نیز برای کمک به تامین مالی بنگاه‌ها منتشر می‌شود.

حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: بورس تهران امسال موضوع انتشار اوراق مشارکت ارزی را در دستور کار خود قرار داده که در صورت موافقت بانک مرکزی و به منظور تامین مالی بنگاههای اقتصادی و همچنین ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران به کار خواهیم گرفت.

وی به تقاضای پذیرش شرکت های دولتی در بورس اشاره کرد و گفت: در نظر است امسال 20 شرکت در بورس درج و عرضه شود؛ همچنین 20 نوع اوراق بدهی نیز در بازار عرضه خواهد شد.

*نسبت قیمت بر درآمد کل بازار سهام به 6.8 مرتبه رسید

حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران گفت: بورس تهران در پایان سال گذشته توانست با پذیرش 23 شرکت جدید و درج نماد معاملاتی 9 شرکت خصوصی و همچنین عرضه اولیه سهام 7 شرکت در این بازار عملکرد مناسبی را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 13 نوع اوراق بدهی در بازار منتشر شده است، گفت: سال گذشته 5 صندوق قابل معامله در بورس عرضه شد و در عین حال در زمینه معاملات بر خط نیز بورس تهران شاهد رشد 30 درصدی حجم این معاملات به ارزش بیش از 28 هزار و 700 میلیارد تومان بود. در عین حال کدهای معاملاتی جدید صادرشده در سال گذشته به 135 هزار کد معاملاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط نسبت قیمت بر درآمدی کل بازار سهام در پایان سال قبل به 6.8 مرتبه رسید، عنوان کرد: طی سال قبل میزان افزایش درآمد شرکت‌ها در بورس تهران به 16 هزار و 700 میلیارد تومان رسید.

به گفته وی هم‌اکنون هزار و 617 ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور وجود دارد که در 123 تالار اختصاصی در تهران و 152 تالار منطقه‌ای به سرمایه‌گذاران خدمت‌رسانی می‌کنند.

قالیباف از صدور 260 کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در سال گذشته خبر داد و گفت: با تجمیع این کدها هم‌اکنون 800 کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران صادر شده است.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به افزایش سرمایه شرکت بورس از مبلغ 110 میلیارد تومان به 125 میلیارد تومان گفت: انتشار اوراق بدهی ارزی یکی از ابزارهای تأمین مالی جذاب برای شرکت‌ها و در عین حال سرمایه‌گذاران است که از سوی بورس تهران همچنان در حال پیگیری و رایزنی با بانک مرکزی است.

وی افزود: تابلوی بازار بدهی ارزی در بورس تهران افتتاح و اعتبار پذیرش در بورس تهران به آن افزوده شود، رایزنی‌ها با بانک مسقط عمان برای راه‌اندازی این بازار بدهی جدی‌تر خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه در سال گذشته با وجود تورم تک‌رقمی اما هزینه تأمین مالی شرکت‌ها کاهش پیدا نکرد، خاطرنشان کرد: به دلیل بی‌انضباطی در بازار بین بانکی و نرخ سود بسیاری از پروژه‌های اقتصادی توجیه خود را از دست می‌دهند.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه در سال جاری حدود 42 شرکت خصوصی در فرایند پذییرش در بورس اوراق بهادار تهران قرار دارند، اظهار داشت: وضعیت بازار هم‌اکنون اجازه عرضه اولیه سهام را به بورس تهران نمی‌دهد و این درحالی است که عرضه‌های اولیه باعث بزرگ‌تر شدن ابعاد بازار سهام شده است.

به گفته وی در سال جدید عرضه 10 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران در دستورکار قرار گرفته و در عین حال برای عارضه‌یابی صنایع و شرکت‌های تولیدی و خدماتی و همچنین تغییر در نحوه بازگشایی و توقف نماد معاملاتی شرکت‌ها اقدام‌هایی صورت گرفته که در صورت افزایش اختیارات بورس‌ها می‌توان به افزایش نقدشوندگی سهام در بازار امیدوارتر بود.

قالیباف در مورد دلیل عدم بازگشایی نماد معاملاتی بانک صادرات گفت: در حال حاضر تصمیمی برای اخراج نماد معاملاتی بانک صادرات از بورس نیست و این درحالی است که با توجه به انجام رتبه‌بندی شرکت‌ها در اواخر اردیبهشت‌ماه و جابه جایی برخی شرکت‌ها در تالارها و تابلوهای معاملاتی مختلف، اخراج نماد معاملاتی از بورس به‌سادگی ممکن نیست، به ویژه اینکه این نماد مختص به شرکت‌های بزرگ باشد.

مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: ناشر بانک صادرات در صورت ارائه اطلاعات درخواستی به سازمان بورس و رفع ابهامات قابلیت بازگشایی پیدا خواهد کرد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۲۶:۱۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد