بورس، بازار را آرام کرد

بورس، بازار را آرام کرد
بازار فولاد هفته گذشته را تحت تاثیر قیمت ارز و تردید خریداران سپری کرد و مشخص نبودن فاکتورهای تاثیرگذار در حیطه مسائل سیاسی باعث شد تا روند قیمت‌ها تا روز چهارشنبه نزولی باشد.
بازار فولاد هفته گذشته را تحت تاثیر قیمت ارز و تردید خریداران سپری کرد و مشخص نبودن فاکتورهای تاثیرگذار در حیطه مسائل سیاسی باعث شد تا روند قیمت‌ها تا روز چهارشنبه نزولی باشد.
این موضوع فروشنده‌های کالاهای داخلی و وارداتی را مجبور کرد تا در قیمت‌های خود تجدید نظر کرده و کاهش قیمت‌ها را لحاظ کنند و در مقابل خریداران هم به دلیل مشخص نبودن این فاکتورها وارد بازار نشدند.
البته این دوره از بازار فولاد، یکی از کند ترین و راکدترین دوره‌های بازار در طول سال بود و از دلایل عمده آن نیز سردی هوا و کاهش ساخت و ساز است و این موضوع بر کاهش حجم معاملات بازار اثر زیادی دارد، اما بیشتر معامله‌گران معتقدند به دلیل سیاست‌هایی که دولت در خصوص بودجه‌های عمرانی در نظر گرفته، بازار‌های فولادی بعید است كه پس از این دوره با رونق تقاضا روبه‌رو شوند و بیشتر معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که از لحاظ تقاضا این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه این پیش‌بینی معتقد است یا قیمت‌ها در همین محدوده 1800 تا 1900 تومان باقی خواهد ماند یا اینکه در صورت افزایش قیمت، بازار با رکود تورمی روبه‌رو خواهد شد.
اما در مقابل برخی نیز تمامی نظر خود را معطوف این موضوع کرده‌اند که با توجه به شرایط بازار مواد اولیه همچون شمش و قراضه و در صورت تداوم این شرایط قیمت‌ها در هر صورت افزایش یافته و این رشد قیمت انگیزه‌ای برای بازارسازی و نوسان گیری، افزایش معاملات و به بیانی دیگر بازار داغ دست به دست شدن کالا خواهد شد. در نتیجه این بخش از بازار با این تحلیل در عرضه‌های بخش خصوصی در بورس کالا با انگیزه بالایی وارد شده و باعث شدند تا عرضه برخی شرکت‌ها همچون فولاد کویر، فولاد خراسان و فولاد آریا ذوب منجر به معامله شود، اما فولاد سازان همچنان شمش را از فولاد خراسان و در بورس کالا 1500 تومان می‌خرند و با توجه به قیمت‌های بازار آزاد و تقاضای مقاطع، رشد قیمت آن بسیار بعید است و حتی برخی از فعالان بازار انتظار کاهش قیمت را هم برای محصولات این شرکت مطرح می‌کنند.
هفته گذشته اگر چه قیمت‌ها از ابتدا تا انتهای هفته نزولی بود، اما قیمت میلگرد به یکباره از روز چهارشنبه با رشد قیمت مواجه شد.
به گفته دست‌اندرکاران بازار اگرچه رشد قیمت ارز از دلایل اصلی نوسان قیمت میلگرد در این مقطع بوده، اما از نظر بیشتر آنها موضوع قیمت‌سازی و تزریق بی‌دلیل سیگنال‌های قیمتی به بازار از سوی برخی فروشنده‌ها همچنان وجود دارد؛ به طوري كه برخی روزها و در ابتدای روز و در حالی که هنوز مشخص نیست تقاضای بازار در چه شرایطی قرار دارد به یکباره قیمت‌های پیشنهادی از یک یا دو بنگاه بازار را تحت تاثیر افزایش یا کاهش قیمت قرار می‌دهند.
البته این موضوع در گذشته هم وجود داشت اما به نظر کارشناسان بازار به دلیل کم عمق شدن بازار و کاهش اثرگذاری عرضه‌های ذوب آهن در بورس در مقایسه با گذشته این اعلام قیمت‌ها اثر بیشتری بر بازار می‌گذارد.
البته طي هفته گذشته عرضه میلگرد ذوب آهن اصفهان با قیمت 1640 و 1660 تومان و معامله حجم بالایی از محصولات این شرکت در بورس هم عامل دیگری در کاهش قیمت‌ها بود چرا که این عرضه‌ها به طور کلی تقاضای بازار را جمع کرد و از آنجا که تقاضا هم این روزها بنا به دلایل مختلفی محدود است در نتیجه عرضه‌های بازار آزاد به یکباره با افت تقاضا مواجه شد.
در نتیجه میلگرد 1760 تومانی به 1740 کاهش یافت و در پایان هفته در نهایت در روز چهارشنبه به دلیل بروز برخی تغییرات در پیش‌بینی‌ها دوباره به 1765 تومان افزایش پیدا کرد.
در این میان نوسان تیرآهن‌های پر فروش بازار تا حدودی آرام و محدود‌تر بود که علت آن بالا بودن میزان انحصار بازار این کالا عنوان می‌شود که مقاومت قیمت‌ها را در برابر کاهش قیمت بیشتر و در مقابل رشد قیمت‌ها را در زمان افزایش نرخ بازار حمایت می‌کند.
در نتیجه پیش‌بینی می‌شود این هفته در صورتی که نوسان بازار ارز محدود باقی مانده و تقاضا هم تغییری نکند روند بازار همچنان آرام و در محدوده 1700 تا 1750 تومان باشد در غیر این صورت امکان اینکه میلگرد 1800تومانی در بازار پیشنهاد شود زیاد است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۵۷:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد