آغاز معاملات سكه اسفندماه، از روز دوشنبه

آغاز معاملات سكه اسفندماه، از روز دوشنبه
مدیر قرارداد مشتق کالایی بورس کالا با اعلام این خبر که به زودی ارائه کد معاملات آتی از سر گرفته می‌شود، گفت: این اقدام به دلیل تغییر در برخی فرآیندهای پذیرش مشتریان صورت پذیرفته است.
مدیر قرارداد مشتق کالایی بورس کالا با اعلام این خبر که به زودی ارائه کد معاملات آتی از سر گرفته می‌شود، گفت: این اقدام به دلیل تغییر در برخی فرآیندهای پذیرش مشتریان صورت پذیرفته است. پدرام زادنو عزیزی در رابطه با دلایل محدودیت ارائه کد معاملات آتی در هفته‌های اخیر، اظهار كرد: بازنگری در یک سری فرآیند پذیرش مشتریان دلیل اصلی محدودیت در ارائه کد معاملات آتی است.
وی با اشاره به اینکه این امر موجب تاثیر مثبت بر بازار آتی خواهد شد، ادامه داد: این بازنگری‌ها مراحل نهایی را طی می‌کند و طی روزهای آینده اطلاعیه آن منتشر خواهد شد. عزیزی درباره جزئیات بازنگری در فرآیند ارائه کد معاملات آتی، تصریح کرد: معاملات آتی به دلیل آنکه بازار پر ریسکی به شمار می‌رود، بازنگری در فرآیند پذیرش مشتریان بیش از گذشته احساس شد؛ بنابراین اشخاص باید با یک‌سری آمادگی‌های ذهنی، دانش و علم کافی وارد این بازار شوند.
مدیر قرارداد مشتق کالایی بورس کالا تاکید کرد: ورود به این بازار بدون داشتن اطلاعات و دانش لازم ممکن است مشتریان را متضرر کند، به عبارت دیگر به مشتریان جدید آموزش‌های لازم ارائه خواهد شد، سپس روند دریافت کد معاملات آتی را طی خواهند کرد.
تاثیر تصمیمات‌جدید فدرال‌رزرو بر‌‌قیمت ‌طلا
بعد از دو روز نشست کمیته تصمیم گیری فدرال رزرو، این نهاد اعلام کرد قصد اجرای سیاست انبساطی جدیدی را دارد كه این سیاست معطوف به خرید 45 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی در هر ماه است. به گزارش اقتصاد آنلاین با اجرای سیاست «چرخش اوراق قرضه» (خرید اوراق قرضه بلند مدت و فروش همزمان اوراق قرضه کوتاه مدت) که در ‏انتهای ماه جاری به پایان می‌رسد، بانک فدرال رزرو اقدام به خرید 45 میلیارد دلار اوراق قرضه بلند مدت با پول حاصل ‏از فروش بدهی‌های کوتاه مدت می‌کند. تامین مالی سیاست خرید اوراق قرضه جدید که در روز چهارشنبه، اجرای آن اعلام ‏شده است از طریق خلق پول اجرا خواهد شد و ترازنامه فدرال رزرو را در سطح 8/2 تریلیون دلار قرار خواهد داد. اين در حالي است كه بازار طلا در ساعات قبل از کنفرانس خبری فدرال رزرو با عدم اطمینان بالایی رو به رو بود که ‏جهش قيمت طلا به سطح 1724/80 دلار در هر اونس را در پی داشت اما با نزدیک شدن به ساعت اجرای این کنفرانس ‏خبری، قیمت طلا اندکی کاهش یافت و بعد از اعلام فدرال رزرو برای اجرای برنامه سیاست انبساطی جدید و دمیدن امید ‏تازه به بازارها، قیمت طلا با افت رو به رو شد. با این حال باید منتظر ماند و دید که با انتشار آمارهای جدید ‏اقتصادی در زمینه نرخ بیکاری و رشد اقتصادی آمریکا بعد از اجرای این سیاست، عکس‌العمل بازار چه خواهد بود؟
دادوستدها در بازار قراردادهاي آتي سكه با نوسان منطقي هفته گذشته را پشت سر گذاشت، اما انتظارات از بازار همانند قبل تغييري نكرده است.
استاندارد بانك: تصميمات چين، سازنده و موثر
دادوستدهاي بازار طلا طي دو روز پاياني هفته گذشته با افت و خيز قابل‌توجهي روبه‌رو شده بود، البته بازارها نوسان قيمت‌ها به تاثير از آخرين نشست فدرال رزرو پيرامون تعيين اعضاي جديد كميته مركزي FOMC و از سويي اعلام سياست‌هاي جديد انبساطي را پيش‌بيني كرده بودند، اما همچنان كه پيش‌تر انتظار مي‌رفت روند قيمت‌ها قبل از نشست فدرال رزرو صعودي، اما بعد از آن، شرايط عوض شد. اغلب تحليلگران با اشاره به وضعيت ايجاد شده بر اين باورند توجه بازارهاي مالي و كالايي دوباره به موضوع «صخره مالي» متمركز شده است؛ در حالي كه كمتر از چند هفته ديگر سال جديد ميلادي آغاز مي‌شود، اما همچنان بحث بر سر توافقات و افزايش اختلاف نظر دموكرات‌ها و جمهوريخواهان پيرامون اين مساله دامنه بيشتري به خود مي‌گيرد. البته در نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه نيز بن برنانكه نسبت به عدم توافق روي سياست‌هاي مالي هشدار داده بود. بازارهاي جهاني و دادوستد طلا در چند روز گذشته در حال هضم تصميمات جديد بي سابقه فدرال رزرو است. از اروپا نيز خبر مي‌رسد مقامات مالي اتحاديه اروپا در نشست اخير سران در روزهاي گذشته بر اين امر اتفاق نظر دارند كه مسير بهبود يافته‌اي در انتظار منطقه يورو است، اما به نظر ناظران، اين صحبت‌ها تنها گمانه‌زني است و براي نتيجه‌گيري در اين باره بايد به جنبه عملياتي اين تصميمات نيز توجه كرد.
اين در شرايطي است كه درباره روند قيمت طلا استاندارد بانك در گزارشي روز جمعه اعلام كرد طلا از نيمه دوم ماه نوامبر تحت فشار نوسانات شديد قيمتي بوده و بارها طي مدت يادشده تاكنون از سطح قيمتي يك هزار و 750 دلار به ازاي هر اونس سقوط كرده و حتي اين افت قيمتي به يك هزار و 700 دلار به ازاي هر اونس نيز رسيده، اين در حالي است كه اين موسسه اعلام كرده پشتيباني از افزايش سطح تقاضاي فيزيكي همچنان مورد حمايت تحليلگران است و علاوه بر مسائل و موارد اعلام شده، تصميمات چين به عنوان يكي از بزرگ‌ترين متقاضيان سطح خرده فروشي طلا در خصوص تاكيد بر تداوم رشد اقتصادي و برنامه‌هاي پولي جديد مي‌تواند تغييردهنده اوضاع فعلي باشد.
بازار داخلي: همه چيز در انتظار روزهاي بعد
بازار داخلي سكه و ارز طي هفته گذشته نوسان ملايمي را پشت سر گذاشته بود، در حالي كه در همان روز ابتدايي قيمت‌ها با كاهش اندكي شروع شد، اما در ادامه اين روند با افت و خيز رو به رو شد و به تاثير از اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده كه بيشتر به صورت عوامل برونزاي سياسي خود را در بازارها نشان مي‌دهد بازار شاهد افت و خيز منطقي بود.
اخباري در خصوص پيشنهاد اوباما براي مذاكرات مستقيم ايران و ايالات‌متحده و تعيين يك دوره زماني 5 ماهه براي انجام اين كار، مذاكرات تلفني هيات نمايندگان ايران و گروه 1+5 (آقاي باقري و خانم اشميت) و موافقت اعضاي اين گروه براي ارائه پيشنهادهاي بازبيني شده به ايران توانسته بود روي روند دادوستدها تاثيرگذار باشد. البته بازار نقدي ارز و سكه در روز پنج شنبه هفته گذشته و روزهاي آينده متاثر از نشست نمايندگان ايران و آژانس انرژي اتمي در تهران بر سر مسائل فني هسته‌اي در حالي آرامش نسبي داشت كه دو طرف از «سازنده بودن» مذاكرات خبر داده‌اند و حتي نشست دور بعدي اين مذاكرات را به روز 27 دي‌ماه موكول كرده‌اند. برخي تحليلگران با اشاره به اخبار و گزارش‌هاي منتشرشده و از سويي گمانه‌زني‌ها پيرامون تصميمات جديد ارزي دولت و مركز مبادلات ارزي بر اين باورند آرامش بازارها را نمي‌توان پايدار تلقي كرد و چه بسا انتشار برخي اخبار ديگر همچون افزايش دامنه محدوديت‌ها از سوي كانادا در خصوص شركت‌هاي ايراني ترديد سرمايه‌گذاران را همچنان باقي نگه داشته است.
تازه‌ترين اطلاعيه‌هاي بورس آتي
در بازار قراردادهاي آتي نيز قيمت‌ها به مانند بازار نقدي با نوسان همراه بود، اما روند حركتي قيمت‌ها نشان مي‌دهد در سررسيدهاي نزديك همچون آذرماه قيمت‌ها با افت و خيز بيشتري دنبال شد، در سررسيدهاي دور اين افت و خيز كمتر بوده است. البته يكي از دلايل افزايش نوسان‌ها در سررسيدهاي آذرماه به نزديك بودن زمان تحويل فيزيكي سكه بر مي‌گردد؛ براساس تازه‌ترين اطلاعيه منتشرشده فرآيند تحويل فيزيكي سكه قراردادهاي آذرماه در روزهاي 26 و 27 همين ماه انجام مي‌شود كه همه مشتريان فروشنده و خريدار داراي موقعيت‌هاي تعهدي باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده جهت تحويل سكه اقدام كنند. همچنين در ديگر اطلاعيه منتشر شده بازار راه‌اندازي قرارداد آتي در خصوص سكه تحويل اسفندماه اعلام شد: معاملات تحويل سكه اسفندماه از روز دوشنبه 27 آذرماه قابل‌اجرايي خواهد بود. دوره گشايش و عادي معاملاتي اين قراردادها همانند دوره‌هاي قبل خواهد بود و تغييري در شرايط ايجاد نشده است.
معامله گران بازار قراردادهاي آتي بر اين باورند دادوستدها در اين بازار با اميدواري بيشتري همراه شده و اغلب تحليلگران معتقدند حجم و ارزش مبادلات افزايش خواهد يافت، اما اين امر علاوه بر تصميمات برونزا، به برنامه‌ريزي‌هاي درونزاي بازار نيز بستگي دارد و شايد بخش عمده‌اي از آن به تصميمات مديريت قراردادهاي مشتقه برگردد. اغلب كارشناسان از افت قيمت‌ها در كوتاه‌مدت و شرايط صعودي قيمت‌ها خبر مي‌دهند. در دادوستدهاي فعلي نكته بسيار با اهميتي كه ديده مي‌شود اين است كه ترديد سرمايه‌گذاران هر روز بيشتر شده و نمي‌توان به تصميمات و رفتار اطمينان بخش معاملاتي سرمايه‌گذاران اعتماد كرد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد